Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Laddhybrid på bensin eller diesel?

Bilfrågan: Laddhybrid på bensin eller diesel?

Bilfrågan

"Dieseln drar mindre när elen är slut, Volvon förbrukar mer bensin när elen är slut. Vilken är klokast?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi skall köpa en ny laddhybrid – Volvo XC60 eller Mercedes GLC diesel laddhybrid. Vilken är klokast? Dieseln drar mindre per mil, när elen är slut. Volvon förbrukar mer bensin när elen är slut. Mindre batteri i Volvon 11,6 och Mercedes 13,7. Innebär det något? 
ABJ

Svar:
Det är en svår fråga. Ingen av bilarna är ju precis det bästa miljöval man kan göra. Dieselalternativet ger förstås längre körsträcka när elen är slut och den släpper ut mindre halter av koldioxid men större mängder av kväveoxider än den bensindrivna XC60. Nästa år införs nya regler för fordonsskatten som påverkar laddhybrider också. Du borde kontrollera fordonsskatten för de två alternativen. Körsträckan på el, som bäst omkring 40 km, kan ju innebära en stor miljövinst, eller ha mindre betydelse beroende på just era körvanor. Skulle ni köra GLC på HVO100 och ladda flitigt, så lutar jag ändå åt favör för GLC. Alternativet är en laddbar lite snålare men ändå rymlig kombi, eller Toyota RAV4 med 7,5 mils räckvidd på el. Och så finns ju också några helt eldrivna suv-modeller att fundera över.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken bil skulle du råda frågeställaren att köpa och varför?

Kommentarer

#1
2020-12-04 08:36

Svårt att svara på utan att veta vilket körmönster frågeställaren har.

#2
2020-12-04 09:04

Är det ens ett val? Volvon har ju ett av de sämre hybridsystemen där bilen släpper ut avgaser även vid eldrift på grund av en bensindriven värmare. Finns ju de två andra premiummärkena att välja på Audi & BMW i och med att frågeställaren har ett premium alternativ i sin fråga.

#3
2020-12-04 09:06

Köp en vanlig bil? Drar mycket mindre eller köp en elbil (ID3?).

#4
2020-12-04 09:27

Laddhybrid på dessa dunderklumpar är löjligt, de går inte långt på batteriet och drar mycket bränsle. Köp en elbil eller vanlig personbil med snål bensinmotor.

#5
2020-12-04 09:38

GLC:n alla dagar i veckan. Volvos laddhybrider är hopplösa att köra. Går som maximalt 2 mil på el, och drar därefter 1.3 liter bensin per mil. Blir rätt många stopp hos bensinstationerna med sådan förbrukning.

#6
2020-12-04 09:41

@J.L, utsläppen från den bensindrivna värmaren är försumbara, den har väldigt hög verkningsgrad och går ganska kort tid totalt. Ska man ha samma komfortvärme i en bil utan den typen av värmare måste energin tas från batteriet och då förkortas den elektriska körsträckan och bensin/dieselmotorn, som har väsentligt lägre verkningsgrad, måste startas!

#7
2020-12-04 09:47

Isoderlund, du har uppenbarligen en tung gasfot om du kör slut på elen i en XC60T8 på 2 mil och sedan lyckas slicka i dig 1,2liter per mil efter det.

#8
2020-12-04 10:03

saabnisse, du måste ha missförstått vitsen med att kunna köra helt utsläppsfritt, dessutom känns det som att du försöker förminska det facto att Volvos PHEV:er är riktigt kassa avseende bränsleeffektivitet och räckvidd. En lösning som kanske funkade när den kom för fem år sedan.

#9
2020-12-04 13:49

@EnannanRobbban, Tyvärr inte, har flera bekanta som även rullar sådana och alla meddelar samma sak. Men värme på så skenar förbrukningen och bilen slår ofta över på bensin om man inte har medlut och är fjäderlätt på gasen.

#10
2020-12-04 16:32

Tur fer er att ni inte är bilförsäljare, alla ni som vill att folk köper en bil som dom inte vill ha, istället för en de vill ha. Själv har jag svårt att förstå vad ni har med det att göra och vad ni får ut av det, tror ni att de verkligen väljer en helt annan biltyp bara för att ni trollar? Kommer ni att köpa en lastbil om jag skriver att det är det ni borde tycka är rätt fordon för er? 2 val fanns, ganska enkelt att svara om man vill bidra till deras val, och med en motivering för just den modellen.

GLC alla dagar i veckan om frågeställaren kör längre sträckor, endast eller stark majoritet av kortkörning, välj bensin-hybrid!

#11
2020-12-04 18:24

J.L, är avsikten att köra helt utsläppsfritt är man väl på helt fel spår om man köper en PHEV?

#12
2020-12-04 18:33

Diesel alla dar i veckan. Med tanke på den "extra" last bilen får genom batteriets tyngd. Volvos Laddhybrid med diesel (ofattbart att den inte produceras längre) fungerar väldigt bra. MB borde fungera lika bra. Se till att du kan tanka HVO!

#13
2020-12-04 19:15

Kör laddhybrid och det är väldigt skönt att kunna köra el på kortkörningar inom kommunens gränser. På längre turer hinner motorn bli varm och avgasreningen fungerar. Dessutom är det en laddhybrid som är snäll med dropparna jämfört med samtliga av VolvoCars modeller, som rusar mot litern vid bensindrift.

#14
2020-12-04 21:35

En diesel-el är det klart bästa. El på korta turer och diesel på långturer. Välj Mercedes!

#15
2020-12-04 23:18

Tror mest på diesel-el. Då har man en snålare bil när elen är slut. Dessutom kommer man något längre på el i Mercedes GLC än Volvon. Sedan vet man ju inte vad MP lyckas få igenom för tokigheter. Det kan ingen förutsäga.

#16
2020-12-04 23:25

Bortsett från bensin vs diesel hade man ju ändå valt Volvon, så mycket moderna känsla i den som bil sett och med modernare och bättre säkerhetssystem. GLC känns väldigt omodern för 2020, det märks att det är ett rätt bra tag sen den kom.

#17
2020-12-05 18:05

Utan att tveka skulle jag välja Volvo. Tror inte på lösningen med diesel och partikelfilter i laddhybrid. Ett partikelfilter måste varmköras ordentligt mkt motorväg för att må bra. I en laddhybrid som knappt få jobba med motorn, nej.

#19
2020-12-05 18:54

Ola: Har du kört dem med motsvarande däck och chassialternativ? Jag håller XC60 som komfortablare, inte minst för deras betydligt bättre säten för oss med normalkropp iaf.

#20
2020-12-05 19:47

Även om nya Toyota rav4 plugin hybrid gjort bort sig i ett särskilt älgtest i en konkurrent tidning så måste ju den ändå trots allt framstå som ett betydligt smartare köp en båda dessa konkurrenter till rav4 plugin hybrid. Toyota programerar om antisladdsystemet problemet löst. Men ändå otroligt att man inte gjorde det från början innan bilen släpptes. Annars en otroligt bra och smart bil som tilltalar mig och tydligen många andra vad det verkar.

https://motor.no/karing-ladehybrid-suv/arets-beste-bilkjop-er-det-yppers...

https://motor.no/bilsalget-nyregistreringer-ofv/toyota-pa-salgstoppen-ki...

#21
2020-12-05 20:11

Peter Karlsson: Och varför skulle Rav4 vara ett smartare köp? Det beror väl helt på körmönstret? Klarar frågeställaren sin vardag på elräckvidden som erbjuds i de övriga så är ju de som bil sett bättre än Rav4 så varför den skulle vara smartare kan jag inte förstå? Jämför de med Volvon så är ju Toyotan rejält efter i komfort, säkerhet, stolar, infotainment, semiautonomitet, köregenskaper etc...och så slipper blunda när man ser ner på inredningen i den.....

#22
2020-12-05 21:49

Det är vad du tycker Henrik M. Det andra är vad jag tycker samt en norsk motortidning som valt bilen till det smartaste köpet. Och jag kan bara hålla med med tanke på pris och sett till vad du får för pengarna. På vilket vis är rav4 plugin efter Volvo i säkerhet menar du och även köregenskaper. Inredningen är det inget större fel på har det varit en Teslas inredning förstår jag om man klagat sett till vad man betalat. Där ser jag ner på inredningen och tänker usch. Så jag håller med Motor i Norge i deras bedömning om det smartaste bilköpet i år om rav4 plugin inte alls svårt att förstå för mig. De andra två är bara bättre sett till namnet för några tänker jag.

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-de-sakraste-bilarna-forvanad-over-...

#24
2020-12-05 23:27

Peter Karlsson: Om du inte själv vet varför eller hur Rav 4:an är efter Volvon i säkerhet så visar det redan där hur dåligt insatt du är och med det anser jag det inte värt diskutera vidare det med dig om du är sådan som kastar ur dig saker utan att ha koll.

#25
2020-12-06 00:12

Jaha tur att folksam vet då men de bara kastar väl ur sig utan att veta. Men visst smit undan du med svansen mellan benen utan att förklara vad du menar. I vilket fall litar jag mer på folksam med auktoritet än dig. Jag förstår att båda är bland de bästa men det hade du inte koll på uppenbarligen iallafall inte om rav4 utan handlar om förutfattade meningar och gamla sanningar.

#26
2020-12-06 10:19

maurader #17
Det har tydligen gått dig helt förbi att Volvo HAR partikelfilter i alla sina bensinmotorer sedan tre år tillbaks.

#27
2020-12-06 10:47

@ Peter Karlsson 2, frågan gällde, "Vi skall köpa en ny laddhybrid – Volvo XC60 eller Mercedes GLC diesel laddhybrid."
Någon RAV 4 var aldrig aktuell!

#28
2020-12-06 14:11

Saabnisse. Jag trodde Karlsson (oavsett vilken id han för närvarande använder) från Munkfors var utestängd från trådarna här?

MVH AL

#29
2020-12-06 14:47

A.L, det är inget regelbrott att vara märkesfanatiker så länge det inte utgör ren marknadsföring som kan likställas med reklam.
Det är inte heller ett regelbrott att komma från Munkfors eller Värmland överhuvudtaget.

#30
2020-12-06 15:17

Ok Saabnisse. Det var svar på min fråga.

Välkommen tillbaka då Shogun!

MVH AL

#31
2020-12-06 16:42

A.L, det visar sig snart!

#32
2020-12-06 19:48

Ehm, nu nämndes ju ändå RAV4 ovan som alternativ av Erik från ViB.
Annars finns ju gasdrivna hybriden Tarraco som alternativ om man har möjlighet till att tanka biogas.

#33
2020-12-07 02:18

Nu får nog saabnisse be om ursäkt som både moderator och eget nick. Jag heter Peter Karlsson 2 inte shogun har ni svårt att förstå detta på denna sida? Sedan så pratar vibilägare i svaret att rav 4 plugin är ett alternativ det var det jag spann vidare på och utvecklade om nu det är tillåtet på denna märkliga hemsida där inga nya utomstående är välkomna vad det verkar.

#34
2020-12-07 10:11

Citerat från Volvo ang körning i låg hastighet och korta sträckor med besin och filter.
"Bilen bör landsvägsköras i hastigheter över 60 km/h (38 mph) i minst 20 minuter mellan varje tankningstillfälle"
Hur ska det kunna ske med en bensinhybrid?
Att välja mellan dieselhybrid och bensindito kanske är som att välja mellan pest och kolera?!

#35
2020-12-07 10:22

Ren elbil eller (om det inte fungerar) en modern snål diesel.

#36
2020-12-07 10:55

Peter Karlsson, ursäkta men jag menade frågeställarens alternativ. Sedan har jag aldrig kallat dig för shogun!

#37
2020-12-07 12:42

Helst ingen av dessa men om det måste vara någon av dessa 2 och frågeställaren ofta kör långa sträckor skulle jag ta Mercedesen, men om körmönstret är mer normalt skulle jag nog helst vilja ha volvon.

#38
2020-12-10 07:28

Men saabnisse det märks mycket väl var sympatierna ligger i dina svar märkligt om man nu är moderator för en hemsida. Här för man häxjakt på nya användare. Men släpper igenom allt där vissa användare förminskar och trycker ned andra motdebbatörer säg hur kan detta vara tillåtet och varför görs inget mot det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.