Nästa artikel
Bilfrågan: Krocktåligt glas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Krocktåligt glas?

Publicerad 30 november 2011 (uppdaterad 1 december 2011)
"Hur är krocksäkerheten för glastaken som finns på många bilar i dag? Varför ifrågasätts de inte?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hur är krocksäkerhet och även tålighet vid krock, rundslagning, krock med älg till exempel för de nya populära panoromaglastaken som finns på många bilar i dag?

Krocktester görs ju i Euro NCAP men jag har aldrig sett att man använder bilar med dessa panoramglastak. Och jag har aldrig sett en motorjournalist ifrågasätta eller diskutera denna fråga. Varför?

Shogun

SVAR:
Glaset har helt klart andra egenskaper än plåt. I vissa lastfall är det nog bättre och klarar mer last, i andra förlorar det på sin skörhet.

Inte ens de mest kunniga på trafiksäkerhet har något entydigt svar på den här frågan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur påverkar glastak krocksäkerheten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-30 08:44
A_q

Tror inte det påverkar säkerheten negativt. Det är "stommen" runt som är det viktiga.
Ett plåttak klarar inte heller lasten av t.ex. en älg.
För övrigt är det sällan älgarna ramlar in genom taken.;)

Om du voltar med en bil så tror jag inte att själva plåten skyddar speciellt mycket.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-30 09:26
Mistro

Det har faktiskt diskuterats en hel del angående dessa glastak,..mest då i samband med hur de klarar en smäll med en Älg.
Få bilar har ett sådant tak som standard varpå man inte har testat detta så ofta i EuroNcap men bilar som t.e.x Peugeot 508 klarade sig fint ändå.
I detta omdiskuterade klippet nedan så kan man se att Modusen har dubbla takluckor vilket med samma logik i så fall skulle ha försvagat konstruktionen,vilket ju är svårt att veta.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Vad gäller Älgolyckor så vill ju många framhäva att det bara är Volvo och Saab som klarar av dessa smällar.
Man får helt enkelt tro vad man vill,..men jag tror inte att glastaket försämrar krocksäkerheten och jag anser inte att det finns någon personbil som får godkänt resultat om man betänker hur illa det kan gå vid kollision med en Älg.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-30 10:15
J M

Det finns även en försäkringsekonomisk aspekt att ta hänsyn till om/när man köper bil med glastak.
Många försäkringsbolag har klausuler i sina bilförsäkringar som helt friskriver dem ifrån ersättningsanspråk på glastak. Du får alltså betala hela glaset själv om olyckan skulle vara framme (stenskott, nedfallande älgar etc.). med tanke på att ett glastak kostar i runda slängar 10,000-20,000 kr ifrån fabrik så lär det nog handla om en saftig slant att byta ut detsamma om olyckan skulle vara framme.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-30 10:45
Raphael

Ett glastak är en integrerad del av en bils bärande konstruktion och är kraftigt förstärkt för att klara hårda belastningar, till skillnad från öppningsbara takluckor och skjutbara tak och liknande konstruktioner som många bilar har idag och som - på grund av att de är öppningsbara och därmed skilda från bilens övriga konstruktion - inte hjälper till med att sprida ut krockkrafterna vilket gör att bilar med öppningsbara tak är mer farliga än bilar med fasta glastak.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-30 10:48
saabnisse

Mistro, den videon ger ju inget svar på om glastak är säkra eller inte.

Saab har ju testat sina bilar på en "syntetisk älg" sedan 1970-talet, det vore väl intressant att se hur en bil med glastak klarar sig på den testbanan.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-30 11:40
von Lööf (ej verifierad)

Bra inlägg Shogun!
Vad trevligt att du fått en massa skumtomtar från frugan! Själv så ska min fruga göra mitt favoritgodis knäck i helgen,det ska bli gott.

Frugans Avensis har tack och lov inget glastak, Toyota bryr sig!

MVH Trolltyg i tomteskogen

#7 • Uppdaterat: 2011-11-30 12:17
Mistro

Minns inte att det blev några skriverier då C4 picasso lanserades angående några uppenbara risker vid älgolyckor.
Dessa bilar har ju funnits ett tag nu och kanske finns det statistik på hur de har klarat sig i sådana situationer?
Vad gäller nya C3 så är ju Zenith rutan ett tillval varpå man alltså inte måste välja den om man inte gillar den. ( dock ingår ingår den i paketet exlusive )
Vi får kanske aldrig svaret med säkerhet huruvida sådana här bilar är sämre eller inte vid en Älgolycka men visst vore det kul att se dem i ett test.
( Vi har faktiskt övervägt ett panoramatak på vår nästa bil )

Mythbusters har dock testat en myt som handlar om att skadorna kan bli mindre om man kör på älgen med en högre fart. ( korkad myt )
Dock var inte så fallet och sammanfattningsvis så bör man undvika att köra på den alls! ( den som först inte försöker det är nog inte född )

"Saabnisse" : min avsikt var inte att bevisa huruvida ett glastak var säkert,..men enligt mångas logik så torde ju även en eller som i det här fallet två takluckor utgöra en försvagning utav bilens konstruktion?
Många bilar har ju de här tillvalen idag. ( så även Avensis "voon lööf" men om du väljer dem eller inte har inget med Toyota att göra )
I en frontalkrock ( utav den värsta sorten ) som filmen visar så verkar inte konstruktionen har gett sig trots dessa takluckor och jag tror att ett glastak troligen är än starkare,men men who knows?

#8 • Uppdaterat: 2011-11-30 12:29
hultarn

Shogun:
Men, var inte 407 med glastak med i älgkrocktestet som gjorde nyligen?
Har ett svagt minne av att det funkade bra, mycket beroende på den extra stålbalk som omger öppningen.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-30 12:54
Jordnära

Rundslagning verkar vara vanligare på exempelvis stadsjeepar och anda högbyggda modeller, och där är kanske inte glastak lika vanliga. Annars tror jag inte att takytan i sig har så stor betydelse vid älg och frontalkrockar.
Jag har valt laminerade sidorutor på mina två senaste bilar dels för sänkt ljudnivå/inbrottsrisk men också för att det blir mindre glassplitter vid sidokrockar och voltningar över träd och järnrör. Jag antar att dessa takluckor är av laminerat glas.
Svågern var bilskadebesiktare i norrland hela 90-talet och då var det stor skillnad på älgkrockade Mercedes och Volvo jämfört med japanerna. Hur det är idag vet jag inte, men förhoppningsvis har asiaterna blivit bättre.

#a • Uppdaterat: 2011-11-30 15:31
Mistro

Jo jag vet "Shogun" och jag förstår din oro,..men långt ifrån alla älgolyckor är ju dödliga så jag tror nog att det handlar mer om hur älgen träffar bilen än på just taket.
Det blir riktigt jobbigt om man skall börja att tänka på vilka olycksoffer som skulle ha klarat sig om de satt i en annan bil o.s.v
En olycka är ju unik i sig och kan egentligen inte återskapas varpå det är omöjligt i en verklig olycka att veta hur det hade gått med eller utan detta glastak.
Men som sagt så vore det ju inte fel att införa ett "älgtest" ...Åtminstone mer rätt än att plocka bort stjärnor för att Antisladd inte är standard på tillräckligt många marknader.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.