Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kraft i dieseln utan turbo?

Bilfrågan

"Det går att accelerera upp bilen i hastighet utan att röra gaspedalen genom att koppla och växla." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
I Vi Bilägare nummer 6/13 påstår Bengt Dieden att dieselmotorn praktiskt taget saknar all kraft innan turbon börjat ladda. Jag ställer mig tveksam till det. Min BMW 318d kan köras enbart med koppling och broms vid krypkörning. Det går till och med att accelerera upp bilen i hastighet utan att vidröra gaspedalen det vill säga att enbart koppla och växla.

Det kan man inte göra med en bensindriven bil. Vidare så finns det ju dieselmotorer utan turbo. Dessa skulle alltså totalt sakna kraft enligt Bengt Diedens resonemang att ”dieselmotorn är helt beroende att turbon ska börja ladda”.

Fredrik Wennström

SVAR:
I dag finns knappast några direktinsprutade dieslar utan turbo. Turbon är oundgänglig för motorns funktion men gör den också mer varvtalsberoende. Variationer förekommer men det vanligaste är en vridmomentkurva som går brant uppåt från cirka 1 700 v/min.

Visst går bilen att köra under detta varvtal men något större arbete kan motorn inte uträtta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-09-23 13:23

Hej Fredrik Wennström Du skriver "Det går till och med att accelerera upp bilen i hastighet utan att vidröra gaspedalen det vill säga att enbart koppla och växla".
ACCELERERA ?!! Glöm det, även om motorn är kall och ha högre varv när du testar. Men visst går det att puttra iväg på växlarna, men...

#2
2013-09-23 16:25

Dieselmotorer utan turbo har högre grundkomp än dom med turbo, då kan man tänka sig att mellan 800 och 1500 varv kan vara något starkare men sen tar turbon över och då går inte att jämföra.En modern bil kompenserar tomgångvarvtalet till en förbestämd varvtal, putrar du iväg och växlar uppåt kommer motor att vilja behålla den varvtalet så länge den orkar,blir motståndet för stor då blir det motorstopp.

#3
2013-09-23 20:55

Jag tror snarare att det är tomgångsregulatorn som gör att man får "ett visst gaspådrag" när varvtalet sjunker då man släpper upp kopplingen.

Ingen vidare acceleration alltså, men en viss hastighetsökning.

Jag har testat lite och jag kommer upp till 4:ans/5:ans växel (manuell) ungefär och runt 30-40 km/h.

#4
2013-09-23 21:31

Ibland kan jag svära på att frågorna är ställda med flit för att verka som om man har en iq-ekvivalens runt en daggmasks.
1. Vad i hela fridens namn har din trottelposition med motorns momentbegäran att göra? Tror du att du styr motorn med gaspedalen direkt eller? Din trottelposition är en av högvis av parametrar som bestämmer hur mycket effekt din motor ska generera. Klart som fan det går att accelerera (om än svagt) till på tomgång med valfri motor sålänge inte överstiger momentbegäran för vad ECU:n tycker den ska generera utan övrig input. Din ECU kan lika gärna få för sig att trampa gasen i botten utan att du har rört gaspedalen. Så att fråga om det ens går att köra utan att gasa är...... ja, du fattar.
2. Klart du kan göra samma sak med en bensinbil. Det handlar helt om hur din ECU är programmerad för att hantera momentbegäran utan att du trampar på gaspedalen.
3. För att generera mer effekt så är moderna dieslar beroende av en turbo. Det skulle inte vara roligt att köra en modern diesel utan turbo. Det är för lite effekt för cylindervolymen helt enkelt. Idag är dieslar hyfsat roliga att köra.

#5
2013-09-24 11:58

En Peugeot 1,6 HDI som jag ibland kör kan man faktiskt accelerera upp genom växlarna utan att gasa. Om jag börjar på ettans växel så går varvtalet ner lite under tomgång när jag släpper kopplingen. Då drar motorn på för att komma upp till tomgång igen. I det läget går den alltid lite över tomgång innan den stabiliserar sig igen. Om jag då växlar och lurar ner den till strax under tomgång igen så fläskar den på en gång till. Så kan man gå upp genom växlarna till drygt 50 knyck utan att röra gaspedalen. Trycker jag, vid så låga varvtal gasen i botten, så händer absolut ingenting. Elektroniken har redan gett "full gas". Milkylainen har rätt. Detta har heller ingenting med turbon att göra. Varvtalet är på tok för lågt.

#6
2013-09-24 12:58

"Polo2012": Det är inte Fredrik eller i det här fallet Bengt som påstår detta utan en frågeställare.

#7
mcregor
2013-09-24 13:26

Mistro - som också jag uppfattar det så heter frågeställaren just Fredrik Wennström.

#8
2013-09-24 13:55

Tack,..ibland är man blind! ;) ( Sorry "Polo" )

#9
2013-09-24 19:34

Vet inte om det hör till ämnet men:
Är på affärsresa och har en Polo diesel hyrbil. Det är det mest fasansfulla åkdon jag provat. Från början följde jag växlingsindikatorns uppmaning att växla upp, det vill säga den ville att jag skulle åka omkring med ett motorvarv runt 1500. I alla varvtal under 2500 vibrerade motorpaketet så att det blev resonans i hela bilen. Efter de första 100 kilometrarna var händerna helt vita och jag trodde jag hade stövlar på fötterna eftersom byxorna virat sig runt benen. Dessutom var den i de varvtalen så slö att jag trodde mig sitta i en Lloyd Alexander. Sedan gav jag upp dieselmönstret och började köra den som en bensinbil, d.v.s. med ett varvtal på minst 3000 på trean och fyran och då blev den, om inte bra, så åtminstone inte en fullständig plåga. Ytterligt tveksamt om min nästa bil blir en diesel, åtminstone inte en Polo.

#10
2013-09-24 21:27

Till "milkylainen" Tack för ett uttömmande svar. Men om du nu sitter på så mycket teknisk kunskap så kan du väl dela med dig av detta utan att vara lustig på andras bekostnad. Fast det är kanske lätt hänt när man gömmer sig bakom ett anonymt, löjligt alias. Hälsningar
Fredrik Wennström

#11
2013-09-25 11:57

Eftersom en motor utvecklar kraft även i tomgång går det att komma igång utan gas (=tomgång). Det går lika bra med bensin som dieselmotor. Men i högre växlar krävs det mer kraft än motorn utvecklar i tomgång så utan gas går det inte att köra i 5:an/6:an.
Eftersom dieslar har högre vrid (även i tomgång) än bensinare är det lite lättare att starta utan gas. Sen finns det nåt som heter tomgångsreglering så om tomgången hamnar under det inställda tomgångsvarvet ger ECU lite ´mer gas´ (underlättar start utan gas)
Däremot det ursprungliga påståendet är fortfarande sant: att moderna dieslar är helt orkeslösa (accelerar knappt) utan turbotryck. Delvis därför att när ECU inte registrerar tryckökning vid ´insuget´ stryps bränsletillförseln för att inte generera svart avgasrök.
Prova att lossa luftröret efter laddluftkylaren och försök att köra iväg...

#12
2014-04-13 07:46

Finns dieslar utan turbo även idag. Fiat bl.a har försett strada med en sådan, på 1,9 liter. Inte en snabb bil, men en bensinmotor med samma förbrukningssiffror och effekt hade aldrig orkat användning i en pickup på samma sätt.

Men en diesel som har turbo är väldigt klen och hjälplös utan den...
En stor skillnad också är att en sugdiesel alltid är snål, medans en modern turbodiesel går att klämma i hur mycket som helst... (jag kom 36 mil på 50 liter i en fullastad Peugeot Partner 1,6 HDI en gång)

#13
2018-02-21 17:23

Larson1@ Om det är så som Du säger med en turbodiesel kommer avgaserna att vara dåliga för både människa (NOx) och natur rök (CO). En lastbilsdiesel går oftast med full effekt och har samtidigt både låg förbrukning (g/kWh) och bra avgasvärden. Svårt att förstå varför motorn i en Peugeot Partner inte har samma kravspecifikation.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.