Nästa artikel
Bilfrågan: Nödvändig service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödvändig service?

Publicerad 20 september 2013 (uppdaterad 20 september 2013)
"På 24-månadsservice skulle det bytas motorolja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, bränslefilter och bromsolja." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Äger en Hyundai ix20 CRDi som ska servas vid 3 000 mil eller tolv månader. Beställde 24-månadsservice hos en Hyundai-verkstad när bilen gått 1 980 mil. Kundmottagaren påpekade att på 24-månadsservice skulle det bytas: 1. Motorolja, 2. Oljefilter. 3. Luftfilter. 4. Kupéfilter. 5. Bränslefilter. 6. Bromsolja.

Allt detta kan jag köpa om bilen gått 6 000 mil på två år, men inte på en 24-månadersbil som gått under 2 000 mil.

Mats Wesslén

SVAR:
Hyundai svarar att i dagsläget finns inget reducerat serviceschema. Det gäller alltså för dig att följa Hyundais rekommendationer och specifikationer om bilens garanti ska gälla.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-09-20 17:53
Bultis

Håller också med herr Skagerström, att serva bilen är inte den största kostnaden.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-20 18:05
mcregor (ej verifierad)

Min dyraste bil hittills att serva var min Toytoa Corolla Touring -03. Dels var det 1500 mils serviceintervall, dels kostade t ex 6000-milaservicen nästan 5000 kr år 2006. Och då var det inga fel som reparerades...

#a • Uppdaterat: 2013-09-20 20:54
kallandes

mcregor det låter som att du har servat i Stockholm? Jag bor också i Stockholm. Men spar stora pengar på att serva på Toyota i Uppsala.