Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Korta intervaller även på bensin?

Bilfrågan

"Om man bara kör på bensin, blir serviceintervallerna lika korta som om man körde på etanol?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Går i tankar om en nyare bil och funderar på Volvo V70 2,5 FT, 2009–2010. Om man bara kör på bensin, blir serviceintervallerna lika korta som om man körde på etanol? Vad jag förstår kräver 2,5 FT-motorerna kortare serviceintervaller på grund av etanolens aggressiva egenskaper. Men bensin är väl inte lika skadlig för slangar, ledningar o s v?

Andrey

SVAR:
Enligt Volvo så är det 1 500 mils serviceintervall som gäller för V70 2,5 FT. För en motsvarande Volvo med bensinmotor råder 3 000 mil serviceintervall. Din tanke är riktig men Volvo vill förmodligen inte ta några risker då det inte finns någon garanti för att bilen körts på bensin.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-12-21 08:47

Alltså. Kör på etanol och följ serviceintervallerna. Avgaserna blir renare. Motorn blir renare invändigt, dessutom drar man oljearaberna vid näsan.

#2
2012-12-21 10:05

Kör man bara korta sträckor tycker jag att 1500 mil är alldeles för långt mellan oljebyten oavsett om man kör på E85 eller bensin.
Max 1000 mil speciellt om det är många kallstarter.
Det är dumsnålt att spara in på oljebyten.

#3
2012-12-21 10:14

Förbjud etanolen.

#4
2012-12-21 11:02

Kapten: Det är mycket som ska förbjudas i så fall. Bensin, diesel, tobak, godis, salt, mobiltelefoner.......osv

#5
johan44
2012-12-21 11:05

byter olja gör man själv på några minuter och för några hundralappar med hjälp av en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Spilloljedunk-MC-4-l-82755/ och sen är det vips iväg till närmsta mack för att dumpa spilloljan. Varför vänta 1500 eller tom 3000 mil?

#6
2012-12-21 11:47

Jag skulle alltid göra ett extra oljebyte fast jag hade haft 3000 mil mellan oljebyterna... Numera så kör jag Peugeot 508 och där är det 1500 mil mella servicarna och det är jag glad för, tidigare så körde jag Skoda och där var det 3000 mil mella servicen och då gjorde jag alltid ett mellabyte vid just 1500 mil, känns bättre att göra så.

#7
2012-12-21 12:20

Peugeote-Pär @ Om Du använder diesel/bensinvärmaren före varje start och "eldar för Kråkorna" så behöver Du inte byta olja lika ofta. Det bli billigare om Du inte byter oljan själv.

#8
2012-12-21 13:19

Vad snackar du om snabb95? Jag vill byta olja oftare än 3000 mil, dock så är det inget problem numera när det är 1500 mils intervall på 508:an...

#9
2012-12-21 13:20

Och inte blir ju oljan renare och bättre bara för att du kör värmaren...

#10
2012-12-21 13:20

håller med 1storstark....kör på E85, jag förmodar att bilen skall in 1ggr/år oavsett om du kör på E85 eller Bensin och kör du då inte mer än 1500 mil/år så blir ju service kostnaden den samma med den skillnaden att du släpper ifrån dig betydligt renare avgaser och och motorn blir fri från sot...

#11
2012-12-21 17:02

Peugeote-Pär @ Det är klart att oljan blir "renare och bättre om man använder värmaren." Det förstår nog även Du, för då blir det inga kallstarter. Ju fler kallstarter ju oftare måste oljan bytas. Helt enligt saabnisse nedan. Ju fler kallstarter, även på sommaren, ju mer slits motorn. Det visste Du nog också.

#12
2012-12-21 17:32

Varför pratar man alltid om att 3000mila cervice skulle vara farligt för motorerna, har haft både audi och vw med denna intervall samt kört mycket småkörningar och då säger ju cerviceindikatorn till vid kanske 12-17hundra mil. Så 3000mila intervall som det pratas om måste gälla dom som kör väldigt mycket långkörning.Det sitter ju en sensor som känner av oljekvaliten,har jag rätt eller fel?

#13
2012-12-21 19:23

Hej kära redaktionen och forumets medlemmar! Anledningen till att jag ställde min fråga är att V70 med en etanolmotor är betydligt billigare i inköp än V70 med en bensinmotor. Jag litar inte så mycket på etanolens miljöegenskaper eftersom det pratades för mycket under den senaste tiden om utrotade skogar i Brasilien osv. Sedan tycker jag också att hysterin om miljöbilar är bara ett sätt att stimulera inköp och världens ekonomi. Finns det några beräkningar som bevisar att tillverkning av en ny bil inte skadar miljön mer än att köra en äldre bil på bensin eller diesel?

#14
2012-12-21 20:04

@Andrey. Du kan köra en gammal bil på etanol också. Men du skulle ju köpa en nyare bil ändå??? Att tillverka en ny bil endast för att köra på etanol går nog inte ihop sig.
Ang slangar: Bensin=oljeprodukt, slangar=oljeprodukt, lika löser lika enligt kemin i skolan. Etanol inte oljeprodukt.
Att skövla regnskog för etanol är inte försvarbart miljömässigt, vilket problematiserar produktion av etanol. Vi behöver lägga om en stor del av vår konsumtion tex av nötkött för att frilägga åkerareal till produktion av miljöbränsle, anser jag. En annan väg är att öka produktiviteten på befintlig åkermark. Olja är INTE framtiden!

#15
2012-12-22 11:16

Nästan allt, måste väl vara bättre än olja. Etanol är förnybart och miljövänligt så länge odlingarna är det. Växande gröda, för etanoltillverkning, tar upp samma mängd koldioxid som släpps ut vid förbränningen.

#16
2012-12-22 21:02

Etanol avfettar motoroljan mer än bensin.
.
Det är därför det blir kortare intervaller på oljebyte....

#17
2012-12-22 21:07

1234567....Men inte till Hundra förstår jag....
Hur svårt är det att förstå varför servicen är kortare på en etanolbil...
Biblioteketet har bra litteratur som förklarar lite naturkunskap.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.