Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Köra vinterdäcken i sommar?

Bilfrågan: Köra vinterdäcken i sommar?

Bilfrågan

"Sommardäcken är slut, men mina odubbade vinterdäck håller tre millimeter. Får jag köra med dem i sommar?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Mina odubbade vinterdäck håller tre millimeter men sommardäcken är slut och jag rekommenderas att byta till nya. Får jag köra med friktionsdäcken i sommar?
Kerstin L

Svar:
Det är ju något som vi aldrig kan rekommendera. Vinterdäcken har alldeles för mjukt gummi och ett hårt sajpat mönster som inte gör dem lämpliga för sommarbruk. Dessutom är vinterdäckens hastighetsindex troligen inte i nivå med sommardäckens. Bilen får avsevärt sämre och långsammare reaktioner med friktionsdäck på sommarväglag. Bromssträckan blir också usel. Men det är faktiskt inte förbjudet om mönsterdjupet är minst, helst mer än 1,6 mm. Och slitaget går fort, så håll koll på mönsterdjupet. Vi rekommenderar att du väljer säkerhet och köper nya sommardäck. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-05-26 09:40

Verkligen, kan inte annat än att hålla med Erik. Att medvetet välja att köra på friktionsdäck sommartid, är direkt farligt. Du riskerar inte bara ditt eget liv, utan också alla dina medtrafikanters, har du någon framför dig med fina bra sommardäck som tvärnitar, så har inte en chans att få stopp på din bil med de däcken, du kommer åka rakt in i bakänden på bilen framför. Du får istället för 3sekunders regeln hålla dig till 20sekundersregeln, men även då är du en fara för alla. Dessutom är det direkt oekonomiskt för din egen del, då bilen kommer dra mera bränsle. Har man inte råd med den absolut billigaste underhållskostnaden som finns på en bil, däcken, så ska man fan inte ha bil. Lägg undan en krona för varje mil du kör, i en sparbössa, så finns det pengar nästa gång däcken är slut. Blir så förbannad när jag läser sånt här, att vuxna människor inte klarar att att planera sin ekonomi och lägga undan pengar för utgifter de VET kommer.

#2
2020-05-26 13:22

Ja det är fruktansvärt att skattetrycket är så högt att folk inte har råd med sommardäck.

#3
2020-05-26 13:40

Zoux @ Vilka brösttoner! Du har rätt till en del men helt fel när det gäller att bilen rullar tyngre med vinterdäck. Det är precis tvärt om även med exakt samma dimension och lufttryck. Du liksom jag kan lätt kontrollera detta genom att samma dag som hjulskiftet utförs låta bilen rulla i en utförsbacke som lutar 2 % i drygt 100 meter för att sedan plana ut.

När jag gjorde detta prov på min sons Passat för en vecka sedan så rullade bilen 6 % längre med Hakkapeliitta RSi Nordiska vinterdäck än med Hakkapeliitta Green som är speciellt lättrullande sommardäck. Resultatet från dessa praktiska prov överensstämmer med uppgifter från Nokian.

Du har också fel i att RSi däcken slits snabbt. Praktiken visar på det motsatta. Med min V70 2001 har jag året runt i 19 år (varav 3 år som tjänstebil) bara använt Hakkapeliitta R och Hakkapeliitta RSi.
Bak har det blivit 11000 mil och fram 9000 mil tills byte av däck. De första tre åren med 185/65 x 15" och därefter 195/65 x 15" Den första dimensionen med mindre rullomkrets, var de som slets något mindre.

Det skall bli intressant att se hur många mil min son kommer med sommardäcken Hakkapeliitta Green som han köpte i fjol efter att under 18 år använt Hakkapeliitta R och RSi och med samma goda erfarenhet av livslängden på de Nordiska vinterdäcken.

Till skillnad från dina och många andras antaganden är detta fakta som baserar sig på många års praktiska prov både vad gäller rullmotstånd och livslängd. Du behöver inte ytterligare besvära dig med att kommentera vad Du tycker om mina söners och mitt däck val för det framgår tydligt i ditt inlägg.

#4
2020-05-26 16:57

Den förare som inte klarar att köra säkert med friktionsdäck på sommaren skall ovillkorligen avhålla sig från att köra med några som helst däck på vintern. Lägg till detta att de svenska fartgränserna är satta så låga och dessutom lika på vintern och sommaten, att behovet av väggrepp av Forel1-typ är onödigt. Säkerheten sitter i föraren, inte i utrustningen. Som andra också skriver så rullar vissa friktionsdäck lättare, de är tystare, och de håller längre.

#5
2020-05-26 17:54

Ställ er en enkel fråga? Varför levereras nya bilar med sommardäck?
Om nu friktionsdäck är sååå bra, borde det väl dessa vara monterade istället.
Den late kan väl köpa ”skämtet” året runt däck.....
Håller verkligen med Zoux

#6
2020-05-26 18:48

Skulle nog rekommendera de utslitna sommardäcken i stället för friktionsdäck som har 3mm kvar. Säkert mycket bättre.
@EricD har nog aldrig tänkt stanna för ett hinder.

#7
2020-05-26 18:53

.

#8
2020-05-26 18:52

.

#9
2020-05-26 18:50

Naturligtvis går det utmärkt att slita ut de gamla vinterdäcken på sommaren och byta först när de blir olagliga.
Det gäller ju att veta vad man har att köra med, givetvis kör inte alla som rallyproffs och med ett vettigt uppförande behöver det inte bli så stora problem som vissa vill få det till, då skulle det inte vara tillåtet att köra med dem.
I min ungdom körde nästan alla jämnåriga på slicks, sommar som vinter, ofta höll de bara något hundratal mil,modet var en ständig jakt på däck!
Men de flesta visste vad de gjorde och det hade det goda med sig att man lärde sig att anpassa farten och hålla avstånd!

#10
2020-05-26 18:51

Egentligen en korkad fråga! Vinterdäck på sommaren?!!
Har man inte slantar till en omgång nya däck, jadå ska man cykla på riktigt och inte i en bil!!:-(

#11
2020-05-26 18:51

Egentligen en korkad fråga! Vinterdäck på sommaren?!!
Har man inte slantar till en omgång nya däck, jadå ska man cykla på riktigt och inte i en bil!!:-(

#12
2020-05-26 19:22

@Snabb95, jag väljer att besvara dig trots att du undanbett det. Ser inte varför jag inte skulle göra det... Du skriver att du testat rullmotståndet på dina däck och jämfört, en sträcka på 100m med 2% nedförslut. Det skulle vara intressant att veta hur du kommit fram till dessa exakta uppgifter, men för enkelhetens skull antar vi att det stämmer. Det som då skulle påverka så att ett par vinterdäck har bättre rullegenskaper mot en uppsättning sommardäck skulle isåfall vara mönstret i däcken, men jag tycker det verkar osannolikt, ett vinterdäck är mycket mjukare i gummit, för att det fortfarande ska var följsamt i kalla temperaturer. Oavsett så är det inte ekonomin i att ha ett par däck så lång tid som möjligt som är nyckelfrågan, utan det är säkerheten, och du kanske ska testa differansen på bromsträcka istället för att stirra dig blind på hur lätt hjulen rullar. Om det nu är billigare att åka på vinterdäck på sommaren, så väljer iallafall jag att betala mer för att kunna stanna när farbror älg står på vägen, då kan 1m avgöra liv eller död. Sen om din teststräcka är 100m och diffen är 6% = 6m, den skillnaden kan nog bli bara av att du ena gången råkade köra 2km/h snabbare, eller att det var medvind, resp motvind andra gången. Jag tycker inte din redogörelse är tillräckligt vetenskaplig, för att jag ska ändra min uppfattning om rullmotstånden på vinter/Sommardäck.

#13
2020-05-26 19:24

Numera finns det faktiskt året-runt däck att köpa. Hur skall Ni rättrogna debattera Då?

#14
2020-05-26 19:27

@EricD, tyvärr ser verkligenheten ut som så att de flesta kör itne bil, de åker bil. Det är därför vi har fått utveckla hjälpsystem så som ABS, ESC,ESP, farthållare, adaptiv farthållare, Lane assist, och nu i framtiden självkörande bilar... Så jo, nog behövs det så bra grepp som möjligt. PS. Det är många vägar runt om i landet som får sänkt hastighet via digitala skyltar när det är ordentligt vinterväglag, så det du skriver stämmer helt enkelt inte om hastigheten.

#15
2020-05-26 19:29

Givetvis väldigt respektlöst att riskera andra medtrafikanter för att du är så förbannat snål och kör på viterdäck på sommaren; (
Året runt däck är varken bra på sommaren eller vinter.
Sluta vara så förbannat korkat snåla.

#16
2020-05-26 19:32

@snabb95, Året runt däck har väl funnits i flera deccenier? Jag vet att det är väldigt vanligt "over there" I USA, många, framförallt i mellersta USA kör runt på sådana däck, men enligt min erfarenhet så är de dåliga på allt. Dåliga på vinterväglag jämfört med riktiga vinterdäck, dåliga på kalla våta/torra vägar jämfört med centraleuropeiska vinterdäck (som för övrigt är överlägsna nordiska vinterdäck på den typen av förhållanden), och väldigt dåliga på sommaren jämfört med riktiga sommardäck... Men resonemanget de flesta har i USA är att de vill ha ut så mycket "milage" som möjligt ur däcken, sen bryr de sig inte om säkerheten. Bara det går att köra många mil på dem.

#17
2020-05-26 20:20

Zoux @ Det är precis så vetenskapligt som det kan bli. Varför skulle jag annars använda metoden?
Även däcktillverkare använder metoden ibland eftersom den är så enkel att utföra.
Även för dig och mig.
Att du inte förstår tillvägagångssättet kan bero på att Du läser slarvigt eller att Du inte vill förstå.

Hastigheten vid provstart och provstopp är givetvis 0 och vad hastigheten blir däremellan beror på backens lutning och längd. Vilket saknar betydelse eftersom hastigheten blir lika låg vid båda proven. (Kanske 30 km/h). Så vad Du menar med 2 km/h i skillnad förstår jag inte. Vind får det inte vara och om det finns någon vind lär den inte hinna ändra sig under den tid det tar att skifta hjul.

#18
2020-05-26 20:47

Naturligtvis är sommardäck bättre än vinterdäck sommartid, men om någon inbillar sig att vinterdäcken har sämre grepp sommartid än vintertid beklagar jag!

#19
2020-05-26 20:54

Varken Nokian Hakkapeliitta RSi eller andra däck avsedda för vinterväglag är bra att använda i varmare klimat för gummiblandningen blir för mjuk för att bromsa effektivt och slitaget blir också högre än vanligt.

#20
2020-05-26 21:04

John, det spelar ingen roll, de bromsar bättre på en varm sommarväg än de gör på en hal vinterväg!
Sedan var ju frågan om Kerstin fick köra med vinterdäcken, inte om det var det bästa!

#21
2020-05-26 21:57

Saabnisse, med tanke på hur du resonerar - kör du själv med vinterdäck på sommaren? Faktum är att på sommaren ger friktionsdäcken sämre grepp, en längre bromssträcka på upp till 50 % och försämrad stabilitet vid en undanmanövrering jämfört med sommardäck.

#22
2020-05-26 23:47

John, "Faktum är att på sommaren ger friktionsdäck sämre grepp" skriver Du i #21. Det behöver Du inte berätta för det vet säkert alla. Jag har då inte sett någon som i dessa spalter trott något annat.

I #19 skriver Du: "slitaget blir också högre än vanligt." Hur vet Du det? Har Du provat, eller gissar Du bara? Men Du tror nog inte att ett friktionsdäck i dimension 195 slits snabbare än ett sommardäck 245.

Samma sak med rullmotståndet. Varken Du eller någon annan lär kunna tro att ett friktionsdäck i dimension 195 rullar tyngre än ett sommardäck 245.

#23
2020-05-27 00:59

Snabb95: Saabnisse skriver ovan "att om någon inbillar sig att vinterdäcken har sämre grepp sommartid än vintertid beklagar jag", så därför kan det inte skada att poängtera att vinterdäck i jämförelse med sommardäck har sämre grepp just på sommaren och speciellt i väta. En del försöker nämligen släta över fakta.

När det gäller slitaget är det enkel matematik och fysik att ju mjukare däck du har och ju högre utetemperaturen är, desto mer slits däcket.

Nokian skriver att: "ODUBBADE VINTERDÄCK SLITS SNABBARE ÄN SOMMARDÄCK

Det är inte ens ekonomiskt att köra med vinterdäck på sommaren. Vid en temperatur på cirka +15 grader slits de cirka 20 procent mer än sommardäck och ännu mer ju varmare det är."

Se https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/kor-du-med-odubbade-v...

#24
2020-05-27 08:28

John. läs en gång till vad jag skrev och tänk till!
Jag har aldrig påstått att vinterdäck är bättre än sommardäck sommartid!
Jag skrev att vinterdäck har bättre grepp på sommaren än de har på vintern, lite annorlunda formulerat.
Och än en gång Kerstin frågade om hon FICK köra med odubbade vinterdäck på sommaren, inte om det var bra!
Sedan är svaret på frågan om jag själv kör med vinterdäck på sommaren så gör jag det inte, jag kör med så nya premiumdäck som möjligt och på vintern med så väldubbade färska däck som möjligt.
Men förmodligen har jag en annan körstil och en helt annan bil än Kerstin!

#25
2020-05-27 12:33

Olika bilars bromssträcka varierar mer än sommar vs. vinterdäck. En lätt välbyggd bil med vinterdäck mitt i sommaren stannar betydligt kvickare än en tung sämre byggd bil med de bästa sommardäck.

#26
2020-05-27 23:50

Saabnisse: "Jag skrev att vinterdäck har bättre grepp på sommaren än de har på vintern, lite annorlunda formulerat."

Om du nu tycker att en undrande Kerstin ska få en klar bild om hur det fungerar att köra med vinterdäck på sommaren, är mitt välmenade förslag att du formulerar dig vettigare än det som står ovan. Mitt intryck av denna kommentar är att det ändå är helt okej med vinterdäck på sommaren, i detta fall friktionsdäck, trots att det i verkligheten inte är så. Men olagligt, nej (inte än så länge). Olämpligt, ja.

#27
2020-05-29 08:33

Det är som alltid bättre att de med egen erfarenhet uttalar sej och lyssnas på i stället för de som bara apar efter olika tyckare och i detta fall däcktillverkare med egenintresse som framför en åsikt som gynnar dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.