Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Kan jag tanka V40 med miljödiesel?

Bilfrågan

"Hur påverkar det bränsleförbrukningen, motorn, driftsäkerheten, vintertid, garantier serviceintervall. Hur fungerar det med partikelfilter?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kan jag tanka och köra Volvo V40 (begagnad) med dieselmotor med så kallad ”miljödiesel”? Eller är det enbart vanlig diesel som duger? Om det går att köra på miljödiesel undrar jag hur det påverkar bränsleförbrukningen, motorn, driftsäkerheten, vintertid, garantier service-intervall. Hur fungerar det med partikelfilter? Och gäller det alla V40 eller bara vissa typ-modeller och årsmodeller? I dag har jag en V50 1,8 F årsmodell 2009. Hittills har jag mest kört på E85 och det har fungerat bra, men är odrygt, särskilt när jag drar husvagn. Vad är mest ekonomiskt, miljövänligt, prisvärt?
K Svenning

Svar:
Nej, du kan inte köra V40 på miljödiesel om du menar HVO100. Volvo har godkänt HVO100 i alla egentillverkade fyrcylindriga dieselbilar på de nya plattformarna CMA och SPA, det vill säga V60, V60 CC och XC40 från 2018, XC60 från 2017, samt S90, V90, V90 XC från 2016 och XC90 från 2015. Dessa bilar har ett modifierat insprutningssystem.
För äldre Volvobilar är det därför bränslestandarden EN590 som gäller. HVO godkänns till 49 procent, vilket är fallet för flera ”miljödieselbränslen”, men inte alla. Med dessa förbehåll ska bränslet inte vara något problem för motor och avgasrening eller garantier.
Förbrukningen vågar jag inte uttala mig om. Det finns läsare som hävdar att förbrukningen är något högre, vilket troligen beror på lägre energiinnehåll. 
Att köpa ny bil kan inte bli annat än dyrare i ett antal år, eftersom värdeminskningen är den största kostnaden. Det måste man själv väga mot klimatvinst och andra fördelar. 
Däremot är din nuvarande Volvo inte helt i skamvrån om du verkligen kör den på etanol. Då räknar man med att koldioxidutsläppen halveras trots cirka 30 procent högre förbrukning. Diesel med senaste reningsutrustning och HVO100 är ett skapligt klimatalternativ men kostar förstås en slant.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-09-23 09:16

Det bästa för miljön är att behålla redan tillverkade bilar så länge som möjligt.

.

#2
2019-09-23 09:29

Det bästa du kan göra är väl att tanka Preem Evolution Diesel. I den ingår en stor andel tallolja från svenska skogar vilket sänker koldioxidutsläppen jämfört med ”vanlig” diesel. Passar alla dieselfordon till samma pris och med samma egenskaper.

#3
2019-09-23 10:37

För en enskild tillkommande dieselbilägare är miljöaspekten en ickefråga! All diesel som är mindre miljöpåverkande är intecknad över takåsarna, alla nya miljödieselförbrukare kan bara minska mängden miljödiesel för andra som redan är brukare.
Ur alla aspekter kör vidare med befintlig bil.

#4
2019-09-23 15:59

@bgl

Jupp! Samma sak med "grön" el, faktiskt. Tillkommer en förbrukare så måste elen hämtas någonstans ifrån och om det inte plötsligt blåser mer så blir det via det europeiska nätverket för el och därmed blir det kolel (de andra europeiska ländernas gröna el är totalt intecknad, den också, på samma vis).

.

#5
2019-09-23 23:19

Högst sannolikt skulle inget hända om frågeställaren kör en begagnad Volvo V40 på 100 % HVO. Jag själv skulle testat i den bilen. Har kört min VW på 100 % HVO i flera år helt utan problem (trots att inget godkännande finns från VAG).

Bgl #3: "All diesel som är mindre miljöpåverkande är intecknad över takåsarna, alla nya miljödieselförbrukare kan bara minska mängden miljödiesel för andra som redan är brukare."

Det är aldrig några som helst problem att tanka HVO på tankstationen som finns ganska nära där jag bor, för det finns alltid sådana mängder tillgängliga att jag kan fylla upp bilen och det är aldrig några köer. = )

#6
2019-09-24 13:40

Vi Bilägare hittar på frågor och svarar ............

#7
2019-10-03 18:10

Förbrukningen ökar om man häller i tallolja eller annat sådant, alltså kommer det ut mer CO2 ur avgasröret jämfört med ren diesel. Det är något som motorjournalister borde skriva om. Men dagens journalister ifrågasätter ingenting numera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.