Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan gammal olja orsaka haveri?

Publicerad 17 januari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Kamkedjan har rappat av, på grund av för gammal olja. Kan det vara så?”
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi har en Kia Rio, 2012 som gått 11.000 mil, är servad nio gånger, senast i april 2017. Nu har den drabbats av motorhaveri. Kamkedjan har rappat av, på grund av för gammal olja. Kan det vara så?
Robert Å

Svar:
Vi bad Kia Sverige att kolla hur det förhåller sig med just din bil med hjälp av registreringsnumret. Vi fick då följande svar: 
”I samband med service i april 2017 utfärdades bifogat intyg av Kia Motors Sweden som kunden fått via sin verkstad. Den var då inne för Service nr 6 vilket enligt kundbrevet är senaste service.
Då konstaterades att bilen servats väldigt sent vid två tillfällen (Service 3 och Service 6).
Detta resulterade i beskedet ”bibehållen garanti med undantag för fel relaterade till sen Service 3 och 6”.
‘Rappande’ kamkedja är en direkt följd av uttröttad, gammal olja och därmed att se som fel relaterat till upprepat sen service.
I samma intyg från april -17 poängteras även vikten av att följa korrekt intervall. 
Idag skriver vi oktober 2018 vilket är långt över 1 år från senaste service (april -17).”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-17 10:32
hultarn

Servad 9 ggr på 11.000 mil, kan knappast anses vara "utsliten" olja. De flesta bilar rullar runt 1.500 mellan oljebytena utan att vara ens i närheten av riskzonen.

#2 • 2019-01-17 10:55
Rutger Jönåker

Bensinversionen ska ha service var 1500mil/1år, det som först inträffar och diesel var 3000mil/2år, så då utgår jag från att det rör sig om en bensinare. Av Kias svar drar jag slutsatsen att haveriet skett i oktober 2018. Nu vet vi inte när bilen är uttagen, men 11000mil på 6år gör ca 1800mil/år. Är det då 1,5år sen senaste service har Robert alltså kört ca2700mil sen senaste service och tydligen har något liknande skett vid ytterligare två tillfällen, vid service 3 och 6. Så jag vet inte jag... Hur mycket ska man tillåtas få missköta en bil och ändå förvänta sig få den lagad gratis?

#3 • 2019-01-17 12:29
Diod

Om man nu ser till det faktum att ägaren har varit sen med servicen vid 2 tillfällen och kanske som mest överskridit 1 års intervallen med säg 1200mil vilket är en del i och för sig men det är väl högst osannoligt att en kamkedja skall gå av för det?
Tänk förr när man körde en gammal Saab 900-T16 årsmodell 1984 och kanske slarvade med oljebytet vid mer än ett tillfälle när man var väldigt ung och i början av sin bilkarriär, inte fasen gick det av några kamkedjor? Det är på senare år som det fenomenet har börjat dyka upp i hög omfattning. Det är helt enkelt dåliga komponenter och eventuellt dåliga konstruktioner det handlar om. Se WV och deras ökända kamkedjeproblem inkl Audi´s 6cyl motorer. Man sparar på materialet och även om man byter olja som en vettvilling så kommer dom förhållandevis låga milen ändå äta upp kamkedjan.

#4 • 2019-01-17 13:11
107Carlsson

Från en som är obekant med verkstadsslang, vad inner det att kedjan "rappat av"? Har den gått av, halkat av, slirat eller vad? En googling på rappa ger inget svar mer än slå till eller skynda på förutom att man har talsjungit.
,

#5 • 2019-01-17 13:56
Desmoholic

Rappa över = kedjan hoppas över ett eller fler kugg vilket kan göra att ventilerna slår i kolvarna om man har otur.

Förhoppningsvis går bilen bara illa p.g.a. att kaminställningarna inte stämmer längre och det räcker med ett byta av kedja, drev m.m.

Även om jag tycker det tyder på lite halvtaskig kvalité på grejorna så är min uppfattning att om man kör mer än 1000-1500mil på samma olja så är man dumsnål. Billigast motorförsäkringen som finns.

#6 • 2019-01-17 15:09
Klarsynt

Det är väl stor skillnad på oljekvaliteten efter en period med många kallstarter och korta sträckor, jämfört med få kallstarter och långa sträckor. Själva körsträckan kan vara likvärdig i båda scenarion.

Så själva körsträckan ger ju inte hela sanningen. Och en småbil torde ju användas till många små sträckor (och många kallstarter), snarare än långa landsvägsåkningar. Även om det inte behöver vara så, förstås. Men sannolikt är det så. Och då behöver man byta olja oftare.

Mitt heta tips är att byta olja och alla filter före varje vinter så det finns ren och fin och mjuk och go olja när kylan kommer. Men det behöver inte göras på en dyr märkesverkstad, förstås.

.

#7 • 2019-01-17 16:50
Peter B

Att biltillverkaren ställer motkrav, om garantin skall gälla är väl inte så konstigt? Att sköta servicen är väl ganska grundläggande om man vill slippa problem..

#8 • 2019-01-17 17:47
Axa

Öhh...svaret på rubriken är....JA!

#9 • 2019-01-17 18:42
mso 1000

På rubriken definitivt ja.

Men med dom 9 ggr oljebyten på 11000 mil som han bytt olja är det ändå otroligt konstigt att det blivit problem.
Jag skulle säga att det verkar vara underdimensionerad kedja och konstruktion.
Det kan vara en risk motor om 10 tusen mil till.
Men det lär väl framtiden utvisa. P

#a • 2019-01-17 19:06
Focus

Varje verkstad där bilmärke säljs nya har personal som gått avancerade kurser i att snacka bort uppdykande fel och hur man skall komma ifrån garantireparationer, så även Kia.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.