Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Kamremmens livslängd

Bilfrågan: Kamremmens livslängd

Bilfrågan

"Är det verkligen möjligt att man har så kort maximal körsträcka på remmen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag undrar över kamremsbyte på min Citroën C 5 2.2. Har läst på nätet och såg att det stod 18 000 mil eller 10 år. Men har också hört att det är bara högst 5 år som gäller. Om man betänker att en normalbilist kör ca 1 200-1 500 mil/år, så innebär det ju att remmen ska bytas efter ca 6-7 500 mil. Är det verkligen möjligt att man har så kort maximal körsträcka på remmen? 
C Ström

Svar:
Vi har inte lyckats få svar från importören. Men efter kontroll med en tekniker på Hedins verkstad i Spånga utanför Stockholm som har god kännedom om just Citroën, bekräftades att det är 18 000 mil och fem år som gäller. Intervallet för kamremsbyte har då det gäller tid minskats. Det händer ibland att man gör sådana ändringar. Nyligen kortade ju Volvo tiden för kamremsbytet. På din bil skulle kamremmen egentligen ha bytts i fjol enligt denna ändring.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-08-27 07:27

Olika motorer, olika intervall. Min Picasso 1,6 2009 diesel har 10 år / 18 000 mil och jag har bytt kamrem. Förra året.

#2
2020-08-27 07:30

Det är inte bara slitage som påverkar livslängden. Materialet åldras också.

#3
2020-08-27 07:47

Människan lyckades landa på månen för 50 år sedan men klarar inte av att tillverka en kamrem som håller i tio år pga att materialet åldras? Biltillverkarna sparar pengar på bekostnad av bilägarna.Skämmes ta mig fan PSA!

#4
2020-08-27 07:51

18" mil eller 5 år låter mer som att man vill dra in lite pengar än att vara mån om kunden.
Av alla bilar jag bytt rem på (hundratals) har bara en haft uppenbar påverkan av av ålder. Det var en 15 år gammal Volvo V40 som gått 21" mil utan remmbyte.

#5
2020-08-27 07:53

Det heter: "Biltillverkarens serviceorganisation gnäller om att tjänar för lite pengar".

#6
2020-08-27 08:07

Men klimat påverkar. Jag reparerar kuggremsrivna skjutdörrar i jobbet. De som sitter i fryslager som vanligtvis har -25 grader och torr luft, har kortare livslängd på remmen, efter ca 10 år börjar remmen att spricka i gummit, det händer inte på dörrar som sitter där det är plusgrader.

#7
2020-08-27 08:50

Många tänker inte på att remmarna består av organiskt material och precis som Rikard skriver i #6 åldras det och förändras beroende på temperatur och atmosfäriska förhållanden.
Och något som är väldigt farligt är UV-ljus och därför ska man inte utsätta remmen för sol och det är ju något man inte vet när det gäller utbyte.
Det finns remmar bl.a. de med stomme i PUR och cord av aramidfiber som har mycket bra livslängd jämfört med de konventionella, men de blir avsevärt dyrare och det är något som ekonomer inom bilindustrin är väldigt rädda för.

#8
2020-08-27 09:48

knauer - månraketen hade förvisso en tämligen lång "körsträcka" på över 60.000 mil, men å andra sidan pågick resan bara i drygt 8 dagar ;-)

#9
2020-08-27 17:08

Det är främst ålder och klimat om sätter gränsen. Jag bygger kuggremsdriva maskiner som lätt motsvarar bilmotorkörning 100 000 mil per rembyte. Det handlar bara om dimension och kvalitet. Med varmgarage hemma och motorvärmare på jobbet håller en kamrem minst 10 år. Den andra multiribbremmen har sannolikt sämre åldersegenskaper.

#10
2020-08-27 17:31

Problemet är väl i grunden inte remmens livslängd utan kostnaden att byta den Och varför kostar det `skjortan´, jo det beror på att man sett till att det är extremt omständligt att komma åt att byta remmen. På min gamla Mazda -89 kunde jag köpa rem och spännare hos Biltema för typ 250 kronor och enkelt ta bort plastkåpan framför remmen. Bytet tog 15-20 minuter.
På min BMW måste motorn lyftas ur för att byta kedja. Så ser det ut i dag när man inte tjänar sina pengar på nybilsförsäljning utan på service-reparation.

#11
2020-08-27 17:53

Kamkedja behöver inte bytas.

#12
2020-08-27 20:00

Carl,
Du har fel.

#13
2020-08-27 20:08

Carl, kamkedja kan behöva bytas och det kan behövas även om bilen inte gått långt, det räcker att slarva med olja och byten.

#14
2020-08-27 23:16

Kamkedjorna behövde inte bytas förr i tiden, minns Opelmotorn från 1967 till 1993 i olika storlekar 1,7 till 2,4liter, samt de 3-cyl. varianterna 2,5 till 3-liter, de hade en dubbel kamkedja som höll motorns livslängd ut, men dagens bilar förses ofta med för svaga kamkedjor som är känsliga och leder ofta till motorras, och dessutom svåra att byta, t.ex. BMW har kedjan i motorns bakkant på vissa modeller som kräver att motorn lyfts ur, helt vansinnigt

#15
2020-08-28 07:33

Svenne60: "dagens bilar förses ofta med för svaga kamkedjor som är känsliga och leder ofta till motorras"
Hur ofta är ofta?

#16
2020-08-28 10:13

Svenne60,
Är det motorn som hette CIH du menar? Den där man har kombinerat flera dåliga konstruktioner, dvs kamkedja med vipparmar på en axel? Man hade lika gärna kunnat ha kammen direktdriven av vevaxeln och monterat stötstänger.

#17
2020-08-28 12:48

Tror bilar med start stopp funktion ”ligger bakom” avkortad bytesintervall från 10 till 5år, samma m Volvo.

#18
2020-08-28 22:02

Kamkedjor har alltid gått av, i alla tider.
Ovanligt ja men det hände på 69 talet också.
Remmar likadant.
Oftast av sekundära orsaker som spännhjul, tillverkningsfel, oljeläckage, vattenpumpar, drevsnö, dålig olja, långa intervaller mm mm.

Skillnaden förr var att när det brast en kedja eller rem så gick inget sönder utan man satte dit en ny och körde vidare.

#19
2020-08-28 22:42

#mso1000! Sidventilare eller .....??

#20
2020-08-29 07:53

Haha. Hundter.
Nää jag pratar modern tid. Haha.
Har haft 60 tals MB där kamkedjor gått av och även andra bilar.

Skillnaden. Man tog en svetstråd och fiskade upp den och dit med en ny.

#21
2020-08-29 09:35

Subaru klarar i alla fall ett kamremsbrott utan att ventilerna slår i kolvarna...

#22
2020-08-29 09:56

Konstruerar man med prioritet på felanvändning kommer man ofelbart att göra avkall på funktionen vid normal drift. Ska man göra en effektiv motor kan man inte ha ventiler som inte kan slå i kolvarna när kamdrivningen ger upp. Jag har råkat ut för trasigt kamdrev på egen bil en gång (Volvo B20) och det var för att jag inte hade bytt drev när det började låta.

#23
2020-09-02 12:42

Tur att man kör elbil så att man slipper tänka på sådant här som tillhör veteranbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.