Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska jag undvika punktering?

Bilfrågan: Hur ska jag undvika punktering?

Bilfrågan

"Vad ska jag ha för däck för att slippa punkteringar på grund av nuvarande grusmaterial?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har nyligen köpt en Volvo XC60, 2015, på vilken sitter däck av märket Continental i nästan nyskick. Jag kör en del på grusväg och har redan under kort tid fått punktering två gånger på grund av vassa stenar. Det är 70-väg och jag kör sällan över 60.
Vad ska jag ha för däcksort – fabrikat alternativt utförande – för att slippa punkteringar på grund av nuvarande grusmaterial? 
Ingemar H 

Svar:
Vi har hört oss för bland branschfolk och problemet norrut med grusvägar som numera beläggs med kross istället för sand (av miljöskäl) är inte okänt. Problemet är delvis att däcktillverkare pressas att göra så lättrullande däck som möjligt och då handlar det om att få ner vikten. Det medför bland annat att undergummit mellan slitytan och bälteskonstruktionen också bantas. Det här gäller främst så kallade OE-däck, det vill säga de däck som bilen förses med som original.
Bor man norrut och kör på den här typen av grusvägar, så bör man undvika de mest lättrullande alternativen och välja däck med sämre rullmotstånd och högre vikt, vilka vanligen är lite mer motståndskraftiga.
Eftersom du troligen har OE-däck från Continental, kontaktade vi Mattias Palmgren på Continental Sverige som svarade så här:  
”Vi har fått en del frågor kring problemen med punkteringar, framför allt i norra delen av Sverige. Flis istället för sand, och bergkross istället för noll-arton, blir lite problematiskt! 
Framför allt när man kombinerar detta med ett (förmodat) OE-däck där biltillverkaren jagat lågt rullmotstånd i däckspecifikationen. Robusthet och rullmotstånd står dessvärre i direkt motsatsförhållande till varandra.  
För bilägare som kör väldigt mycket på grusväg rekommenderar därför Continental ibland ett däck med lite kraftigare mönster som heter CrossContact ATR. Det fungerar perfekt men man får alltså en del av myntets baksida också. 
Man kan inte skylla problemen på någon enskild part. Biltillverkaren fokuserar på däck med lågt rullmotstånd. Och vi som däcktillverkare har svårt att kombinera lågt rullmotstånd med tillräcklig robusthet för den här typen av väg.”

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-08-21 08:04

Allt blir sämre tack vare hysterin. Och detta medan våra politiker flyger kors och tvärs. Näe, lägg ner Bryssel och låt våra politiker samtala via videolänk istället. Om de visar lite föredöme gällande sin egen övertygelse istället för att bara tvinga på oss andra en massa elände.

.

#2
2018-08-21 08:40

Klarsynt, du menar alltså att det är problem med däcken som sitter på flygplanen som politikerna reser med?

#3
2018-08-21 08:50

Enda man kan göra är att sakta ner ORDENTLIGT, försöka undvika dom största och vassaste stenarna och be en stilla bön. Har fått en hel del punkteringar på vägar med grovt krossgrus även om det var nåt år sen... Peppar, peppar...

#4
2018-08-21 09:54

Tyvärr, att köra sakta är kontraproduktivt!
Vid låg fart har det vassa gruset lättare att tryckas fast i däcksmönstret, främst på däck med mycket mönster kvar. Sällan hårt slitna däck drabbas. Centrifugalkraften slungar inte ur stenarna innan de 'ätit' sig fast och så småningom gnagt sig vidare genom gummit. Mycket vanligt att bilförare som kommer in till gummiverkstan tror att det egna långsamma körandet skulle ha kunna förhindra punktering..

#5
2018-08-21 10:15

Nu pratade jag om STORA stenar, dom små som kilar fast sig I däcksmönstret har jag aldrig fått punktering av.

#6
2018-08-21 10:40

Märkligt att en bil som många säger sig köpa för bättre framkomlighet under sämre vägförhållanden inte klarar sådana vägar som standard utan att man måste byta däck... Hade det varit en vanlig, lågbyggd bil så hade däcksvalet varit mera logiskt.

#7
2018-08-21 11:09

Märkligt att så många xc och suv förare får punktering på sina nya bilar.
I bekantskapskretsen tror jag dom flesta med 4wd haft en eller några punkteringar på sina nya bilar och flera har fått byta till nytt däck.
En kompis med x BMW fick tillockmed byta det felfria däcket på samma axel också men han fick ett bra pris på två nya för dryga 5000:- på bmw verkstaden

#9
2018-08-21 11:44

Egentligen är inte detta så märkligt. Ett lågt rullmotstånd innebär lägre bränsleförbrukning och därmed lägre utsläpp och därmed lägre skatt och avgifter för kunden plus att biltillverkarna jagar så låga utsläpp som möjligt även för att minska straffavgifter. Men det är klart, på bilar som säljs för att klara lite mer och tuffare förhållanden än bilar med lägre markfrigång, så blir jakten på lågt rullmotstånd kontraproduktivt.

#10
2018-08-21 11:51

Jag har märkt att dessa suvar framförs med hög hastighet även på grusvägar med grovt krossgrus. Grusvägen till vår sommarstuga fick I våras ett väldigt grovt och vasst ytskikt. Jag vågar knappt köra 30 km/h där och har flera gånger fått "rövslickare" I form av just suvar och 4WD-bilar. Och har dom inte grövre terrängdäck så kan även dom räkna med punktering skulle jag tro.

#11
2018-08-21 16:34

Jo det går visst att skylla på den skyldige, nämligen staten och i förlängningen politikerna.
Krav på lägre bränsleförbrukning, kommer från....
Förbud mot att använda naturgrus, kommer från....
Vägunderhållsbesparingar, kommer från....
Det är så enkelt att ta beslut, när man inte behöver tänka på helheten utan bara en detalj.
Och dessutom skicka räkningarna till andra.

#12
2018-08-21 17:18

Många suvar körs omkring med rena rama race-däcken, det har jag sett.

Men dom sitter inte alltid på som standard.

Jag tror det är viktigt att även köparen specar sin bil för sitt tänkta ändamål, man kan inte begära att alla suvar ska ha traktordäck.

Lite eget ansvar och valfrihet tack!

#13
2018-08-21 18:32

Köp riktiga A/T däck, med betoning på T.

#14
2018-08-21 19:10

Är inte SUV en slags "traktor", däcken borde väl rimligen vara sådana som till "offroad" körning. Eller vad ska man annars ha en SUV tiłl??

#15
2018-08-21 20:26

Man väljer ju SUV bara för att reta dig, Vargen... ;-)
Att de inte har rena off-road däck beror ju på att den inte är tänkt att köras off-road.

#16
2018-08-22 08:23

Det blir alldeles för svajigt att köra SUV på däck som klarar lite sämre vägar. Hög tyngdpunkt, tung bil och höga däckssidor=sjösjuka.

#17
2018-08-22 10:11

Vad är mer miljövänligt med att belägga grusvägarna med kross istället för sand?

#18
2018-08-22 12:06

Om det på våren är menföre av den värre kalibern på en grusväg försöker man åtgärda det med krossgrus, ibland väldigt grovt.

#19
2018-08-22 13:36

Begreppsförvirring. Rullmotstånd har inget med vikt att göra! Det finns heller inget samband mellan rullmotstånd och tålighet. Ett tåghjul har extremt lågt rullmotstånd och krossar grus på löpande band ...

#20
2018-08-22 13:41

"Det blir alldeles för svajigt att köra SUV på däck som klarar lite sämre vägar. Hög tyngdpunkt, tung bil och höga däckssidor=sjösjuka."

Har 225/60-17 på min X3:a och den är inte det minsta svajig. Då var min Skoda Superb med 225/45-17 svajigare.

#22
2018-09-04 16:39

Armedäck är rätt bra på grus alt. grusdäck för rally/rallycross

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.