Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ofta ska kamremmen bytas?

Bilfrågan: Hur ofta ska kamremmen bytas?

Bilfrågan

"På min bil byttes kamremmen efter 5 686 mil, nu står mätaren på 20 200 mil. Hur ofta ska man byta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Hur ofta ska man byta kamrem? På min bil byttes kamremmen 2003 och då stod mätararen på 5 686 mil, idag står den på 20 200 mil. Det är en Hyundai Accent -97.

Katharina

SVAR:
Om du läser i serviceboken så står det att kamremmen ska bytas var 6 000:e mil alternativt vart fjärde år, det som inträffar först. Egentligen skulle du ha bytt vid 12 000 mil och sedan vid 18 000 men detta visar bara att det finns goda marginaler.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2012-11-28 12:54

Ungefär som att spela rysk roulett.På de flesta bilar (inte alla)slutar det med dyra verkstadsräkningar om remmen går av.Om det händer är man säkerligen ånger på att man inte bytt i tid.

#2
2012-11-28 13:01

En Accent från 97 lär inte inbringa många kronor vid eventuellt bilbyte.
Om byte av kamrem på denna är kostsam som det ofta är så är det knappast värt pengarna att byta remmen. Bättre då att köra tills det "brakar ihop" eller kanske kan man byta remmen billigt själv om man är lite mekvan.
Vad får man för en Accent från 97? max 5000:-?

#3
2012-11-28 14:41

Kanske fördubblar ägaren värdet på bilen om h*n byter remmen... I Vilken bil gör man det?

#4
2012-11-28 14:48

Kanske en privatperson skulle kunna betala nån krona extra för en gammal bil med bytt rem, men en bilfirma skulle inte bry sig för 5 öre för de kan inte sälja bilen i alla fall. Det blir då en reservdelsbil eller lånebil.

#5
2012-11-28 16:01

En sådan här bil har ju inget egentligt saluvärde. Det handlar ju enbart om bruksvärde. Bilen är för ny, för vanlig (?) och för ointressant för att utgöra ett samlarobjekt.
Men bruksvärdet i sig kan ju vara anledning att ta vara på den.
Att byta kamrem hos någon kvartersverkstad behöver ju inte bli så dyrt, tydligen har bilen klarat besiktningen och så länge den gör det är ju ett kamremsbyte en enkel sak.

#6
2012-11-28 17:20

Hur kan man veta hur länge remmen håller om inte ens motortillverkaren kör tills den går av. I så fall är bytesintervallet bara en gissning med mycket god säkerhetsmarginal. Vilket det troligen är, för intervallet ökas hela tiden för samma motor. På V70 är det för närvarande 18000 mil både för bensin motorn och för 2,4 D motorn. I verkligheten torde remmen hålla olika länge på dessa två motorer.

Jag bytte vid 20000 mil (då var intervallet 16000 mil) men efter att ha granskat remmen så har jag sannolikt kunnat köra minst 40000 mil. Varför skulle Volvo sätta ett lågt intervall med risk för att få en reklamation på halsen? Att sätta en kort intervall kostar Volvo ingenting, snarare tvärt om.

#7
2012-11-29 12:40

Sanningen är att de flesta remmar håller flera ggr det rekommenderade bytesintervallet, men att det också är lite lynnigt! På vissa bilar/under vissa förhållanden verkar remmar åldras mer än slitas, och tar man av en gammal rem och bryter den baklänges ser man ofta otäcka sprickor i den, som inte syns med remmen på plats. Dessutom tror jag att de flesta haverier på moderna bilar handlar om att pumpar eller löphjul havererar och då sliter sönder remmen. Byt rem om du vill bilen kvar, men använd "piratdelar" och gör jobbet själv. Köp en Haynesbok och var noggrann - det är inte så svårt om man bara tar det lugnt...

#8
2012-11-29 19:04

skaffa deg en bul med rigisterkjedja så er det null problem checler alltid hva
bilen har før jeg bestemmer meg for kjøp

#9
2012-11-29 19:05

dubbla verdet på ladaen tanka fullt

#10
2012-11-29 19:06

bytt rem i alle fall hvert 2.år

#11
2012-11-30 10:21

Ja detta kära ämne med kamremmar fortsätter att förvåna!
Varför håller vissa remmar 20.000 mil eller mer medan andra går av efter ett par tusen mil?
Vi köpte en Galant -92 och bytte remmen vid 9000 mil,den var då väldigt fin.
Vi bytte även remmen vid 18000 samt 27000 mil med samma resultat.
Även om det inte är tveklöst så kunde vi säkert ha hoppat över det vid 18 eller kanske ännu bättre det sista.
Bilen såldes vid 32000 mil och jag tror inte köparen orkade att bry sig om när remmen var bytt senast ... ;)

Idag skall man t.e.x byta kamrem på en Renault vid 12000 mil eller 5 år medan det är 18000 mil eller 10 år på en Peugeot (Hdi) ....skulle inte tro att Renaults eller något annat fabrikats remmar är sämre?

Man får ta hänsyn till bilens skick och ålder och fundera på hur länge man tänkt behålla bilen samt vad detta kan vara värt.
Troligtvis är det billigast att inte göra något alls med tanke på bilens ålder och värde...som sagt så kan ett remmbyte/vattenpump kosta mer än vad bilen är värd och när väl detta byte är gjort så följer fler rep. som man anser sig vara tvingad att utföra.

#12
2012-11-30 18:45

Jag har en FIAT 128 från 1972. Bilen har gått 15 000 mil och jag kör den några mil nästan varje sommar. Kamremmen är aldrig bytt. Den är alltså 40 år nu. Är förstås orolig för att den skall haverera. Är det någon som vet hur lång tid det tar att byta remmen? Tycker att det ser väldigt trång ut och besvärligt ut.

#13
mcregor
2012-12-01 13:11

Som jag säkert nämnt nån gång så hade jag en Jetta -82 som jag körde ca: 25.000 mil med tills jag sålde den 7 år senare och jag bytte aldrig remmen. Min VW-verkstad sa att det enda som kunde hända med denna motorvariant var att bilen stannade. Så jag körde vidare utan bekymmer.

#14
2012-12-01 23:50

På Fiat 128 säger man att remmen kan gå av utan att det blir ventil sallad, men det är inte alltid så, vilket jag tycker låter konstigt. Är det någon som vet hur det förhåller sig?

#15
2012-12-02 00:12

Helt rätt mcregor. På den tiden (1989), då jag inte körde lastbil utan mekade VAG-bilar mest ... kontrollerades kamremmen och byttes endast om det fanns skador på den. Jag bytte aldrig en VW-kamrem vid samma tid!
Dock tålde Toyotamotorer inte att kamremshjulet lossnade.

#16
2012-12-03 09:56

Detta är ett bevis på att folk servar inte sina bilar mest beroende på kostnaden, och kamrem borde inte finnas, kedja är det enda rätta. Man undrar är det bytt olja i denna bil.

#17
2012-12-04 03:31

kurrewi @ Skriver: "Man undrar är det bytt olja i denna bil." Vilken bil är det som Du undrar över? Och varför är Du skeptisk?

#18
2012-12-04 11:25

Bilen som skulle ha haft ny kamrem för ett bra tag sen kan ju inte vara servad enligt instruktioner. Då kan man undra hur övriga underhållet är.

#19
2012-12-10 10:53

kurrewi @ Förstår inte varför Du kan misstänka att olja och filter inte är bytta i en bil som gått 25000 mil. Eller vad säger Du mcregor.

Enligt leifer håller bilar inte längre än 25000 mil och då förutsätter han nog att de är riktigt skötta.

Än mindre kan Du väl tro att Fiat:en som är 40 år gammal inte är riktigt väl omhändertagen på alla möjliga sätt, eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.