Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Försvagas kamremmen av diesel?

Publicerad 2021-05-26 07:00 (uppdaterad 2021-05-26 08:46)
"Motorrummet var indränkt med diesel. Om remmarna inte byts, finns då risk att de försvagats av dieselexponeringen och vi riskerar ett totalt motorhaveri?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Vi hämtade i fredags ut vår nyinköpta, begagnade VW Golf Kombi med 6500 mil på mätaren. Körde från Svedala till Malmö. När vi efter att ha stått parkerade ett slag i Malmö skulle köra vidare, upptäckte jag våta spår där vi svängt in, och en stor pöl där bilen stått. Det var diesel. Jag ringde försäljaren i Svedala. Fick instruktion att bege mig till närmaste verkstad. Efter undersökning visade det sig att underredet och motorrummet var indränkt med diesel. En slang hade lossnat. De inte tyckte att jag skulle köra vidare förrän bilen sanerats. Vi lämnade platsen i en lånebil. Dagen därpå fick vi besked att bilen nu var sanerad och slangen fäst. Vi råddes också att byta kam- och drivrem, eftersom dessa förorenats av diesel - kostnad ca 9.000 kronor. Om remmarna inte byts, finns då risk att de försvagats av dieselexponeringen och att vi därmed riskerar ett totalt motorhaveri om kamremmen ”brister”?
Jan & Pia Hellberg

Svar
Vi ställde frågan till Volkswagen Personbilar i Sverige och fick svaret att ”Ja, kamremmen försvagas av dieselbränsle så risken för motorhaveri är påtaglig”. Den består ju delvis gummi- men också plastmaterial. Senare meddelade också säljaren av denna bil att de tog på sig kostnaden för att byta såväl kam- som multirem.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.