Nästa artikel
Bilfrågan: Felvisande temp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Felvisande temp?

Publicerad 17 juni 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Tempmätaren visar 90 grader när motorn i verkligheten är 10-20 grader kallare. Har ni gjort några mätningar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har ni gjort några mätningar på till exempel Volvo XC70 via OBD-uttaget och eller varit i kontakt med tillverkare som installerat felvisande temperaturmätare? Tempmätaren visar 90 grader när motorn i verkligheten är 10-20 grader kallare. 
Olle Svedåker

Svar:
Nej, jag kan inte säga att vare sig mina kolleger eller jag själv noterat det problemet. Däremot har ju moderna dieselmotorer haft problem med att ge ifrån sig tillräckligt med spillvärme för att man ska få bra kupévärme vid kyla. Det löser de flesta tillverkare med tillsatsvärmare. Vid kontakt med Volvo Cars rekommenderades du att ta kontakt med din verkstad för kontroll. För övrigt ersätts temperaturmätare numera ofta med endast en varningslampa vid för hög motortemperatur. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du varit med om liknande problem som frågeställaren?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-17 07:08
Tjalle

"Motorn" är - sannolikt - 10-50 grader svalare - beroende på var man mäter.

Visar mätaren olje- eller kylvätsketemperaturen - båda förekommer.

"Man" lägger uttaget till vvx i "hotspot" för snabbare uppvärmning - och då lägger man - självklart - även temp-givaren där.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-17 09:00
L West

Ett ganska vanligt förekommande problem, tempmätaren kan utan vidare visa fel på 20 grader, har själv upplevt detta som löstes med byte av termostat. Det fixade inte felvisningen men motorn kommer sen dess upp i ca 90 grader verklig temperatur, året runt. För övrigt en mycket korkad tendens att ersätta tempmätare med varningslampa men jag kanske bara är gammalmodig?

#3 • Uppdaterat: 2020-06-17 09:10
L. Mäkinen

Mätaren i instrumenthuset visar bara vad tillverkaren vill visa. Det är inte meningen att man ska veta mer än att motorn är kall, normalvarm eller överhettad.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-17 09:56
mso 1000

Jag tror att på grund av ägarnas nojighet och för att slippa återkommande funderingar från ägare så har nog alla tillverkare gått över till en funktion med stor hysteres på idealvärdet 90 grader och det visande värdet.

Det finns inga bilar som har konstant exakt vattentemperatur på grund av reglertekninska skäl.
En pendling på plus minus 10-15 grader på grund av termostat, fläckten, cupevärme, motorbelastning etc faktorer är normalt och naturligt.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-17 09:59
bgl

Kan alternativ mätning med för oss okänd metod visa både 10 grader lägre och 20 grader lägre då bilens visning är 90 grader?
Då behöver den alternativa mätningen kalibreras innan bilen misstänkliggörs!

#6 • Uppdaterat: 2020-06-17 10:12
L West

Jag tror nog betydligt mer på mätvärden från OBD än en analog mätare. Motortemperaturen på min bil hålls inom 88-94 beroende på årstid och utetemperatur.

Edit: Det är en bensindriven bil men det kunde ni kanske räkna ut...

#7 • Uppdaterat: 2020-06-17 12:07
saabnisse

Temperaturmätaren är lika onödig som varvtalsmätare på en automatväxlad bil. För hög motortemp kommer ju att anges med felindikering i displayen.
Förr i tiden när motortemperaturen på många bilar kunde påverkas manuellt med kylargardiner kunde man ha nytta av en tempmätare, ändå var den då ersatt av en varningslampa på många bilar.
Idag när man inte kan göra något för att påverka motortemperaturen visas den ändå med en felaktig mätare.
Det är för många onödiga visande mätare på moderna bilar, all info går ju i princip att lägga in som ikoner i skärmen och behöver inte visas kontinuerligt..

#8 • Uppdaterat: 2020-06-17 13:52
bejje

Personligen tycker jag inte alls att det är onödigt med varvräknare på automatväxlad bil. Jag tycker det är intressant information att veta vilket varvtal man ligger på.

Men ska man gå in på det spåret så kan man lika gärna säga att varvräknare är onödigt på manuellt växlade bilar också. Bara att lyssna sig till ungefärligt varvtal eller i alla fall när det kan vara lämpligt att växla.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-17 14:02
40-talisten

Varvräknare är lika onödig till moderna motorer som tempmätare, oljetrycksmätare, amperemätare etc. bejje: Vad ska du ha denna "intressanta information" om varvtalet till, i en bil med automatlåda?

#a • Uppdaterat: 2020-06-17 15:02
L West

På manuellt växlade bilar kan varvräknaren vara väldigt bra om man vill "köra aktivt" och dra upp till rödmarkeringen vid växlingarna. Inget jag gjort speciellt ofta och man ska väl undvika sådan körning annanstans än på bana.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.