Nästa artikel
Bilfrågan: "Eco" endast på sommaren?
Bilfrågan

Bilfrågan: "Eco" endast på sommaren?

Publicerad 30 november 2012 (uppdaterad 3 december 2012)
"Som nybliven ägare till Kia Cee´d Crdi Eco SW konstaterar jag att stopp/start är opålitlig i höstvädret." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Som nybliven ägare till en Kia Cee´d Crdi Eco SW konstaterar jag att stopp/start-funktionen visar sig högst opålitlig i höstvädret. Reklamation till Hedins i Göteborg ger beskedet att detta är normalt när temperaturen sjunker. Således – räkna inte med att den fungerar förrän till våren! I handboken finns mycket skrivet om stopp/start men inte ett ord om detta fenomen. Kan det vara så illa att Eco bara står för sommarväder?

Kjell Johansson

SVAR:
Du ska kunna hitta information om detta i bilens instruktionsbok på sid 5–15. Där står att stopp/start-systemet inte aktiveras vid cirka 0° och lägre temperatur. Anledningen är att när motorn stannar upphör även cirkulationen av kylvätska till värmepaketet och temperaturen sjunker då snabbt på den inkommande luften i kupén.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-30 11:03
Raphael

Jag påpekar i detta sammanhang att Peugeot och Citroëns start/stopp system (micro hybridsystemet) fungerar i minusgrader (jag har för mig det är -5 eller ännu lägre) vilket även Fiat-gruppens start/stopp system gör. Det är ynkligt att Kia/Hyundai inte går lägre än nollgradigt.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-30 11:09
Mistro

Bilarna avgör själva hur eller när systemet skall fungera.
Motorn måste t.e.x vara varm vilket oftast är viktigare än utetemp.
En del system är bättre än andras och när det gäller Start/Stop så ligger PSA i framkant.
Under optimala förhållnaden så har min bil klarat över 5 minuter utan att starta men det varierar som sagt mycket då det andra gånger kanske bara handlar om 1 minuter.
Ibland väljer systemet att inte aktiveras alls men det finns det som sagt orsaker till.

Handlaren vill säkert prata bort denna funktion med att "den fungerar då den vill" fast att de varit väldigt måna om att påtala vilket finess det är med Start/stopp vid köpet.
Har för mig att de flesta system blir kinkiga redan vid +5 men som sagt så fungerar en del system bättre även under nollan.

Fungerar systemet bra under varmare klimat så kan man nog tyvärr inte "klaga" så mycket ...

#3 • Uppdaterat: 2012-11-30 11:55
Raphael

PSA-gruppens system inte bara fungerar under nollan (det är inget unikt i sig,d det gör Fiat-gruppens också) utan det unika är att det kan stänga av sig redan innan man helt har stannat, alltså när man är på väg att stanna. (kräver friläge/neutral och foten på bromsen) Det märks inte på bilens funktioner annat än att varvräknaren går ner, oerhört smidig funktion. Den startar väldigt snabbt också.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-30 15:32
mcregor (ej verifierad)

Systemet fungerar i minusgrader också i min Golf -12 så jag gissar att många andra "volymmodeller" har samma funktion.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-30 18:17
PREVIA

Tråkigt bara att när ViBilägare provade start stoppsystemet så sparade man försumbart med bränsle jämfört med när man inte körde med systemet inkopplat, och då undrar man poängen med att ha detta system.
http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560

#6 • Uppdaterat: 2012-12-01 15:12
S-E S

Har jag fel eller var det inte så att vid ett reportage i VIB för ca ett år sedan kunde visa man att man sparade ett helt snapsglas med drivmedel per dag med start/stopp systemet?

#7 • Uppdaterat: 2012-12-01 19:15
Raphael

Hur mycket man sparar eller inte beror på trafiken givetvis, i Europa där bilarna står väldigt mycket stilla på grund av trafiksituationen så kan det spara en hel del, men i Sverige är det ingen större skillnad för vi har inte den situationen. Inte ens på Essingeleden i rusningstrafik i Stockholm står bilarna stilla under längre perioder - det är mest krypfart som gäller men krypfart (15 - 30 km/h) är inte stillastående...

#8 • Uppdaterat: 2012-12-02 14:23
Mistro

Håller också med om kritiken att Start/Stop knappast är särskilt bränslebesparande om ens mätbart.
Har dock ändå lärt mig att uppskatta systemet då det fungerar bättre än väntat,..om det sedan faktiskt sparar något bränsle så är det försumbart med min körning.

"Raphael" har förståss rätt i att det har med folks körstil att göra samt att systemet endast fungerar som det är tänkt i stadstrafik men vid köbildning e.t.c då man står still en lite längre tid så gör nog systemet tyvärr inte mycket nytta.
Trots att PSA´s system sägs vara totalt överlägset andras så är tiden som sagt begränsad för hur länge som bilen kan stå stilla med avslagen motor.
I en kö så kommer tiden snabbt att förkortas och då också nyttan med det hela.
På en bil som har ett system som inte slår av motorn förrän att bilen står helt stilla ( dvs de flesta ) blir betydelsen dessutom än mindre.
Ibland spelar 20km/t en STOR roll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.