Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bör inte tillverkaren stå för utgifter vid återkallning?

Bilfrågan

”Det är orimligt att jag ska stå för tid, drivmedelskostnad till verkstad och eventuell kostnad för lånebil, på grund av ett konstaterat ursprungligt fel. Vad är det som gäller?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en Mitsubishi och har fått ett brev om återkallningskampanj för bilen. Åtgärden görs kostnadsfritt vid närmaste Mitsubishi-verkstad och beräknas ta ungefär en timme.
När jag påpekar att jag inte har tid att sitta där en timme, utan vill ha en lånebil, så svarar de att detta är omöjligt. 
Jag tycker att det är orimligt att jag ska stå för tid, drivmedelskostnad till verkstad och eventuell kostnad för lånebil, på grund av ett konstaterat ursprungligt fel på varan. 
Har försökt få svar på nätet, men finner divergerande uppfattningar. Har förstått att väldigt många bilar återkallas så vad är det som gäller?
Stefan Eriksson

Svar:
Jag vände mig till Konsumentverket som svarade att när det gäller ett fel, som du själv skriver, är ursprungligt och dessutom upptäckts av säljaren så är det Konsumentköplagen som gäller. 
Konsumenten har då rätt att kräva ersättning för kostnader som uppstår vid avhjälpande av felet. Och i detta fall är förstås inte sexmånadersregeln tillämplig. Den säger annars att ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan. 
Återkallelser är ju inte alldeles ovanliga och är tvingande då en komponent som inte håller måttet kan ge farliga konsekvenser, eller då det gäller mindre allvarliga fel och då kanske handlar mer om att upprätthålla varans kvalitet. 
Från Mitsubishi Sverige svarar man att företaget självklart följer Konsumentköplagen. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-04-18 08:25

Jag fick samma bemötande av min KIA-handlare när de skulle ha in min bil för någon "åtgärd". De ville ha betalt för en bil över dagen och kunde inte tala om hur lång tid jobbet skulle ta. Ett mail till KIA centralt resulterade i att handlaren återkom med info om lånebil.

#2
2019-04-18 08:40

Nu har jag bara haft 2 såna här återkallelser, båda på Volvobilar, men i båda de fallen har det varit en självklarhet från deras sida med lånebil, den frågan har de ställt direkt vid tidsbokningen. Teslan kom de själva ut med servicebil till mitt jobb och fixade så där behövde jag inte ens lägga nån tid.

#3
2019-04-18 09:02

En bil är inte bättre än den service den kan få. Välj ett märke som har en väl utbyggd serviceorganisation eller finns i mitt närområde, istället för att bilen är billig.

#4
2019-04-18 10:01

Vid alla garanti-åtgärder under "modern tid" liksom ev återkallelser har jag alltid haft fri lånebil. Det har aldrig ifrågasatts. När det gäller VW så har jag även haft fri lånebil vid vanliga servicebesök.

#5
2019-04-18 12:08

Pi, att få lånebil vid service ingår i det du betalar för servicen, det är därför den kostar därefter.

#6
2019-04-18 13:47

Måste vara en oerhört upptagen individ, som inte ens har tid att äta lunch, medan bilen fixas... Hur ser det ut för honom en vanlig dag, om han inte har en enda h över...? Jees...

#7
2019-04-18 13:58

Ivarsson: Nu vet ju varken du eller jag vart han bor i förhållande till verkstaden, samt om den är placerad så han kan passa på att ta lunch under tiden. Med det sagt så håller jag med om att det är en lite väl tjurig frågeställare, som t.o.m. vill ha ersättning för bensinen och tiden.... men för övrigt tycker jag det är självklart med lånebil vid återkallelser eller garantiärenden.

#8
2019-04-18 17:12

Jag fick en kallelse till verkstad på en Lexus RX -09 som jag hade köpt in begagnad 2013. De kontaktade mej 2015, långt efter att garantitid gått ut. De skulle i princip byta ett motstånd eller krets i bilen eller vad det var och i princip hela motorn skulle tas ur. Jag fick låna en ny Toyota Yaris gratis hela dagen och dagen efter med bensin utan kostnad, men när bensinen började ta slut fick jag tanka den själv efter eget behag. Tala om riktigt bra service hos Lexus. En stor stjärna i himlen på Lexus som verkligen är serviceminded. *****=5 stjärnor.

#9
2019-04-18 22:46

Man kan ju tycka att individen är upptagen men jag tycker det är självklart att bilfirman står med lånebilar för ALLA ärenden.
Vissa skitfirmor tvingar en till hyrbil ur egen ficka om man vill komma därifrån, även under garanti eller när de fuckat upp.

Vissa tillfällen får man lust att ställa bilen på deras uppfart, hälla en dunk bränsle på den, tända på och gå därifrån.
Få saker kan göra mig så fly jävla förbannad som bilhandlare.

#10
2019-07-31 08:36

Alltså detta med lånebil, vilka kostnader talar vi om? När jag lämnar in min på Autoexperten för service så betalar jag 150 kr för lånebilen. Det är ju inte så att det är några större kostnader som vi talar om. Det handlar om ett biobesök plus lite snacks.

#11
2019-07-31 11:16

Ja jag har blivit erbjuden lånebil men jag har istället passat på att prova några nya bilar den 1 1/2 timmen servicen har tagit.
Mycket roligare.

#12
2019-07-31 18:15

Visst kan 250 kr, som min handlare vill ha för att låna ut en bil, låta som lite pengar, men tillverkaren har levererat en produkt som inte håller måttet. Det rimliga då är att jag helt befrias från besvär.

Värst just nu är väl BMW som struntar i att meddela sina kunder att bilen kanske brinner upp eftersom de inte har delar att byta till.

#13
2019-07-31 23:12

Har bara varit med om en återkallelse under alla år med Toyota och självklart fick jag låna en bil, vilket jag dessutom alltid får vid service.

#14
2019-07-31 23:55

Att folk orkar, det tar en timme av ditt liv att få något som tillverkaren tar sitt ansvar för.
Varför inte ta det i samband med nästa service?

Detta ständiga ersättningstänk...shit happens....deal with it. Var glad att tillverkaren tar sitt ansvar.

#15
2019-08-03 13:11

I sådana fall är det väl inte så mycket pengarna, det är principen. Om biltillverkare påstår att de håller folk skadelösa, ska det vara skadelöst. Och skadelöst är INTE när man betalar transporten själv.

#16
2019-08-22 09:07

Det är på väg att bli som i USA alla instruktionsböcker skrina för idioter och varningar överallt på produkterna orimliga krav på ersättningar för allting

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.