Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Bensin, diesel eller hybrid – vad ska jag välja?

Bilfrågan

"Hybridens låga skatt de tre första åren lockar. Vad säger Vi Bilägare?" Vi svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Går i bilbytestankar och har övervägt såväl hybrid, plug-in som helelbil. Men jag har kommit fram till självladdande hybrid, eftersom jag endast har laddmöjlighet på jobbet. Eller kan en bensin- alternativt dieseldriven bil bli billigare för mig då det gäller bränslekostnader och skatt? Jag kör 6,5 mil tur och retur till jobbet – 250 mil totalt per månad. Hybridens låga skatt de tre första åren lockar. Vad säger Vi Bilägare?  
Tim

Svar:
Svår fråga med tanke på förutsättningarna. Jag skulle vilja svara att du borde välja så mycket eldrivet som möjligt, med tanke på din körcykel och vad vi ser ut att ha framför oss. Bonus/malus prioriterar tydligt eldrivna fordon. Vi står troligen också inför än hårdare beskattning av oönskade emissioner. Dieselbilar som körs på miljöbränsle betraktas inte, än så länge, som mindre miljöfarliga, vilket etanolbilar gör. Frågan är om en självladdande hybrid, eller så kallad mildhybrid, har någon ljusare framtid annat än eventuellt lite lägre utsläpp i jämförelse med andra fossildrivna bilar. En av Vi Bilägares långtestbilar 2014 var just en Toyota Auris HD, då miljöklassad. Trots lägst förbrukning av de fossila alternativen visade protokollet efter 4 000 mil att Auris överförbrukat med 41 procent. Men i ett test av Auris som hybrid, plug-in, bensin- och dieseldriven vann den självladdade versionen ur ekonomisk synpunkt. Det var visserligen 2014. Mitt råd blir tråkigt nog att du ur ekonomisk synvinkel för närvarande tjänar mest på att behålla din VW Caddy 1,6 tdi. Det tar trots allt lång tid att tjäna in initialkostnaden med hjälp av låga driftskostnader.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-10-08 14:43

Bensinladdad hybrid är inget vidare på pendling om pendlingen inte är via en stad med start och stopp.
Att Tim har en Caddy framgår inte av frågan, men beroende på hur sliten den är kanske den snart börjar kosta pengar. En Niro laddhybrid lär vara ett vettigt val ekonomiskt.

#2
2019-10-08 15:49

Jag kör sedan ett halvår med Lexus UX som är en "självladdande" hybrid á la Toyota fast med betydligt modernare drivsystem än gamla Auris. Lik nya Prius fast med starkare bensinmotor. Jag har hittills kört 2200 mil, mest landsväg o motorväg vilket inte är direkt positivt för förbrukningen hos en hybridmotor, som vill ha mer stadskörning. Snitt i pumpen är hittills 0,51l/mil. Det har pendlat lite från 0,47 till 0,51. Jag ser inte hur man kan köra så mycket billigare med en bensinbil. De kollegor jag har med Optima laddhybrider orkar inte ladda dem längre utan kör dem som vanliga hybrider vilka då drar mer än 0,65, och detta delar de säkert med många andra laddhybridbilar. Med Lexusen är det dessutom så att jag aldrig saknar fart o kraft, och då kommer jag från en bil med 2,2 liters dieselmotor tidigare..

#3
2019-10-08 17:29

Hej Tim

Jag har samma körsträcka som dig(2.5 mil av 3.3 är motorväg) och valde i januari att beställa en Kia E-Niro med 45 mil wltp räckvidd. Jag kan också endast ladda på jobbet(ej hemma).

Jag spar cirka 30k kr/år på mina 3000 mil/år.

3000mil*0.6l/mil*15kr/l=27k kr bensin lär bara bli dyrare.
Vs
3000mil*1.5kW/mil*1.5kr/kW=7k kr ström
(Idag kan man ladda gratis nästan överallt - android appen plugshare).

500-1000 kr för 1500 service
2000-3000 kr för 3000 service och dessa priser gäller i alla fall under hela garanti tiden på 7år eller 15k mil.

Körde tidigare en Toyota Auris Hybrid årsmodell 2016.

Har en av dom långsammaste schuko laddarna för den har temp sensor och något annat (säkraste på marknaden). Den laddar endast med 2.2kW/h med 10A.

Detta ger mig minst 16kW på en arbetsdag vilket räcker till 8 mil på vintern och 12 på sommaren.

Dom enstaka tillfällen jag behöver mer så finns det gått om snabbladdare som fyller på 70% på 35 min(10 till 80%).

Jag körde ner till Frankrike i sommar via Danmark Tyskland Nederländerna Belgien 400 mil ToR och resan kosta mig 450 kr i snabbladdning för det finns gått om gratis snabbladdare speciellt i utlandet bara ladda ner android appen plugshare och kolla efter ccs uttag så ser du själv, finns även många i Sverige.

Bästa köp jag någonsin gjort och det var underbart och man kom fram utvilad när jag körde Skåne till Frankrike...

#4
2019-10-08 17:07

Jag har samma funderingar. Kör billigt med diesel idag. Hörde om en som skaffat laddhybrid men kör aldrig på bara el då bilen blev så slö att det blev kö. Dessutom försämrade extra-vikten köregenskaperna. Då sparar man varken pengar eller miljö. Dessutom blir fyrhjulsdriften sämre säger en del då systemen inte är hopkopplade på de flesta laddhybrider utan det är en stark och en svag motor i var ände. Rena elbilar är inget för mig som bor i Norrland och har långkörningar. Mildhybriderna är ju bara ett spel för galleriet, men sparar väl några få droppar ändå. Man hinner väl dö innan vätgasbilarna kommer. Blir kanske en diesel en gång till. Eller ska man leasa en Kia. Dom verkar ju vara de nya folkbilarna.

#5
2019-10-08 17:09

Har en caddy ?
Frågan är väl vilken begagnad biltyp han vill ha.

Tror att en vanlig 2015-16 golf 1,0tsi inte tar nämnvärt mer bensin än en likadan auris och då väljer jag golfen alla dagar i veckan utan att tveka en sekund.

#6
2019-10-08 17:14

Det är lite kul att alla laddhybridägare man pratar med är supernöjda, alla de som tydligen inte laddar dem är såna man bara hör om, nån som känner nån......

#7
2019-10-08 17:44

SÅ ABSOLUT TOYOTAS HYBRIDBIL , SUPERFANTASTISKE . OG MAN ER FRI FOR AT LADE. OGSÅ ER DE TOTALT PROBLEMLØSE . superbiler..

#8
2019-10-08 18:14

Nja, maximera körsträckan på el säger jag - lätt att räkna hem om du kör 3000 mil/år.

#9
2019-10-08 18:39

Den enda laddhybrid av de 10 som finns i området där jag jobbar som inte laddas under arbetstid är en Prius.

#10
2019-10-08 19:23

quattron, får inte ihop dina siffror? Andra tester jag läst så har förbrukningen legat runt ca 0,6 liter/mil...vilket jag tror är mer realistiskt.

#11
2019-10-08 20:43

Stygga vargen, tester och testförare är en sak. Min verklighet är ca 0,5 liter per mil utan varken hård eller snålkörning, nu efter 2200 mil.

#12
2019-10-08 22:38

Min förra Kia Niro hybrid körde jag på 0,49 lit/mil . Detta under två år och 4000 mil vilket noggrant bokfördes.

#13
2019-10-08 23:09

Hans, Lexus UX är ca 200 kg tyngre än en Niro, dock ungefär samma höjd på bilen (Crossover). Att drivlinan skulle vara så mycket bättre i Lexus har jag lite svårt att tro på. Så om din Niro har samma förbrukning som en 15-20% tyngre bil.. så får jag det till att tro att Kia helt misslyckats med sin bil, eller så ligger Lexus på en högre förbrukning än vad som sägs här. Kollar man på spritmonitor.de så verkar Niro ligga på snittet 0,51 liter/mil...för ca 450 bilar, och din ligger väldigt nära detta. Tyvärr fanns där bara EN UX250h, som låg på ca 0,61 liter/mil.. men jag bidar min tid och ser om ca 6 månader hur det utvecklar sig...när fler ägare rapporterar in värden till spritmonitor. Så för tillfället får man tro på quattron, även om det låter lite för bra för att vara sant...

#14
2019-10-09 08:04

stygga vargen. Det handlar ju såklart inte bara om själva bilen. Eftersom jag är intresserad har jag satt mej in i hur man ska köra en hybrid för att utnyttja den på bästa sätt. Om man vill köra ekonomiskt är det ju inte bara att sätta sej och köra som om det vore en vanlig automatbil, vilket jag tror att de flesta testare gör, utan man tar tillvara på rörelseenergin så mycket som möjligt för att ladda maximalt. Det blir snabbt ett helt naturligt körsätt. Vad gäller testförare tänker jag mest på det första jämförelsetestet i Tekn.värld där testföraren överhuvudtaget inte verkade fatta om hur en hybridbil fungerar.

#15
2019-10-09 08:20

Köp en dyr hybrid istället för en billigare diesel. Sedan kan du fantisera om att du sparar pengar...

#16
2019-10-09 10:58

HT19: I många fall kan en högre prissatt laddhybrid eller elbil vara billigare än en lägre prissatt diesel. Det beror helt på körmönstret. Kollar du statistiken som kommit nu nyligen över verkliga begagnatpriser så ser du att elektrifierade bilar håller värdet betydligt bättre än vad det först förutspåtts och därmed hälper TCO:n att bli riktigt förmånlig.

#17
2019-10-09 11:32

Bensinbilar kan vara billiga att köra. Min dricker ca 0.4L/mil landsväg, blandad körning ca 0.45-0.47 L/mil övriga vägar aldrig över 0.5. Kör förstås så ekonomiskt det går då vilket är ca 82% ekonomikörning.

#18
2019-10-09 13:39

quattron, du sade att du mest körde motorväg och landsväg, då spelar din ekonomiska körning nästan ingen roll. Det som räddar förbrukning i Toyota/Lexus tror jag mer handlar om att CVT lådan som många hatar, är dessvärre väldigt ekonomisk..den inbjuder inte till hastigt ökat gaspådrag då man knappast vinner något på det. Kombinationen CVT och hybrid, är nog faktiskt dessvärre också ekonomiskt .. elmotor hjälper upp CVT lådan och kan sänka förbrukningen. Sedan hur mycket hybrid linan egentligen gör, tror jag många tvistar om.

#19
2019-10-09 14:01

Styggavargen. Många tvistar om det eftersom dom inte vet hur en hybridmotor funkar. Vad poängen är med den. Jag har sett skribenter här, som borde vara intresserade och kunniga om bilar, klaga på att hybriderna är dåliga eftersom dom drar lika mycket som en vanlig bensinare när dom kör sin vanliga teststräcka där dom kör några mil lands/motorväg med farthållaren inkopplad. Gör man ett sånt test och bedömer hybriden enbart på det så borde man näst intill bannlysas från ett sånt här ställe.

Toyotas hybrider får mer hjälp av elmotorn ju mer start/stopp det är. Vid ren motor/landsväg i jämnt tempo så jobbar elmotorn knappt nånting men däremot så får man lite hjälp av atkinsonmotorn som vid just sån körning är snålare än en normal otto-motor. Den steglösa växellådan (som alltså INTE är en CVT-låda, den påminner bara om en) hjälper också till eftersom den slipper växelstegen och hela tiden kan jobba på exakt rätt "växel", vilket vanliga stegade lådor inte kan.

#20
2019-10-09 21:22

Stygga Vargen, det är precis det jag skrev i mitt första inlägg. Min körning är inte optimal för hybriden, men i denna variant jobbar elmotorn upp till ca 115km/h och den går ofta in och hjälper till i dessa hastigheter. Kör man t.ex. 100 km/h jobbar oftast bensinmotorn själv men vid minsta extra belastning t.ex. uppförsbacke eller acceleration går elmotorn in och hjälper till. Gamla Toyotahybrider jobbade väl bara upp till ca 60km/h så det har trimmats upp rejält. Tidigare inlägg jämfördes Nirohybriden och jag körde den också när den var helt ny. Då kände jag med en gång att Priusen kändes betydligt mer optimerad i sin gång för att använda el så mycket som möjligt. Det blev dock aldrig en Prius för min del. Den gick bra men utseendet kunde jag inte svälja, därför kom UX perfekt vid detta bilbytet som använder samma teknik fast ytterligare förfinad med bl.a. den starkare bensinmotorn. .

#21
2019-10-11 08:06

Det enda jag tvivlar på här är förbrknings siffran som jag anser vara lite i underkant. Har du kört mycket i intervallet 70-100 km/h så kan den siffran säkert stämma, men med ökad fart drar det snabbt iväg pga luftmotstånd. Jag körde ett tag Honda jazz, mest i dessa farter som nämnde ovan, och fick låga 0,51 ...när jag ökade till motorvägsfart stack förbrukningen.

#22
2019-10-11 14:36

Det är precis som quattron och Panopticon säger, biltestare vet inte ett piss hur en hybridbil skall köras. För dom är BMW idealet och skall alltid accelereras med gasen i botten.Jag har en Auris HSD och jag kör på i snitt 0.52. Kan komma ner mot 0.45 vid enbart 70/80 landsväg och även vid mest körning i hemorten. Stygga har snöat in på bilars vikt, men det finns andra faktorer som styr förbrukningen. En släkting hade en Outlander som tjänstebil och fick lämna tillbaka den vid jobbyte och leasar nu en diesel och säger att den drar och kostar mindre i bränsle ehuru han aldrig kunde ladda Outlandern då han inte har den möjligheten hemma och de få laddstolparna alltid var upptagna så han hamnade på ett snitt av 0.65

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.