Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar hur många drivmedelsstationer i Sverige som har system installerade som återför bensinångorna vid tankning.
Frågeställaren undrar hur många drivmedelsstationer i Sverige som har system installerade som återför bensinångorna vid tankning.

Bilfrågan: Återförs ångorna?

Bilfrågan

”Har majoriteten av bensinstationerna redan återvinningssystemet eller saknar flertalet ännu detta?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min fråga gäller återföring av bensinångorna vid tankning. Enligt Transportstyrelsens författningssamling 2016:36 ska mackar i Sverige ha ett fungerande system för återföring senast den 31 december 2018. Bestämmelserna gäller alla mackar som hanterar över 500 kubikmeter bränsle årligen. Har majoriteten av bensinstationerna redan återvinningssystemet eller saknar flertalet ännu detta? 
Själv spanar jag ofta efter det tunna rör vid tankmunstycket som (föreställer jag mig) återför bensinångor till en nedgrävd uppsamlingscistern men jag blir oftast besviken.
Ämnet intresserar mig eftersom jag minns att det i Partille under åttiotalet fanns en Gulfmack i höjd med Botaniska trädgården i Göteborg som var pionjär med återföring av bensinångor.
Tommie Norrud


Svar:
De allra flesta av landets nära 2.800 bensinstationer har redan återföring av bensinångorna, meddelar SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet). Det är emellertid svårt att upptäcka att tekniken som återför bensinångorna till en sluten cistern är installerad. Något tunt rör utanpå tankmunstycket finns inte och har inte heller tidigare använts för att samla upp ångor utan för att slå av påfyllningen när bränslenivån i tankröret stiger till en nivå som riskerar att bränsle skvätter ut. Detta lilla rör sitter nu inuti tankmunstycket. 
Bensinångorna sugs ned i cisternen via ett par små öppningar i bakkant på tankmunstycket. Ångorna överförs sedan till tankbilen när mackens cistern fylls på med färsk bensin. Vid bränsledepån omvandlas sedan en del av bensinångorna åter till bensin. 
Det var OK-stationen vid Slottsskogen i Göteborg som i ett försök att ta tillvara bensinångorna först installerade gummimuffar på tankmunstyckena. Macken var först i Europa med gasåtervinning. Året var 1986. Statoil installerade också systemet. Muffarna skulle sluta tätt mot bilen. Men andra bolag i branschen tyckte systemet blev för dyrt. På grund av andra problem, bland annat med risk för att bensin som skvätt ut i muffen kunde hamna på marken efter avslutad tankning, togs detta återvinningssystem bort.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-02-21 10:14

Ja vi alla har väldigt olika saker vi funderar på... Lol.

#2
2018-02-21 13:50

Något som stör dig, XC90?

#3
2018-02-21 20:24

Stör mig absolut inte Lasse. Jag konstaterar bara att Tommie Norrud, tydligen går runt och funderar över sånt här. Jag kanske kommer börja göra det när jag också blir pensionär, men det är högst tveksamt.

#4
2018-02-22 08:16

Intressant. Detta har jag också funderat på. Trodde det var lag sedan 80-talet. Då bilar även fick en kanister för detta ändamål internt i bilen. Men att inte ha en gummimuff för att den samlar upp stänk som sedan tenderar att rinna ner på marken efter tankning är märkligt. Det som stängts upp ur tankröret skvätter ändå ut på marken.

För att samla upp ångorna och generera dessa tillbaka till oljedepån innebär alltså att det går en returslang inne i slangen för den vid pumpen och tankbilen. Är det verkligen så?

#5
2018-02-24 23:46

Min käpphäst är att byta olja och filter i en motor, punkt slut !!!
Alla motorer som inte får upp oljetryck direkt knackar och slamrar när de startas. Så är det spelar inge roll om det är en Lastbil typ Scania eller en Fiat 500 så skall motorn ha olja i sina leder när mqan skall börja snurra. Har man fuskat så tar det en stund att oljan sökt sig till alla ställen i motorn så t.ex. ventil-
lyftarna som skall öppna ventilerna ett par tusen gånger / minut inte fått olja ännu så får man knack och oljud från sin kära bilmotor !! Byt olja Ministern Johan har talat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.