Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Är det fel på min DSG-låda?

Bilfrågan

”På min verkstad har de inte hört talas om felet. Har ni någon förklaring till det hela?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en Skoda Octavia Scout som inköptes ny i december 2014, har gått 2 400 mil och är utrustad med sexväxlad DSG-låda. Det händer några gånger per månad efter att jag startat bilen att den inte som normalt lite lätt drar igång bilen när jag lägger i backen eller växelläget, utan den börjar röra sig först när jag trycker till på gasen. Det visas inte något felmeddelande i displayen och hittills har felet försvunnit om jag startar om bilen. På min Skoda-verkstad har de inte hört talas om felet och det är ju inte lätt att felsöka när felet bara uppträder slumpmässigt och sporadiskt. Har ni någon förklaring till det hela?
Arne

Svar:
Jag är inte så säker på att det faktiskt är något fel. En viss fördröjning, mycket kort i och för sig, finns just vid start som jag minns, särskilt vid försiktigt pådrag. Fungerar växellådan bra för övrigt? Hade det inte varit för den korta körsträckan hade jag frågat om du bytt filter och olja enligt serviceschema. Har hört att krånglande mekatronik skulle kunna ge ryck. Men det låter inte riktigt som det du beskriver. Går bet på din fråga. Svårt att ha någon uppfattning utan att köra bilen. Du måste be kunnig verkstadspersonal provköra och kolla växellådan.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-05-17 07:56

DSG och vag säger väl allt; (

#2
2019-05-17 08:14

Verkar som att bilen fungerar fint om detta är största "felet" :)

#3
2019-05-17 08:28

2400 mil på 53 månader ger 45 mil/månad i genomsnitt. Blir alltså många korta körsträckor per starttillfälle.
Har bilen aldrig tvekat att starta pga dåligt laddat batteri är första frågan!
Lådan kan varar mer känslig för låg spänning än startfunktionen i sig.

#4
2019-05-17 08:29

det är nog föraren som är problemet

#5
1
2019-05-17 09:13

DSG-lådor (och övriga automatlådor i VAG-bilar) brukar ha mycket större problem än så här, känn dig privilegierad så länge bilen går att köra.

#6
2019-05-17 10:56

Jag tror inte detta är ett fel utan en egenhet snarare. Kört med samma dsg låda och fick problem med oljud/lager men det var vid 12000 mil. Fick bra hjälp av VW och rimlig självrisk. Detta ska givetvis inte hända, men är så förbaskat trött på alla papegojor som klagar rutinmässigt när de pratas VW och automatlådor. Väx upp istället.

#7
2019-05-17 10:59

45 mil per månad, då borde man faktiskt överväga taxi eller bilpool.

#8
2019-05-17 14:39

Från första gången jag körde en tills nu har jag aldrig gillat DSG-lådorna. Men jag har också erfarit att det nästan alltid är första gången som verkstan har hört om just mitt problem med bilen.

#9
2019-05-17 14:48

Åkte VW med DSG förra lördagen, hua…. Inget jag skulle vilja ha om de så bjöd på det, tror inte det är något fel på lådan här utan mer sånt man får räkna med när man kör DSG

#10
2019-05-17 15:07

Vid ca 8000mil rasade DSG-lådan på min Golf R32 -06. Bilen var då 6 år gammal och prislappen för att få den utbytt hamnade på ca 72k. Som tur var hade jag en försäkring som täckte upp hela drivlinan så jag fick betala en självrisk + lite extra så för mig kostade det bara 8k. Men stackars försäkringsbolag (vilket i slutändan ändå drabbar alla kunder). Nuförtiden kör jag utan växellåda (aka single-speed).

#11
2019-05-17 15:10

Apropå Simons inlägg - körde 2 VW med DSG förra veckan och båda fungerade hur bra som helst. Och man slapp råmandet ifrån Toyotas CVT-låda vid omkörningarna.

#12
2019-05-17 15:39

quattron, det kan också variera kraftigt beroende på vilka man pratar med.
Vi hade en Audi en gång i tiden med stora framvagnsglapp, och då menar jag riktigt stora.
Säljare, kundmottagning, verkstadschef och importör hade aldrig hört talas om problemet tidigare sa dom.
Folket nere på verkstadsgolvet var av en helt annan uppfattning. Det var ett känt och vanligt förekommande fel.

Så gå inte på första svaret du får, för det kan vara så enkelt som att man inte gärna vill erkänna att man har problem.

#13
2019-05-17 15:44

Om bilen tror att den lutar så håller den emot med bromsarna tills någon antingen trycker på gas eller broms.

#14
2019-05-17 16:07

En cvt låda går betydligt mjukare än ryckig dsg samt håller avsevärt bättre;)

#15
2019-05-17 17:42

Måste ändå fråga hur gammal är du egentligen Mb600? Om du nu är över 15,så är det nog dags att växa upp.

DSG funkar fint, men ska inte köras som en slirautomatlåda.

#16
2019-05-17 17:49

Mmm så en dsg håller lika bra som en cvt;)

#17
2019-05-17 20:23

Nu är det ju många saker som gör helheten men förhoppningsvis håller även dagens DSG-lådor ihop relativt bra. Och i helheten i körupplevelse så rankar jag nog DSG högre än surriga CVT-lådor -oavsett deras övriga eventuella fördelar.

#18
2019-05-17 22:52

Du hade tryckt in knappen AUTO HOLD av misstag, Sedan när du stänger av motorn, så går den funktionen bort.

#19
2019-05-18 11:47

Mb600, nej det gör de definitivt inte, det finns en anledning till att DSG inte finns i japanska bilar tex.....

#20
2019-05-18 12:29

Ne tänkte väl det.
Går nog 10 talet dsg på en cvt från toyota /lexus i hållbarhet; )

#21
2019-05-18 14:18

Scotty Kilmer på YT anser att dubbelkopplinglådor är avsedda för racingbilar, och olämpliga för vanliga bilar. Enligt honom pågår en "lawsuit" i USA mot dessa växellådor.

#22
2019-05-18 20:17

Men Pi #11 och 17
Inte är det väl lådan som råmar, ”felet” om det nu är det, är ju den från vridmoment befriade Atkinsonmotorn.
Jag har haft en Audi med vridstark dieselsexan och CVT låda. Inget råmande i den bilen, däremot ett konstant varvtal vid acceleration.

#23
2019-05-18 21:03

Sammanfattningsvis så fungerar DSG lådor jättebra om man kör dem på ett speciellt sätt och inte som en sliratomat ”vad det nu är” och batteriet inte är svagt och marken inte lutar , och när lådan händelsevis går sönder så är självrisken högst rimlig och de 72 000 reparationen kostar betalar i huvudsak försäkringskollektivet” vi som inte kör bilar med DSG låda” . För övrigt finns det flera hundratusentals bilar med DSG lådor som aldrig behöver lagas ser man här.
https://www.mprnews.org/story/2018/03/29/volkswagen-stores-300000-dirty-...

#24
2019-05-18 21:42

40-talisten
Seriöst? Att amerikaner stämmer företag och folk stup i kvarten behöver inte betyda att det är en vettig stämning mot DSG-lådan. Det finns en anledning till ”objects in mirror are closer than they appear”...

#25
2019-05-19 08:37

Guran.
Nej inte heller något råmande i LS6OO jag och min kompis körde för några år sedan bara en otroligt silkeslen drivlina och tystnad:)

#26
2019-05-19 12:40

Ja om en lyxbil från Lexus med en 5-liters V8 som kostar en miljon inte råmar så kan ju en Toyota för 1/4 av priset inte heller göra det

#27
2019-05-21 08:12

Det där råmandet är ju bara rent nonsens.
Enda skillnaden är ju att en bil med CVT har ett konstant varvtal.
Har aldrig hört nått om skällande motorer, är ju för fasen samma sak, en skrammel från motorn på toppvarv innan den skäller och tar sats för en ny vrålsymfoni.
Vissa har ju till och med sportavgasningssystem så det skall låta mer.
Men tydligen finns det något djupt inritat i att en bil som skäller är sportigare och bättre än en som råmar som en ko.

#28
2019-05-21 09:17

Guran

När jag körde en C-hr hsd så lät det som att den var uppe i 5000rpm vid minsta lilla gaspådrag. Aldrig upplevt det i någon annan bil oavsett hur klen motorn är. Med samma körning behöver jag aldrig varva över 2000rpm i min Golf med en 1.4 liters surra.

Kompisens farsa hade en Audi a4 2.7 tdi multitronic, med den motorn fungerade cvt utmärkt. Samma med Civic 1.5t.

#29
2019-05-21 09:19

Bortsett från den lilla knuffen från elmotorn vid startögonblicket så kändes den helt kraftlös, motorn skriker men inget händer

#30
2019-05-21 12:25

Är ju precis det jag säger, det är inte växellådans fel. Det är atkinsonmotorns karaktär som gör att den måste varva för att ge någon effekt. Och håller med om att C-Hr känns kraftlös, men den är ju användbar och måste köras på ett helt annat vis än en vridmomentstark diesel eller turboladdad bensinare. Men ingen av Toyotas HSD drivlinor är ju konstruerad för effekttörstande nordbor.

#31
2019-05-21 18:48

Man kan väl konstatera att CVT har sina fördelar och DSG har sina. Sedan väljer man efter egen smak.

#32
2019-05-21 21:22

En VW med DSG och Autohold fungerar precis på det sätt som frågeställaren beskriver. Att det upplevs infinna sig ibland kan bero på att personen inte bromsar till fullt stopp innan man skiftar mellan tex. fram-back. Som tex. när jag backar för att vända på min uppfart. Då backar jag svagt nedför, svänger 90grader och svagt uppför. Om jag bromsar till stopp efter att ha backat och skiftar till D så måste jag gasa för att autohold ska släppa. Men om jag backar och bromsar men släpper bromsen precis innan bilen stannar helt (vilket den gör ändå eftersom det är motlut) och sedan lägger in D när bilen stannar så drar den framåt direkt eftersom inte autohold håller kvar bilen.

#33
2019-05-22 09:07

Kontakta Atteviks i Jönköping. Det finns en tysk på serviceverkstaden en där som jag fick hjälp av när jag hade problem med min Seat Altea 2009. Kommer inte ihåg vad han hette. Min DSG dröjde 2 sekunder innan den la i växeln. Han hittade en felkod efter att gjort en grundligare felsökning än vad Möller bil i Örebro gjorde. Det är skillnad på verkstäder vad de kan. / Daniel

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.