Nästa artikel
Bilarna för komplicerade för verkstäderna?
Bilfrågan följer upp

Bilarna för komplicerade för verkstäderna?

Publicerad 16 mars 2011 (uppdaterad 26 oktober 2016)

Bilfrågan fick ett brev från en ägare av en fem år gammal BMW 5-serie. Bilen gick dåligt efter kallstart och stannade ofta. Spjällhuset måste bytas, sa verkstaden, kostar 6 500 kronor.

Bilen gick lika dåligt. Kabelhärvan måste bytas, sa verkstaden, kostar 11 000 kronor. Bilen gick lika dåligt. Motorstyrenheten måste bytas sa verkstaden.

Nu gick bilen som den skulle men det hela hade tagit tre veckor och notan blev hög. Vi börjar alltid med den billigaste komponenten sa verkstaden.

Frågan är om bilarna har blivit så komplicerade att inte ens de auktoriserade verkstäderna klarar av att felsöka dem? De drar visserligen mindre bränsle och släpper ut renare avgaser men har vi egentligen vunnit något om detta är medaljens baksida?

Jag tänker på den för tidigt avlidne Lasse Bortz som drev firma Sportvagnsservice på Lidingö. Han var auktoriserad på Ferrari, en inte okomplicerad bil för verkstaden. Lasse hade en bakgrund som elektronikingenjör, vilket han hade stor nytta av.

Vi kan ju inte lämna in bilen på verkstad, brukade han säga. Det är ju vi som är verkstaden!

Diskutera: Är dagens bilar för komplicerade?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-16 08:34
Gösta_L

En mycket klarsynt artikel av Bengt.
Vi måste sansa oss och få stopp på denna teknikhysteri som råder.
De vanligaste orsakerna till att bilister köper bilar med många onödiga elektriska finesser är sannolikt okunskap och fåfänga.

Ju mer som skrivs i detta ämne är bra, det kanske får upp ögonen på några.
Annars har snart ingen av oss vanliga bilister råd att äga bil.
Och att bilägande enbart skall vara förunnat borgare och direktörer är någonting åtmistone jag vill motverka.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-16 08:40
Gert Andersson (ej verifierad)

Jo, helt klart.

Dacia är lagom enkel men kunde varit större och ännu säkrare.

Så många känner sig tvingade att köpa ett överavancerat helvete. Detta tvång måste stoppas! Dacia har sett det som affärside.

Det borde finnas enklare altenativ även bland t ex V70. Det finns en stor efterfrågan på enklare bilar. Både i Sverige men framförallt ute i världen.Tyvärr förlorar märkesverkstaden på det...

#3 • Uppdaterat: 2011-03-16 08:58
amoC

Ett av problemen är att enskilda komponenter ofta inte går att felsöka på ett vettigt sätt. Verkstadslitteraturen är inte tillräckligt detaljerad, och många verkstäder saknar ex.vis oscilloskop som i många fall är nödvändigt för att kunna ställa en korrekt diagnos. I stället är verkstäderna hänvisade till felsökningsprocedurer som ofta mynnar ut i att man ska byta komponent X. Blir det inte bra ska man byta komponent Y. Ofta blir det rätt, men de gånger det blir fel så får kunden betala. Jag har själv jobbat med motorutveckling och förstår att det inte är lätt för verkstäderna att lokalisera många av felen som kan uppstå. Därför kör jag själv en 20 år gammal bil, som jag lätt kan felsöka själv :)

#4 • Uppdaterat: 2011-03-16 09:05
Gert Andersson (ej verifierad)

Snart får väl borgare och direktörer göra rotavdrag vid automobilköp...

Nej, fler gråa sossar som t ex på bilden som skapar trygghet i en föränderlig värld. Så att vi blifva av med teknikhysterin.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-16 09:54
FLAC

ja, vad tusan, det bästa vore ju om bara Borgare och Direktörer fick lov att köpa ny bil! Förbjud husvagnar också så blir det inte så många såssar som ligger och bromsar på vägarna med sina gamla fula bilar...

#6 • Uppdaterat: 2011-03-16 11:01
Meganmannen

Visst är moderna bilarna komplicerade, men oftast fungerar minst lika bra som förr. För 30 år sedan fanns det bilar med brytarspetsar, vilka var lätta att byta. Minns att jag behövde justera/byta dessa var 500 mil. Nu fungerar tändsystemet ofta mer än 15 000 mil innan något behöver åtgärdas. Det var länge sedan jag tog med reservdelar när jag skulle åka på semester...

#7 • Uppdaterat: 2011-03-16 11:12
amoC

Jag håller med Megamannen, allt var inte bättre förr! Rundsmörjningar och grejer, oljebyte var 500 mil. I mitt tycke var 90-talsbilarna bäst, de hade lagom mycket elektronik för att vara driftsäkra och samtidigt möjliga att snabbt felsöka när något gick fel (det är därför jag kör 90-talare nu, efter att haft ett antal nyare bilar av olika märken, som samtliga har krånglat). Det är såklart min personliga åsikt, så alla ni som inte håller med behöver inte få stroke nu och tro att att jag attackerar er på något sätt.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-16 11:34
FLAC

Exakt! Dessutom är väl elektroniken som beskrivs i frågan något som finns i alla bilar som säljs idag, oavsett om bilen sedan har elhissar, centrallås, AC bilradio eller vad som nu inte vissa vill ha. Även på de "enkla" bilarna som finns att välja på...

#9 • Uppdaterat: 2011-03-16 13:49
Newspeak (ej verifierad)

Ännu en tröttsam diskussion om dagens teknik förd av gårdagens människor. Står ni inte ut med moderna prylar föreslår jag att ni genast skaffar häst och vagn, eller varför inte en åsna så att ni kan rida ståndsmässigt in i närmaste grannstad.

Tänk så mycket bättre det var förr då motorn bara behövde borras om efter några tusen mil. Och kolvringar som man fick byta med jämna mellanrum, så att lilla dottern fick vackra armband att dela med sig av till kompisarna. För att inte tala om den fantastiska luftkonditioneringen i form av nedvevade rutor. Allt var mycket bättre förr, eller hur?

#a • Uppdaterat: 2011-03-16 14:18
amoC

@Newspeak: Om du läser mitt inlägg så ser du att enligt min åsikt var inte allt bättre förr. Men det innebär inte med automatik att allt är bättre nu. Eftersom jag arbetar med avancerad bilelektronik så vet jag hur sårbara systemen är. Jag respekterar att du tycker om ny teknik och gärna köper och kör nytt, hade ingen gjort det hade jag blivit arbetslös. Är det då för mycket begärt att du respekterar att alla inte vill göra som du? Jag förstår inte varför en del verkar få hjärnblödning så fort inte hela världen delar deras åsikt, vad än den månde vara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.