Bild
Nästa artikel
Testbilen som kom över 80 mil för en ”tvåhundring”

Testbilen som kom över 80 mil för en ”tvåhundring”

Backspegeln

Volvo och Saab fick smäll på fingrarna i en genomgång från 1980-talet – beskrevs som ”pengaslukare”.

Varje år har Vi Bilägare en gedigen genomgång av åtskilliga av våra mätvärden för årets testbilar. Förra året drog genomsnittstestbilen 5,9 l/100 km vilket är en ny lägstanivå. 2006 var den siffran 7,9 l/100 km.

En liknande genomgång fanns i ViB 1/1983. En jämförelse med 1978 visade att snittförbrukningen sjunkit från 10,1 l/100 km till 9,0 l/100 km. Uppgiften baserades inte på biltesterna utan på den dåvarande så kallade KoV-uppgiften, alltså den förbrukning enligt Konsumentverket som alltid skulle uppges i bilreklamen.

En karta och tabeller visade dessutom hur långt man kunde köra efter att ha tankat bensin eller diesel för 200 kronor. Det var lite andra sträckor än i dag det!

Bränslepriset var förstås helt annorlunda. Istället för dagens cirka 14 kronor litern handlade det om 4,08 kronor för 93 oktan och 2,63 för diesel. Till det senare tillkom kilometerskatten, mellan en krona och 1,59 kronor beroende på bilens vikt.

Bakläxa för svenskklenoderna

Hur långt kom man då för en tvåhundring? Längst resa blev det i den japanska minibilen Daihatsu Charade med femväxlad låda. Efter start i Helsingborg kunde man knattra ända upp till Hudiksvall, eller 84,4 mil, innan tvåhundringen var slut. Bilen hade en trecylindrig bensinmotor.

VW Golf Turbo Diesel blev bästa diesel, 80,7 mil, därefter följde namn som Honda Civic, Toyota Starlet och Peugeot 104, samtliga med stopp i trakten av Söderhamn. 

En vanlig Volvo 240, Sveriges mest sålda bil, kom inte längre än till strax norr om Nyköping för pengarna medan en Saab 900, värsta konkurrenten, orkade några kilometer till.


I botten återfanns några klassiska mil- och pengaslukare. Nya Volvo 760 GLE med automatlåda fick ge sig efter 39,2 mil, alltså knappt i Norrköping, medan det i Ford Granada 2,8i var slut på V6-brummet redan när Linköpings silhuett tornade upp sig intill E4.

Bara 30 mil i Mercedes

Porsche 928 S klarade sig nätt och jämnt till Ödeshög, men försten att tanka efter Helsingborg blev Mercedes-Benz 380 SEL med automatlåda. För en tvåhundring kom stjärnföraren inte längre än 30,3 mil, ungefär till Gränna, motsvarande en förbrukning på ca 1,35 liter milen.

I dag hade Mercedesföraren kommit ungefär tio mil för sin tvåhundring, det vill säga inte ens till Ljungby efter starten i Helsingborg. Daihatsuföraren däremot skulle efter tankning kunna inta sin lunch ända borta i Jönköping.

Läs också: Lada 110 sågades vid fotknölarna: ”Allt är skevt och snett”

Taggar: Backspegeln

Kommentarer

#1
2020-09-06 09:54

Kommer ca 30 mil med min bil för 200:- (endast bensin)

#2
2020-09-06 10:18

200kr från 1983 motsvarar i dagen penningvärde 505kr, dagens 500 lapp är dessutom en lägre andel av lönen

#3
2020-09-06 11:20

Intressant, jag kör ca 45-50 mil med elbil för 200 kr snabbladdning.

#4
2020-09-06 14:30

Intressant med lite nutidshistorik. Bilarna har dessutom gått ner kraftigt i pris om man jämför med genomsnittlig månadslön då och nu.

Som jämförelse dåtidens vanligaste bil på garageuppfarterna Volvo 244 -93
Volvo 240: modellår 1993
Antal tillverkade: 11 812 (244), 23 337 (245)
Motor: 116 hk
Vridmoment: 185 Nm vid 5 400 v/m (B20A)
Cylindervolym: 2316 cc
Motorbeteckning: B230LE
Växellåda: M47 5-vxl man.
0-100 km/t: ca 11,6 sek (244 GL)
Toppfart: ca 177 km/t (244 GL)
Pris: 154 200 kr
https://volvoveteran.wordpress.com/200-2/

För 200-220 tkr idag får man en bil med kraftigare motor, gps, backkamera, 6 airbags och bekväm automatlåda. Låt gå för att det inte står Volvo på privatägda bilar som står på garageuppfarterna idag utan Kia eller Hyundai.

#5
2020-09-06 14:01

Ett bättre mått är hur många timmar man behöver jobba för att tjäna ihop till 100 mil.

#6
2020-09-06 15:33

Hm, det hade varit något mer underhållande så här i efterhand att se hur långt man kommit med en bil man KÖPT för "en ”tvåhundring”.

#7
2020-09-06 15:56

N-iklas,
Jag kom ungefär 1500 mil med en bil jag köpte för 8 kronor.

#8
2020-09-06 20:18

!...
Oj...

#9
2020-09-06 22:54

Jag fick en bil som gått 19" mil, gav bort den till en kompis som körde den till skroten vid 36" mil.
Det blev alltså 17" mil för noll kronor.

#10
2020-09-07 15:34

Se även en rapport från (dåvarande) VTI. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:675028/FULLTEXT01.pdf
För övrigt så angav man (KoV) förbrukning med enheten "liter/mil" på den tiden....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.