Bild
Nästa artikel
Ladas klassiska modell firar jubileum med ryskt rally

Ladas klassiska modell firar jubileum med ryskt rally

Backspegeln

Chefen själv satt bakom ratten i en av bilarna och kallade den för ”ett genombrott”.

Det är 50 år sedan den allra första Ladabilen rullade av det ryska tillverkningsbandet, och det firades med en ordentlig fest i Moskva.

Under eventet samlades 100 klassiska bilar som kördes en liten ”rallyrunda” på åtta mil med start invid Kreml. Chefen för Avtovaz satt bakom ratten i en VAZ-2101.

– Den här modellen var ett riktigt genombrott för sin tid när det gäller teknologi, komfort och köregenskaper. Den gav frihet till miljontals människor. Vi har stor respekt för dess historia och för folket som skrev den, sa han.

Med på eventet fanns också en exakt kopia av den rallybil som sovjetiska förare körde i Tour d’Europe 1971, en insats som slutade med en andraplats.

Läs också: Magnifik sågning av ryska lågprisbilen: ”Allt är skevt och snett”

VAZ-2101 tillverkades i totalt 4,8 miljoner exemplar mellan 1970 och 1988. Vid vårt besök i Ladafabriken för tio år sedan berättade Avtovaz vice vd Eduard Vaino att det inte var så länge sedan som köparna fick stå i kö i minst ett år för att få sin bil levererad.

– Om du inte har några problem att sälja bilar, kommer du då att fundera på hur man kan göra drastiska förbättringar? Nej, du sålde i vilket fall som helst eftersom det fanns en så stor efterfrågan, sa han.


Staden Toljatti där fabriken ligger har beskrivits som ”Rysslands Detroit”.

– Sovjetunionen köpte en licens av Fiat och staden och fabriken byggdes efter ett politiskt beslut. Innan fanns nästan ingenting här. Bostadshus, dagis, skolor, sportanläggningar, hotell, ja allt byggde man. Folk flyttade hit från hela landet. Målet var att producera 660 000 bilar per år och det nåddes på kort tid.

Läs också: Lada: Vi besöker fabriken i Ryssland

Taggar: Backspegeln, Lada

Kommentarer

#1
2020-09-19 08:01

Detta jätteland lyckades inte ta fram en egen folkbil. Så dåligt fungerade kommunismen.

#2
2020-09-19 10:47

Ett italiensk genombrott. Det är en Fiat som Sovjetunionen tillverkade.

#3
2020-09-19 11:55

Ja, det står i artikeln.

#4
2020-09-19 21:19

"Innan fanns nästan ingenting här. Bostadshus, dagis, skolor, sportanläggningar, hotell, ja allt byggde man. Folk flyttade hit från hela landet. Målet var att producera 660 000 bilar per år och det nåddes på kort tid."

Endast i kommunismen. I väst ska allt möjligt löst folk folk ha synpunkter på allt med resultatet att inget byggs och inget produceras.

#5
2020-09-20 05:49

Vorwärtz.: Vadå inget byggs och inget produceras?! Så du menar att kommunismen är något bra?! Snälla läs på.

#6
2020-09-20 05:51

Även om Fiat 124 och Vaz 2101 i grunden är samma bil, så är det mycket som skiljer dem åt.
Ryssarnas variant modifierades på de flesta områden för att klara både det ryska klimatet, de dåliga vägarna samt att kunna lagas av vilken bysmed som helst.

#7
2020-09-20 10:11

"kunna lagas av vilken bysmed som helst"!
Och det behövdes verkligen, jag tror inte att någon idag skulle acceptera de fel som uppstod.
Felen berodde egentligen inte på konstruktionen, utan på material och slarv vid tillverkningen.
När det gäller material var det inte mycket att göra åt, man fick ta vad man fick, inte vad man ville ha. Ibland var det bra stålkvalité, ibland usel, de bästa materialen gick till krigsindustrin och där var det verkligen hög klass!

#8
2020-09-20 19:44

Ladas svenska importör fick nästan bygga om bilarna, innan de gick ut till köpare. Så usel var kvalitén... Det ryktas också om en rysk importmodell, där godset i motorblocket var så poröst att oljan svettades ut rätt igenom metallen (!).

#9
2020-09-21 14:32

Det är sant att byggkvaliteten var hemsk (och är så fortfarande på t.ex. Niva), men en italiensktillverkad Fiat 124 hade inte klarat en dag i Sibirien, endast till utseendet är bilarna lika, så stora modifikationer av konstruktionen gjordes.

½-offtopic: Ryssarna betalade till Fiat till viss del med stål, vilken visade sig vara av usel kvalitet, vilket medförde att Fiats dåvarande bilar rostade sönder på nolltid. Varumärket Fiat har aldrig återhämtat sig (utanför Italien) efter det.

#10
2020-09-21 17:33

Jag hade en Lada Samara i ljus "beigebrun"-färg som min första bil, fick ta över den
när jag tog mitt körkort efter min farfar som på den tiden inte kunde köra bil längre.
Hade ganska mycket elfel på den bilen, gisses!

Fick mycket kommentarer av mina vänner, kommer nog dock inte ihåg några positiva,
men jag var glad ändå :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.