Nästa artikel
BMW 7-serie: Lyxsedanen som splittrade bilvärlden
Backspegeln

BMW 7-serie: Lyxsedanen som splittrade bilvärlden

Publicerad Idag 6:30
Kontroversiell design och revolutionerande teknik sammanfattar den 7-serie som BMW presenterade i september 2001. Men kanske hade designern Chris Bangle rätt hela tiden?

Den stora och lyxiga sedanmodellen var länge de tyska biltillverkarnas flaggskepp. Rika kändisar och viktiga chefer skulle gärna ses i baksätet på en Mercedes S-klass, och de som hellre körde själva valde BMW 7-serie.

Bilklassen hade konservativa köpare, men trots det packades bilarna fulla av tekniska finesser och nymodigheter.

I början av 2000-talet stöpte BMW om klassen helt och vände upp-och-ned på alla gamla sanningar. Den generation av 7-serien som kallas E65 på internspråk blev en riktig vattendelare.

Bakpartiet fick öknamnet ”Bangle Butt” och togs inte emot väl av BMW-entusiasterna.
Designen på den nya generationen var extremt kontroversiell jämfört med BMW:s 1990-talsmodeller.

Det första som industritopparna och andra köpare behövde komma över var designen. Fronten gick väl an, men vad hände egentligen med bakpartiet? Bakluckan såg liksom ut att ligga ”ovanpå” bilen.

Interiören var luftig och rymlig med en mittkonsol som för första gången på länge hos BMW inte längre var vinklad mot föraren.

Designchefen på den här tiden hette Chris Bangle och det var under hans ledning bilen kom till. Bilen väckte enorm uppståndelse och högljudda kritiker krävde bättring. Bakpartiet döptes till ”Bangle Butt”.

I dag tar alla BMW-köpare iDrive för givet, och i vissa modeller har kontrollvredet tagits bort till förmån för en pekskärm. Men på den här tiden var iDrive revolutionerande.

Då har vi ändå inte kommit till bilens kanske ännu mer kontroversiella nyhet, nämligen den höga tekniknivån. 7-serien blev först ut med BMW:s infotainmentsystem iDrive, där nästan alla funktioner och finesser styrs med ett fysiskt kontrollvred mellan stolarna.

Grunden till allt var ett avancerat fiberoptiskt system med betydligt högre överföringshastighet än i äldre bilar.

I praktiken var systemet trögt att rota runt i, och många detaljer var dolda i mängder av undermenyer. I senare BMW-bilar blev dock systemet både rappare och enklare med bättre processorer och snabbknappar med genvägar.

BMW lugnade ned designen med en ansiktslyftning och den som ville kunde köpa ett kit för att konvertera sin 7-serie till det nya utseendet.

Efter några år gav BMW efter och försåg den ansiktslyfta versionen av E65-modellen med en mer konservativ design. Då försvann samtidigt några av de designgrepp som gjorde att modellen ändå kändes hyfsat modern även många år efter premiären.

BMW sålde även ett ”konverteringskit” där 7-serieköparna kunde uppgradera sin bil till den nya designen.

Trots designkontroverser och tröga kontrollsystem blev det över 340 000 byggda E65-bilar med lång eller ännu längre kaross. Bilen byggdes främst i Tyskland men faktiskt även i Thailand, Ryssland och Egypten fram till 2008. Då hade ersättaren presenterats – med en ganska konventionell design.

Ämnen i artikeln