Nästa artikel
9 spännande 70-talsbilar som slipper besiktning
Backspegeln

9 spännande 70-talsbilar som slipper besiktning

Publicerad 27 maj 2022
Flera spännande bilmodeller fyller 50 år i år, och blir därmed besiktningsfria. Något att satsa på som entusiastbil?

Det såldes 220 000 nya bilar i Sverige för 50 år sedan – kanske inte så imponerande i dag, men ändå tolv procent fler än året innan och mot mitten av 1970-talet fick försäljningen ordentlig snurr.

Kanske berodde det på att bilutbudet utökades med ovanligt mycket intressant just för 50 år sedan. Femtioåringarna är skattefria och – från och med årsskiftet – besiktningsfria, så kanske är de något att satsa på som entusiastbil?

Den kanske inte når upp till Alfasuds kändisskap, men Alfa Romeo Alfetta var också en viktig modell med ny teknik under skalet och transaxel som gav härliga köregenskaper. Över 400 000 exemplar byggdes under mer än ett decennium. Namnet betyder ”liten Alfa” på italienska.

Det som brukar kallas B1-generationen av Audi 80 visades upp 1972 och tog hem titeln Årets Bil ett år senare. Fanns även som snitsig coupé. En viktig modell för Audi eftersom föregångaren sågats av märkets egen utvecklingschef. Den hade nämligen Mercedesmotor och teknik från DKW-tiden.

Den så populära BMW 5-serien föddes faktiskt för 50 år sedan. Första generationen hade internkod E12 och fick efter ett år en rak sexcylindrig motor som med åren blev ett klassiskt BMW-signum. Någon M5 blev det inte av den här generationen, men däremot tuffa M535i. Paul Bracq var designchef och hade tidigare ritat några av Mercedes mest ikoniska modeller.

Daf 66 kanske inte kan beskrivas som 1972 års viktigaste lansering, men med tanke på att den senare bytte skepnad och blev Volvo 66 förtjänar den ändå en plats här. Det var den här modellen som fick öknamnet Remjohan på grund av den steglösa automatlådan.

Fiat skulle ersätta den ikoniska 500-modellen med något nytt, och resultatet blev Fiat 126 med betydligt kantigare formspråk. De båda modellerna såldes dock parallellt under några år. Totalt byggdes 4,7 miljoner bilar och tillverkningen fortsatte i Polen ända fram till millennieskiftet.

Få bilar fångar 1970-talets designtrender som kilformade Fiat X1/9. Den här bakhjulsdrivna och mittmotoriserade lilla sportbilen hade fantastisk balans, uppfällbara strålkastare och borttagbar hardtop.

Även om vi inte ser särskilt många Honda Civic på svenska vägar längre var den en storsäljare under många år – och en extremt viktig modell för att Honda skulle kunna slå sig in på Europamarknaden. Praktisk design, låg förbrukning och hög driftsäkerhet lockade köpare.

1972 kom den första modellen som officiellt kallades för Mercedes S-klass. ”Sonderklasse” skulle erbjuda köparna mer av allt, inte minst utrymme, tekniska finesser och komfort. Utvecklingen hade startat redan 1966 och 1975 kom toppmodellen 450 SEL 6,9 som enligt många blev startskottet för snabba prestandaversioner av vanliga sedanbilar. 1978 blev S-klassen först med ABS-bromsar.

Att lilla Renault 5 byggdes i nästan 5,5 miljoner exemplar passar förstås bra rent siffermässigt. Det här är kanske 1972 års viktigaste modell alla kategorier med sin praktiska kaross och framhjulsdrift. Dessutom med ett formspråk som många föll för. Designen var så lyckad att Renault nu ska väcka liv i 5-modellen med en elbil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 27 maj 2022 Det är inte många av dem man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.