Bild
Nästa artikel

Långtest 2011: Rost på Ford C-Max

Långtest

Långteststallets Ford C-Max har bara varit i trafik under knappt ett år. Ändå har den redan börjat rosta!

Angreppet finns i backluckans underkant, där ett antal små lackbubblor avslöjar underliggande rost.

– Exakt vad som orsakat rostbubblorna kan jag inte svara på, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

– Två huvudalternativ finns, enligt min mening. Antingen är det grundlacken eller limningen i luckans plåtomvikning som har dålig vidhäftning.

– Men oavsett vad som ligger bakom är det bedrövligt att en ny bil ska drabbas av rost på så kort tid.  

Ford har uppmärksammats på problemet och dokumenterat rostbubblorna, som sannolikt täcks av bilens lackgaranti. Men hur det går med den saken återkommer vi till, eftersom C-Max ska behållas som testbil i ytterligare minst ett år.

Inte heller Dacia Duster klarade långteststallets avslutande rostgranskning utan anmärkningar. Bilen har, till följd av grussprut från framhjulen, fått blästringsskador på båda bakskärmarna.

– Grundorsaken till problemen ligger i designen, med utstickande karossdelar baktill. Dusters svällande bakskärmar är som gjorda för att blästras av hjulsprut, säger Thomas Widström.

– Det hade kunnat undvikas om bilen haft blästringsskydd i form av plastfilmer på bakskärmarna och ordentliga stänkskydd fram. Men det har Dacia tyvärr inte kostat på.


Påverkar inte betyget
Blästringen påverkar dock inte Dacias rostskyddsbetyg, en fyra, som den fått vid en tidigare granskning och som du hittar i tabellen här intill.

– Nej, skadorna på Dustern beror i egentlig mening inte på bristande rostskydd, utan är en följd av andra missar, säger Thomas Widström.

– När det gäller C-Max är läget ett annat. Där kan ett sänkt betyg bli aktuellt om det visar sig att fler bilar än Vi Bilägares exemplar är drabbade.

Övriga tre långtestbilar – Opel Meriva, Saab 9-5 och Volvo V60 – klarade rostkontrollen helt utan anmärkningar.

– I de fallen är allt precis som det ska vara. Ett år gamla bilar ska självklart inte ha några som helst rostproblem, slutar Thomas Widström.

Diskutera: Vad tycker du om rostskyddet på Ford C-Max?

Fakta

Rostskydd

Bilmodell - ViB:s rostskyddsbetyg, 1-5 - Rostskyddsgaranti, år
Dacia Duster 4 6
Ford C-Max 3 12
Opel Meriva 4 12
Saab 9-5 3 12
Volvo V60 4 12

Kommentarer

#1
2011-12-29 09:47

Ingen är gladare än jag. Försökte köpa en C-Max på vuxendagiset Ford, Sisjön. Men säljintresset var så måttligt, att det blev den snarlika Scenic istället. Kombinationen bättre rostskydd och boende i saltslask-klimat, kanske omvandlar mitt 2:a-handsval till det rätta valet.

#2
2011-12-29 10:58

Ännu en gång avslöjas att VIB inte klarar att betygsätta rostskyddet, att redan efter ett år få ändra...... Dåligt..!

#3
mcregor
2011-12-29 11:26

Simon no1: Vilken annan svensk biltidning anstränger sig ens att bedöma rostskyddet på bilarna ? Att bedöma rostskyddet på en alldeles ny bil blir naturligtvis en bedömning och inget slutligt svar. Men jag uppskattar att man i alla fall försöker i motsats till övriga motortidningar.

#4
2011-12-29 11:39

mcregor: Håller tyvärr inte med dej, väldigt missvisande har ViB:s granskningar visats vara.

#5
2011-12-29 12:03

Dåligt av Ford. Bra av ViB att belysa detta.

#6
mcregor
2011-12-29 12:22

Peugo: Så du anser att bara för att man emellanåt kanske inte gör en bedömning som några år senare visar sig vara riktig så skulle det vara bättre att inte göra några bedömningar alls utan helt överlåta detta på oss vanliga bilköpare som i de flesta fall helt saknar kunskap ? Det är alltid lätt att vara efterklok - det ligger liksom i ordets natur....
Jag uppskattar i alla fall att man gör ett ärligt försök till rostskyddsbedömningar. Att man sen inte lyckas till 100 % kan jag köpa - för hur stor sannolikhet är det att jag själv alltid skulle gjort en 100 % riktig bedömning... Sen är det väl Ford som skall kritiseras och inte Vi Bilägare eller har jag missuppfattat vem som är "boven".....

#7
2011-12-29 13:31

@ mcregor, det kan givetvis vara bra när man kikar på hur bilars rostskydd är gjort, problemet är dock att de haft fel många gånger och åt båda håll, dömt ut bilar som sen visat sig bättre så att de fått höja betyget, eller visat sig vara sämre än man trott.... Detta gör att en del kunder kanske väljer bort en bra bil, eller kanske köper en dålig......

Det är därför jag inte riktigt gillar detta betygsystem....... Hur man ska göra för att komma runnt det vet jag dock inte......

#8
mcregor
2011-12-29 13:48

Simon no1: Eftersom ViB dessutom - som du själv påpekat - rättar sina "rostbetyg" så tycker jag att dessa är klart användbara för mig som bilköpare. Alla köper inte nya bilar och eftersom rostskyddsbetygen justeras allteftersom erfarenheter dyker upp så anser jag nog att de är väldigt användbara för t ex köpare av begagnade bilar. Och i brist på bättre bedömningsmetoder så får vi nog leva med de som ViB bjuder oss på f n eftersom inga andra biltidningar anstränger sig inom detta ämne.
Men åter - det är Fords dåliga rostskydd av den nya C-max-modellen som artikeln avsåg. och som ViB nu som första biltidning avslöjat.

#9
2011-12-29 13:56

@ mcregor, det är väl så tyvärr, att de justerar betyget är ju bram, men det sker bara på de bilar de kör i teststallet, och oftast ett år efter första kollen, så det hjälper sällan den som köper en 5 år gammal eller 10 år gammal bil....

Men till viss del tycker jag det är bra för det sätter lite press på fordonsindustrin, men det är beklagligt när det blir fel och nån sitter där med en ny bil som rostar efter ett år trots att de läst att de köpt en bil med bra rostskydd......

#10
mcregor
2011-12-29 15:10

Fordarna har väl sällan fått nåt toppbetyg av ViB när det gäller rostskyddet så där tror jag knappast att så många blivit "lurade" av ViB rostbetyg. Visserligen blev det väl en liten, kortvarig uppryckning när man tog beslutet att extrabehandla vissa modeller i Sverige men det gäller uppenbarligen inte längre.
Det vore värre om de som fått betyget 5 skulle börja rosta efter t ex 1--2 år. Men inte heller sådant kan man naturligtvis gardera sig helt emot utan problem kan alltid uppkomma och bero på olika saker.
Sen är det tråkigt att t ex Toyota och Ford tagit bort den extra rostskyddsbehandling man gjorde i Sverige under några få år för att bättra på rostryktet. Det är inte utan att man misstänker att man gjorde detta för att få positiv publicitet för att sedan i smyg ta bort denna extrabehandling och hoppas att folk fortfarande tror att man får en extrabehandlad bil.

#11
2011-12-29 15:21

@ mcregor, grejen med extrabehandling är ju just att man har tagit fram annan plåt som inte ska behöva detta, just Toyota är ju en av de bilar de dömde ut men sen fick höja betyget eftersom den såg bättre ut när de körde in den för andra koll, jag tror inte de skulle lämna 12 års garanti om de visste att extrabehandling hadde behövts, jag vet att de andvänder kallgalv som kryper, så får du ett stenskott så kryper galven fram.......

Men nu ska vi inte diskutera märken i ytterligare en tråd utan mer metoden VIB har att granska rostskyddet med.......

#12
2011-12-29 15:32

Köp Ford bli belåten
Se världen genom plåten.

#14
2011-12-29 15:53

Hackenbush: Eller en valfri japan/korean (rattar själv en rosthög Mazda 6).

#15
2011-12-29 16:24

strudla
Rostar Mazda mycket? Bara äldre då eller nyare med?

#16
2011-12-29 16:31

Hackenbush: Min är en 04a, gen1 mazda 6 och den har redan rostlagas 2 ggr på garanti och nu är rosten tillbaka på andra ställen. Generellt har asiater sämre rostskydd än europer, läs rosstest här på VIB så ser du :).

#18
2011-12-29 17:27

Har haft tre st nya Mazda 6:or, samtliga rostade innan de blivit tre år.

#19
2011-12-29 17:53

Upp mot 400.000 kr kan man köpa en C-max för. Tänk vad bortkastade pengar det är när de rostar bort. Man får ingen ting för det. En sak är när bilar sjunker i värde för att de gått långt eller blir till åren. Då har de i varje fall varit till glädje under tiden. Men en bil som bara rostar kan inte glädja någon. Vilken bil rostar minst? Och då menar jag bilar i plåt.

#20
2011-12-29 19:00

Min -08 är så vitt jag kan se rostfri iallafall. Då förvaras den på rostmässigt sämsta sätt, varmgarage.

#21
2011-12-29 19:03

Nu är det ju bara bubblor på bakluckan. Kan ju lika gärna vara ett isolerat problem till just den falsen. Så det kan vara lika bortkastade pengar att köpa en C-max som det var att köpa en Volvo 850 en gång i tiden. Där kan vi snacka om rostande bakluckor. :p

#24
2011-12-29 21:06

Som ni säkert vet så har vattevbaserade avfettningsmedel och även fosfateringen varit vattenbaserade samt grund och ytlack sedan mitten av 70-talet så detta är inget nytt fenomen. Möjligen kan detta bero på att dräneringen i dörren i kombination med limmet kan vara en förklaring. Detta har nämligen hänt tidigare Fordmodeller. däe man helt enkelt har fått bytta utsamtliga dörrar och luckor på bilen, läs tidigare Mondeo.

#25
2012-01-02 08:55

Har svårt att förstå alla dessa rostproblem i bilar som enligt VIB borde ha haft ett bra rostskydd. Min Alfa Romeo 159, fr. 2006 är helt rostfri, fastän den enligt VIB:s rosstskyddspöängtering hör till bottenskiktet. Samma gällde min förra 166:a, vilken efter 8 år på nacken inte var angripen av rost överhuvudtaget. Tycker att VIB kunde upphöra att publisera dessa rostskyddspoöngteringar, då de ger en alldeles felaktig bild av en bils verkliga karaktär att rosta.

#26
2012-01-03 14:12

@ svana, håller egentligen med dig, åtminstonde borde de utbilda sig ordentligt innan de fortsätter göra fler blundrar....! Skärpning VIB

#27
2012-01-03 17:46

Jag har svårt att föreställa mej journalisterna "hittar på" - rostproblem på Ford C-Max ...
Vad vill ni nedantecknade egentligen säja?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.