Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte rostfria bromsrör?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte rostfria bromsrör?

Publicerad 14 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Min Saab 9-3 blev underkänd på grund av rostskada på bromsrör. Varför inget rostbeständigt material till en sådan detalj?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Min Saab 9-3 -02 med 7 000 mil på mätaren blev underkänd på kontrollbesiktningen på grund av rostskada på bromsrör.

Kan inte Saab med sin från flyget säkerhetsbaserade kompetens välja ett rostbeständigt material till en sådan detalj i sina bilar?

Birger Antonsson, Huskvarna

SVAR:
Det finns inte längre någon koppling mellan Saabs bil- och flygplanstillverkning. Några få biltillverkare (till exempel Renault) har provat med rostfria material, som koppar, i bromsrör.

Tyvärr används detta inte numera. Rostskador på bromsrör på en bil som inte är äldre än din måste betraktas som ovanligt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om rostfria bromsrör?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2010-04-15 04:27
Gutav (ej verifierad)

Om nu bromsrören är av undermåligt material återstår bara att rengöra och måla de en gång per år.
Byte av bromsvätska förlänger livslängden på ABS enher och bromsok, medan bromsrör rostar sönder från utsidan. Vad är det för fel att sköta sin bil?

#m • Uppdaterat: 2010-04-15 10:30
Jarl (ej verifierad)

Personen har väl aldrig bytt bromsolja, rören roster inifrån. Bromsolja bör man byta varje år, även på Toyota.

#n • Uppdaterat: 2010-04-15 10:47
leifer (ej verifierad)

Glöm inte att en rostskyddsbehandling på underredet även skyddar bromsrören. Så om fler gör såna behandlingar, desto färre skador. Sen återstår förvisso frågan vem som ska betala för att vägarna saltas. Biltillverkarna verkar inte fullt ut vilja anpassa sina produkter för svenska marknaden, liksom det faktum att vi har bilarna väldigt länge här.

#o • Uppdaterat: 2010-04-15 19:23
Erik F (ej verifierad)

EROL: Håller med om materiallösningen! Jag tar gärna ingenjörsjobb, men ingen lär fråga.
__________________________________________
Konstruktörn: "Bilar är färskvara" skriver du. Ja, som det är nu, för det är av ingenjörerna uträknat - kanske på ekonomernas beordran - att bilarna bara ska hålla ett visst antal tusen mil/antal år. Varför ska man betala 250 000 för en sak som är slut efter 15 år och 25 000 mil? Eller 30 000 mil? Det GÅR att bygga bilar som håller längre med bra skötsel, utan att det kostar mycket mer. Till exempel:
Citroen hade förr så hög kvalitet på stålet i bromsskivorna att de aldrig behövde bytas ut! PSA:s motorer är byggda som lastbilsmotorer, d.v.s. med våta cylinderfoder, som är bättre härdade än motorblocken som andra borrar i och använder som förbränningskammare med en ultratunn nickasidbeläggning, som är mycket känslig. Skulle ett cylinderfoder paja (mot förmodan eftersom härdningen är så hög) så byter man bara det fodret.
Trumbromsar funkar bättre i vårt klimat, och med tanke på att endast 30% av bromsverkan på moderna bilar är på bakbromsarna så skulle bromssträckan inte förlängas mycket med trumbromsar bak istället för skivor. Gamla cittror har som sagt aldrig problem med kärvande ok, eftersom de har smörjande och skyddande LHM-olja i systemet, istället för bromsvätskeskiten.
För många mekaniker som varit med länge finns säkert många fler exempel.
__________________________________________
Poängen är att ingenjörerna KAN fixa detta. Det handlar bara om vad policyn och riktlinjerna är från ledningen i företagen.

#p • Uppdaterat: 2010-04-15 19:51
Volvo RWD (ej verifierad)

Ni är helt fel ute när ni pratar om bromsrör i plast..

#q • Uppdaterat: 2010-04-16 11:32
konstruktörn (ej verifierad)

Re Erik.F. Jag instämmer gärna i att bilar skapas enligt direktiv från marknadsförarna och därmed ekonomerna! Då blir det konstigheter med dagens mediadominans där populismen blomstrar! Skivbromsar är mycket riktigt helt olämpliga för annat än "racing"-liknande användning och underlägsna trumbromsar vad gäller livslängd men de tillkom under trycket från "biltestare" som kör bilarna som om varje färd vore en hastighetstävling.

#r • Uppdaterat: 2010-04-17 02:48
Kent (ej verifierad)

Riktiga volvo bilar har väl kopparlegering i bromsrören och brukar kunna hålla vid normal körning och normal service 50000mil ibland mer. Alltså riktiga volvobilar inte Belgian 440 o s40 v40! Riktiga dyra lyxiga audi körde väl med alulegering ett tag hade i övrigt mycket problem med bromsarna då, vet inte på dagens audi kanske bättre.
men..
Ser att vi bilägare gärna rekomenderar nya 89000kr , 99000kr bilar från öststater och Sydkorea med fina garantier. Ja..Jo Tack.. totalt skrotfärdiga vid 18500mil och inte värt att reparera nåt. Jobbar någon på vi bilägare i bilverkstad?

#s • Uppdaterat: 2011-12-10 16:48
Lelle

Men va f*n, med all bling bling som finns i bilarna idag måste det väl finnas nåt annat man kan spara in på än just bromsrören.

#t • Uppdaterat: 2016-03-09 19:56
PNI

Volvo RWD.
Bromsrör i plast körde Volvo lastvagnar med redan på 70talet, i N12orna.
Tryckluft i stället för vätska. Dock funkade det inte så bra för gasglada reparatörer med gassvets. Alla fattade inte att det var plast.

Köp bromsrör i metervara till SAABen i kopparlegering i stället för undermålig original.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.