Bilfrågan: Rimligt pris för fönsterhiss?

Publicerad 2010-04-19 07:05
Bilfrågan

"Verkstaden vill ha 10 000 kronor för att laga fönsterhissarna på min Renault Laguna. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en Renault Laguna 2003 som har gått 10 000 mil. Nu har det uppstått problem med de elektriska fönsterhissarna.

Det började med att dessa förde ett oväsen utan dess like (både vänster och höger sida). Nu har motorn på förarsidan helt lagt av. Har pratat med Rejmes Ã-rebro och de ska ha 10 000 kr för att åtgärda felet.

Där säger man att de måste byta hela konstruktionen för att åtgärda felet. Är detta rimligt?

Roland Mähl, Tångeråsa

SVAR:
Renault rekommenderar att hela fönsterhissen byts ut för bästa resultat om mekanismen är hårt sliten exempelvis.

Kostnaden är cirka 5 000 kr per fönsterhiss. Då du inte anger din bils registreringsnummer kan vi inte se vilken typ av fönsterhiss din bil har.

Det finns två typer, med eller utan comfortsystem. Comfortsystem innebär automatiskt höj- och sänkbara rutor med bara en knapptryckning.

Fönsterhissarna går att beställa separat och kostar 1 925 respektive 2 900 kr per styck.

Arbetskostnad hos den verkstaden vi var i kontakt med (Liedbergs Bilservice i Stockholm) uppgår till cirka 1 100 kr per dörr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Är priset rimligt?

Artikeln har
26
kommentarer

Pratade med en Superb-ägare här för leden som hade fått byta sina fönsterhissar fram till en kostnad utav 10.000kr.
Felen inträffade på vintern och tydligen var det vanligt att ägarna försökte hissa ner rutorna då de var fastfrusna.
En "plasthållare" höll då inte och brast.
Minns jag det rätt så har dessa bilar nu en annan konstruktion.
Tråkigt är det i alla fall med trilskande elektronik men tyvärr lär elfelen bara bli fler och fler då marknaden hela tiden ber om mer elektronik.
Den bilen som tillverkas idag och som förblir felfri de första 10 åren finns inte.
Vad bilar har presterat förr (eller inte) är inte längre utav intresse men generellt är det så att alla dem bilar som tidigare var skräp är idag flera hundra procent bättre,..medan de bilar som tidigare var kvalitetsbilar numera är flera hundra procent sämre vilket gör att skillnaderna kvalitetsmässigt har minskat mycket.
Säkert är det en bra bit kvar ändå för de Franska tillverkarna till dem bästa fabrikaten men all kritik är inte befogad samtidigt som man kan undra varför så många anser att det är OK med grova fel på "premiumbilar" ? ...Varför tystas sådant ner?
I min värld heter det att ju mer man har betalt för en produkt desto högre krav har man men tydligen gäller inte detta då det handlar om bilar, som verkar få lov att kosta ett hushåll hur mycket som helst innan man börjar att inse hur mycket man kan spara enbart genom andra val.

Ett tips - köp aldrig franskt!

Laguna årsmodell-01-06 är en av dom sämsta modeller som Renault har byggt när det gäller kvalite. Hårda ord men sanna.

Klart att det är dyrt när nästan 8000 går i totalskatt för företaget/firman.

Motorerna för fönsterhissarna är samma som på franska som tyska bilar, att de skulle gå sönder mer på de franska är trams. Jag är inne nu på min 5:e franska bil med elektriska fönsterhissar - varav två var Renault: Laguna och Mégane. Har fungerat helt problemfritt för mig. Generellt håller fönsterhissarna länge.

Jarl: Har du sett fönsterhissmekanismen på VW Polo? Det är så typiskt - går en tysk bil sönder så är det inget konstigt med det - in på verkstad bara. Dyrt blir det också. När en fransk bil går sönder - ofta p.g.a. för dålig skötsel så är det fransk skitbil.Jag är övertygad om att en fransk bil i samma prisklass och storleksklass som en tysk bil kommer att hålla MINST lika bra OM den får samma omsorgsfulla skötsel som många tyska bilar får.

4.700;.. ville Norrbil i Norrtälje ha för byte av fönsterhiss till min dåvarande Passat. Det ville de ha trots importörens brev om kostnadsfritt utbyte av felaktig fönsterhiss (goodwill). Det tycks finnas ett stort behov av stärkt kundskydd, med tanke på alölt agerande utan etik och moral inom bilbranschen.En bil är aldrig bättre än det omhändertagande jag möter som kund.

Det här är ju ett vanligt fel både på Laguna och Megane.Det är ju skräp att hissarna inte håller längre, men kostnaden för reservdelarna är ju egentligen inte så hög.Men här är ju ytterligare ett exempel på att man bör kolla priset för byte på flera verkstäder och inte enbart av slentrian vända sig till det ställe man event. köpt bilen.

Ännu en anledning att inte köpa franskt.

Jo, flera av mina bekanta har haft problem med fönsterhissarna på sina Renault så det verkar vara ett vanligt problem, men det märkliga är att vår lantbrevbärare, som kör Renault och som kör hissarna upp och ner kontinuerligt inte hade några som helst problem, de höll alldeles utmärkt!Däremot höll inte automatlådan, förmodligen för att det inte byttes olja tillräckligt ofta.En brevbärarbil gör ju inget annat än växlar!

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera
Senaste nytt

Logga in

Omröstning

Volvo-teknik studerar föraren och aktiverar automatiskt hjälpsystem.
Visa tidigare undersökningar

Följ Vi Bilägare på Facebook

Få Vi Bilägares nyhetsbrev – gratis