Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Rimligt pris för fönsterhiss?

Bilfrågan

"Verkstaden vill ha 10 000 kronor för att laga fönsterhissarna på min Renault Laguna. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en Renault Laguna 2003 som har gått 10 000 mil. Nu har det uppstått problem med de elektriska fönsterhissarna.

Det började med att dessa förde ett oväsen utan dess like (både vänster och höger sida). Nu har motorn på förarsidan helt lagt av. Har pratat med Rejmes Ã-rebro och de ska ha 10 000 kr för att åtgärda felet.

Där säger man att de måste byta hela konstruktionen för att åtgärda felet. Är detta rimligt?

Roland Mähl, Tångeråsa

SVAR:
Renault rekommenderar att hela fönsterhissen byts ut för bästa resultat om mekanismen är hårt sliten exempelvis.

Kostnaden är cirka 5 000 kr per fönsterhiss. Då du inte anger din bils registreringsnummer kan vi inte se vilken typ av fönsterhiss din bil har.

Det finns två typer, med eller utan comfortsystem. Comfortsystem innebär automatiskt höj- och sänkbara rutor med bara en knapptryckning.

Fönsterhissarna går att beställa separat och kostar 1 925 respektive 2 900 kr per styck.

Arbetskostnad hos den verkstaden vi var i kontakt med (Liedbergs Bilservice i Stockholm) uppgår till cirka 1 100 kr per dörr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Är priset rimligt?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-19 11:25

Ännu en anledning att inte köpa franskt.

#1
Saabnisse
2010-04-19 11:51

Det här är ju ett vanligt fel både på Laguna och Megane.
Det är ju skräp att hissarna inte håller längre, men kostnaden för reservdelarna är ju egentligen inte så hög.
Men här är ju ytterligare ett exempel på att man bör kolla priset för byte på flera verkstäder och inte enbart av slentrian vända sig till det ställe man event. köpt bilen.

#1
Rospiggen
2010-04-19 12:14

4.700;.. ville Norrbil i Norrtälje ha för byte av fönsterhiss till min dåvarande Passat. Det ville de ha trots importörens brev om kostnadsfritt utbyte av felaktig fönsterhiss (goodwill).
Det tycks finnas ett stort behov av stärkt kundskydd, med tanke på alölt agerande utan etik och moral inom bilbranschen.
En bil är aldrig bättre än det omhändertagande jag möter som kund.

#1
Erik F
2010-04-19 12:17

Jarl: Har du sett fönsterhissmekanismen på VW Polo? Det är så typiskt - går en tysk bil sönder så är det inget konstigt med det - in på verkstad bara. Dyrt blir det också. När en fransk bil går sönder - ofta p.g.a. för dålig skötsel så är det fransk skitbil.
Jag är övertygad om att en fransk bil i samma prisklass och storleksklass som en tysk bil kommer att hålla MINST lika bra OM den får samma omsorgsfulla skötsel som många tyska bilar får.

#1
Raphael
2010-04-19 13:12

Motorerna för fönsterhissarna är samma som på franska som tyska bilar, att de skulle gå sönder mer på de franska är trams. Jag är inne nu på min 5:e franska bil med elektriska fönsterhissar - varav två var Renault: Laguna och Mégane. Har fungerat helt problemfritt för mig. Generellt håller fönsterhissarna länge.

#1
%
2010-04-19 13:14

Klart att det är dyrt när nästan 8000 går i totalskatt för företaget/firman.

#1
Peggan
2010-04-19 13:59

Laguna årsmodell-01-06 är en av dom sämsta modeller som Renault har byggt när det gäller kvalite. Hårda ord men sanna.

#1
Jarl
2010-04-19 14:38

Ett tips - köp aldrig franskt!

#1
jojo
2010-04-19 16:25

Problem med fönsterhissar är ett vanligt typfel hos SAAB 9-3. Köp aldrig svenskt?

#1
PREVIA
2010-04-19 16:32

"Skulle aldrig köpa en scenic igen.
Har bara haft bekymmer med årsmodell 99
Problem med bromsar fram (1786 mil)
Växellådan har rasat (automat)(1886 mil)
Generatorn gick sönder (3579 mil)
Fjädern fram rostade, gick av och skar sönder däck(3960 mil)
Dessutom en massa småtrassel"
Från den här sidan.
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=10500000000000269&posting=19500000001802313
Kanske bra bilmärke för den som gillar att meka.
På tal om skötsel, fönsterhissar är det normalt inget underhåll på så då kvittar det om man är skötsam eller ej med sin bil.
Håller länge? Fönsterhissar ska väl normalt hålla bilens hela livslängd, jämför hur mycket mer man använder sina vindrutetorkare som har liknande teknisk konstruktion, så bör hissarna inte få några fel under bilens livslängd.

#1
turbomart
2010-04-19 17:29

Kollektivet har kunskapen. Bli medlem på din bils märkesklubb på internet. På forumen finns alltid kunskapen och statistiken är säker på grund av de många användarna. I fallet Renault så framgår att de har problem med fönsterhissarna på kanske främst Laguna II. Men där står också varningstecknen man ska vara observant på, och hur det ska åtgärdas innan vajrarna går av och det blir dyrt på riktigt. Mekade själv isär min LagII och smörjde. Funkar fint nu.

#1
Markus
2010-04-19 18:10

Jojos kommentar är intressant eftersom jag bara läst om elstrul på Saab 9-3 på ett ställe, och det var när ViB kommenterade de första årsmodellerna. De hade (liksom Opel Vectra från samma år) en hel del elstrul. Så jag skulle tro det beror på årsmodell och så dessutom.
Annars kan väl ett gott råd för alla vara just att lyssna efter tidiga tecken på att det börjar krångla. För det är ju som det redan sagts här när vajrar börjar gå av och liknande som det verkligen blir dyrt!

#1
Ollie
2010-04-19 18:21

Ja kvaliten på franska bilar speciellt Renault har blivit kattastofalt dålig.
Jag har ägt 3 st Renault och dom 2 sista var scenic.
Den första av årsmodell 2000 gick tändspolarna sönder efter några tusen mil till en kostnad av ca 4-5000 kr och alla 4 behövdes byta.
Den sista av modell 2004 var ett måndagsex utan like.
först var det lyset bak som försvann ett fel i nån databox , inte ens skyltbelysningen funkade helt mörkt bak, sen for en box till framlyset, sen så började bilen låta som ett tröskverk, byte av kamrem och vattenpump inte mindre än 3 gånger bilen lät lika dåligt.
en 2 liters motor ska väl inte låta som en stenkross.
sen så brann kablagen till baklyset igen.
Bytte snabbt bort bilen och den bilen måste varit tillverkad efter någon vinfestival, ialla fall motorn.
Jag kan tillägga att det blir ingen mer Renault på min gård !!

#1
Khaled Farhad
2010-04-19 20:16

Min pappa är mekaniker och vi har haft många Renault bilar som vi bytt fönsterhiss på. Hela rubbet brukar kosta ca 3000-3500:-.
Kolla in www.ambilservice.se

#1
Jarl
2010-04-19 20:21

Nej, usch. Jag har nog kört 25 olika bilar senare året och av dom, i nåt pris/prestanda-perspektiv, var nya Megane lätt den sämsta.

#1
Nils
2010-04-19 23:02

Hutlöst!

#1
oscar
2010-04-19 23:14

så typiskt, tyska bilar kan krångla hur mycket som helst, de blir omedelbart förlåtna, franska bilar blir odugligförklarade efter minsta fel. Har haft Ford, SAAB,Volvo. Ford och SAAB var rena katastrofen, allt krånglade. Har nu haft 3 Renaulter på raken, INTE ett fel på sammanlagt ca: 24000 mil. Jag köper definitivt inte om ett bilmärke som inte är till belåtenhet.

#1
oscar II
2010-04-19 23:19

Hutlösa verkstads-och reservdelspriser är Renault ingalunda ensamma om. Det är bara att läsa VIB och insändarspalten, jag tror inte något märke kommer undan.

#1
Jalle
2010-04-20 00:31

Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om
Det ör bara att titta på Bilprovningens senaste Tabeller RENAULT i botten med alla modeller

#1
Jarl
2010-04-20 00:48

Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. OK, nu vet alla det.

#1
Rålle
2010-04-20 11:22

"Jarl": Ditt sista inlägg här måste du vara stolt över.. Tomte!
F.ö. så håller jag med Oscar; Så fort en fransk bil krånglar så är det "typiskt fransk skitkvalite" medan när t ex. nyare Audi drabbas av svindyra motorrenoveringar så accepteras det. Annars är Lagunan en mkt underskattad bil med härlig komfort. Phase II från 2005-07 har dessutom klart bättre kvalitet än Phase I. Kanonbil till ett mkt lågt pris dessutom!

#1
Bear
2010-04-20 12:23

jarl:
mogna inlägg du presenterar här! kan du inte bara lägga ner, ditt troll.
Nu verkar det ju som om det kostar 4-5000 kr att byta elhisssystemet, även på passat och den är ju inte fransk...? Sen kanske man ska skilja på produkt- och modellrelaterade fel, hade tex inte de flesta problem med trasiga tändspolar för några år sedan? de tillverkas väl på samma fabrik oavsett vilken bil de sen hamnar i, audi tex? de flesta komponenter i en bil kommer ju från en underleverantör som flera märken använder. Alla har nog haft någon bil som bara krånglat och kostat pengar, i mitt fall var den tysk... Det är inte så svårt att hitta exempel på omotiverat dyra och häpnadsväckande reparationer oavsett märke/land. Det var tex inte allt för länge sedan jag läste om en BMW som motorn skar på och det skulle kosta 200000:- att byta, det händer alla märken! om ni inte gillar franska bilar, oavsett vilken erfarenhet/hörsägen ni baserar det på, måste ni då spy ut er galla så fort ni ser en kommentarfunktion? Det finns många bilar jag aldrig skulle sätta mig i, men någon har ju valt sin bil och är nöjd med den, låt dem vara det! kommentarer som "köp ej franskt" och "franska bilar är skit" får i alla fall mig att undra vilken sandlåda den personen trillat ur. För övrigt har jag ägt både svenska, tyska och franska bilar, och de som varit bäst funktionell kvalitet på har varit de sistnämnda. Empiriska studier.

#1
Raphael
2010-04-20 14:53

Det är inte alla Renaults modeller som finns i botten av listan. Renault Traffic och vissa modeller av Kangoo har problem med spindellederna, precis som BMW och Volvo. Nå, nu är ju Traffic och Kangoo transportbilar medan BMW och Volvo är lyxbilar som finkörs med låga miltal och som vårdas ömt av sina ägare.
Volvo och BMWs resultat är därför anmärkningsvärt.
Mégane modellen är överrepresenterad i statistiken därför att ägarna inte byter glödlampor. Ett vanligt förekommande fel för Renault - jag har självt haft en Renault och bytte inte glödlampan till dimljuset innan jag besiktigade bilen. Givetvis är det bilens fel att jag inte bytte glödlampan. Hade det varit en tysk bil hade jag bytt så fort jag upptäckte felet, men eftersom det var en fransk bil så ryckte jag på axlarna och körde vidare.
Mitt beteende som ägare är självfallet Renaults ansvar, det är ju inte mitt ansvar om jag byter en glödlampa. Jag är ett dumt kolli som inte ansvarar för mina egna handlingar. Det är Renaults fel att jag inte bytte glödlampa!
Självfallet är det så att Renault är marknadens sämsta bilar därför att ägarna inte byter glödlampor.
Bilägarna har inget eget ansvar.

#1
Raphael
2010-04-20 14:58

Jag har som sagt haft flera franska bilar och ingen av dem har behövt byte av fönsterhissar. Fönsterhissarna har fungerat klanderfritt på dem. Det är samma grejjer som på tyska bilar och även tyska bilar kan få vajsing på sina fönsterhissar. Men om det händer en tysk bil så kallas det för "otur", händer det en fransk bil är det "typiskt franskt" fast delarna tillverkas av Bosch i Tyskland!
För ett år sedan så kom Audi TT sist i en undersökning gjord i England. Det var framförallt tändspolar och andra motorrelaterade problem som gjorde att Audi TT hamnade sist. Audi TT är därmed marknadens sämsta bil, men till skillnad från JARL så skriver jag det bara en enda gång.

#1
Saabnisse
2010-04-21 00:11

Jo, flera av mina bekanta har haft problem med fönsterhissarna på sina Renault så det verkar vara ett vanligt problem, men det märkliga är att vår lantbrevbärare, som kör Renault och som kör hissarna upp och ner kontinuerligt inte hade några som helst problem, de höll alldeles utmärkt!
Däremot höll inte automatlådan, förmodligen för att det inte byttes olja tillräckligt ofta.
En brevbärarbil gör ju inget annat än växlar!

#2
2011-10-13 09:56

Pratade med en Superb-ägare här för leden som hade fått byta sina fönsterhissar fram till en kostnad utav 10.000kr.
Felen inträffade på vintern och tydligen var det vanligt att ägarna försökte hissa ner rutorna då de var fastfrusna.
En "plasthållare" höll då inte och brast.
Minns jag det rätt så har dessa bilar nu en annan konstruktion.
Tråkigt är det i alla fall med trilskande elektronik men tyvärr lär elfelen bara bli fler och fler då marknaden hela tiden ber om mer elektronik.
Den bilen som tillverkas idag och som förblir felfri de första 10 åren finns inte.
Vad bilar har presterat förr (eller inte) är inte längre utav intresse men generellt är det så att alla dem bilar som tidigare var skräp är idag flera hundra procent bättre,..medan de bilar som tidigare var kvalitetsbilar numera är flera hundra procent sämre vilket gör att skillnaderna kvalitetsmässigt har minskat mycket.
Säkert är det en bra bit kvar ändå för de Franska tillverkarna till dem bästa fabrikaten men all kritik är inte befogad samtidigt som man kan undra varför så många anser att det är OK med grova fel på "premiumbilar" ? ...Varför tystas sådant ner?
I min värld heter det att ju mer man har betalt för en produkt desto högre krav har man men tydligen gäller inte detta då det handlar om bilar, som verkar få lov att kosta ett hushåll hur mycket som helst innan man börjar att inse hur mycket man kan spara enbart genom andra val.

#3
2015-01-09 12:27

Det är faktiskt inte ett ovanligt på Renault Megane!
Ett vanligt fel är vajern till hissen löper via en liten styrpinne av PLAST! som naturligtvis går sönder.
En del volvoverkstäder vet inte att denna plastbit finns som reservdel och då gjord av stål.
Denna reservdel finns hos Volvo i Danmark att skicka efter. Sedan tillkommer det besvärliga jobbet med att dra om vajrarna, detta tar sin lilla tid.
Smartast vore det att byta plastbit mot stålbit redan från början!!

#4
2015-03-10 08:18

Detta är inget problem som enbart skall tillskrivas Laguna eller enskilt fabrikat och modell utan det är ett omfattande problem. Senast pratade jag med en ägare till en Superb som hade råkat ut för samma sak och till samma kostnad. Hade själv försökt att hitta ett billigare alternativ eller helt enkelt struntat i det hela. Bilar ifrån den här tiden är tyvärr sällan värda att spendera sådana pengar på så om mindre viktiga saker som fönsterhissar,c-lås,ac m.m inte fungerar efter 12 år så får man leva med det om man inte årligen vill lägga ner mer pengar på rep. än vad bilen är värd.

#5
2015-07-22 09:23

Varken min Renault Laguna -00 eller Mégane -04 hade problem med fönsterhissarna, och jag körde dem över 15 000 mil... Elfönsterhissarna fungerade perfekt. Och ja, jag använde dem en hel del... skönt att köra i stan med på sommaren med rutorna nervevade, eller när man rullar fram till tvätten och ska sticka ut handen för att knappa in beställningen, eller när man är utomlands och betalar köpväg, eller när man beställer drive in mat... :) Och de fungerade alltid... Inte på någon av mina franska bilar så har elhissar varit ett problem, inte en endaste gång.

För övrigt är bilden fel, den visar Laguna II Phase II och inte Laguna II Phase I som är den modell som frågan gäller. Laguna II Phase II introducerades på marknaden 2005, och frågan gällde alltså 2003 års modell. För övrigt var Laguna II Phase II en riktigt riktigt bra bil!