Senaste aktivitet

"MVH AL" har svarat på foruminlägget "Peugeot 308 Sports Wagon - bättre val än Volvo V70?"52 sekunder sedan

Primära flikar

Bilfrågan: Rimligt pris för fönsterhiss?

Bilfrågan

"Verkstaden vill ha 10 000 kronor för att laga fönsterhissarna på min Renault Laguna. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en Renault Laguna 2003 som har gått 10 000 mil. Nu har det uppstått problem med de elektriska fönsterhissarna.

Det började med att dessa förde ett oväsen utan dess like (både vänster och höger sida). Nu har motorn på förarsidan helt lagt av. Har pratat med Rejmes Ã-rebro och de ska ha 10 000 kr för att åtgärda felet.

Där säger man att de måste byta hela konstruktionen för att åtgärda felet. Är detta rimligt?

Roland Mähl, Tångeråsa

SVAR:
Renault rekommenderar att hela fönsterhissen byts ut för bästa resultat om mekanismen är hårt sliten exempelvis.

Kostnaden är cirka 5 000 kr per fönsterhiss. Då du inte anger din bils registreringsnummer kan vi inte se vilken typ av fönsterhiss din bil har.

Det finns två typer, med eller utan comfortsystem. Comfortsystem innebär automatiskt höj- och sänkbara rutor med bara en knapptryckning.

Fönsterhissarna går att beställa separat och kostar 1 925 respektive 2 900 kr per styck.

Arbetskostnad hos den verkstaden vi var i kontakt med (Liedbergs Bilservice i Stockholm) uppgår till cirka 1 100 kr per dörr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Är priset rimligt?

Kommentarer

#2
2011-10-13 09:56

Pratade med en Superb-ägare här för leden som hade fått byta sina fönsterhissar fram till en kostnad utav 10.000kr.
Felen inträffade på vintern och tydligen var det vanligt att ägarna försökte hissa ner rutorna då de var fastfrusna.
En "plasthållare" höll då inte och brast.
Minns jag det rätt så har dessa bilar nu en annan konstruktion.
Tråkigt är det i alla fall med trilskande elektronik men tyvärr lär elfelen bara bli fler och fler då marknaden hela tiden ber om mer elektronik.
Den bilen som tillverkas idag och som förblir felfri de första 10 åren finns inte.
Vad bilar har presterat förr (eller inte) är inte längre utav intresse men generellt är det så att alla dem bilar som tidigare var skräp är idag flera hundra procent bättre,..medan de bilar som tidigare var kvalitetsbilar numera är flera hundra procent sämre vilket gör att skillnaderna kvalitetsmässigt har minskat mycket.
Säkert är det en bra bit kvar ändå för de Franska tillverkarna till dem bästa fabrikaten men all kritik är inte befogad samtidigt som man kan undra varför så många anser att det är OK med grova fel på "premiumbilar" ? ...Varför tystas sådant ner?
I min värld heter det att ju mer man har betalt för en produkt desto högre krav har man men tydligen gäller inte detta då det handlar om bilar, som verkar få lov att kosta ett hushåll hur mycket som helst innan man börjar att inse hur mycket man kan spara enbart genom andra val.

#1
Saabnisse
2010-04-21 00:11

Jo, flera av mina bekanta har haft problem med fönsterhissarna på sina Renault så det verkar vara ett vanligt problem, men det märkliga är att vår lantbrevbärare, som kör Renault och som kör hissarna upp och ner kontinuerligt inte hade några som helst problem, de höll alldeles utmärkt!
Däremot höll inte automatlådan, förmodligen för att det inte byttes olja tillräckligt ofta.
En brevbärarbil gör ju inget annat än växlar!

#1
Raphael
2010-04-20 14:58

Jag har som sagt haft flera franska bilar och ingen av dem har behövt byte av fönsterhissar. Fönsterhissarna har fungerat klanderfritt på dem. Det är samma grejjer som på tyska bilar och även tyska bilar kan få vajsing på sina fönsterhissar. Men om det händer en tysk bil så kallas det för "otur", händer det en fransk bil är det "typiskt franskt" fast delarna tillverkas av Bosch i Tyskland!
För ett år sedan så kom Audi TT sist i en undersökning gjord i England. Det var framförallt tändspolar och andra motorrelaterade problem som gjorde att Audi TT hamnade sist. Audi TT är därmed marknadens sämsta bil, men till skillnad från JARL så skriver jag det bara en enda gång.

#1
Raphael
2010-04-20 14:53

Det är inte alla Renaults modeller som finns i botten av listan. Renault Traffic och vissa modeller av Kangoo har problem med spindellederna, precis som BMW och Volvo. Nå, nu är ju Traffic och Kangoo transportbilar medan BMW och Volvo är lyxbilar som finkörs med låga miltal och som vårdas ömt av sina ägare.
Volvo och BMWs resultat är därför anmärkningsvärt.
Mégane modellen är överrepresenterad i statistiken därför att ägarna inte byter glödlampor. Ett vanligt förekommande fel för Renault - jag har självt haft en Renault och bytte inte glödlampan till dimljuset innan jag besiktigade bilen. Givetvis är det bilens fel att jag inte bytte glödlampan. Hade det varit en tysk bil hade jag bytt så fort jag upptäckte felet, men eftersom det var en fransk bil så ryckte jag på axlarna och körde vidare.
Mitt beteende som ägare är självfallet Renaults ansvar, det är ju inte mitt ansvar om jag byter en glödlampa. Jag är ett dumt kolli som inte ansvarar för mina egna handlingar. Det är Renaults fel att jag inte bytte glödlampa!
Självfallet är det så att Renault är marknadens sämsta bilar därför att ägarna inte byter glödlampor.
Bilägarna har inget eget ansvar.

#1
Bear
2010-04-20 12:23

jarl:
mogna inlägg du presenterar här! kan du inte bara lägga ner, ditt troll.
Nu verkar det ju som om det kostar 4-5000 kr att byta elhisssystemet, även på passat och den är ju inte fransk...? Sen kanske man ska skilja på produkt- och modellrelaterade fel, hade tex inte de flesta problem med trasiga tändspolar för några år sedan? de tillverkas väl på samma fabrik oavsett vilken bil de sen hamnar i, audi tex? de flesta komponenter i en bil kommer ju från en underleverantör som flera märken använder. Alla har nog haft någon bil som bara krånglat och kostat pengar, i mitt fall var den tysk... Det är inte så svårt att hitta exempel på omotiverat dyra och häpnadsväckande reparationer oavsett märke/land. Det var tex inte allt för länge sedan jag läste om en BMW som motorn skar på och det skulle kosta 200000:- att byta, det händer alla märken! om ni inte gillar franska bilar, oavsett vilken erfarenhet/hörsägen ni baserar det på, måste ni då spy ut er galla så fort ni ser en kommentarfunktion? Det finns många bilar jag aldrig skulle sätta mig i, men någon har ju valt sin bil och är nöjd med den, låt dem vara det! kommentarer som "köp ej franskt" och "franska bilar är skit" får i alla fall mig att undra vilken sandlåda den personen trillat ur. För övrigt har jag ägt både svenska, tyska och franska bilar, och de som varit bäst funktionell kvalitet på har varit de sistnämnda. Empiriska studier.

#1
Rålle
2010-04-20 11:22

"Jarl": Ditt sista inlägg här måste du vara stolt över.. Tomte!
F.ö. så håller jag med Oscar; Så fort en fransk bil krånglar så är det "typiskt fransk skitkvalite" medan när t ex. nyare Audi drabbas av svindyra motorrenoveringar så accepteras det. Annars är Lagunan en mkt underskattad bil med härlig komfort. Phase II från 2005-07 har dessutom klart bättre kvalitet än Phase I. Kanonbil till ett mkt lågt pris dessutom!

#1
Jarl
2010-04-20 00:48

Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om. OK, nu vet alla det.

#1
Jalle
2010-04-20 00:31

Att Renault är maknadens absolut sämsta bil är Ingen tvekan om
Det ör bara att titta på Bilprovningens senaste Tabeller RENAULT i botten med alla modeller

#1
oscar II
2010-04-19 23:19

Hutlösa verkstads-och reservdelspriser är Renault ingalunda ensamma om. Det är bara att läsa VIB och insändarspalten, jag tror inte något märke kommer undan.

#1
oscar
2010-04-19 23:14

så typiskt, tyska bilar kan krångla hur mycket som helst, de blir omedelbart förlåtna, franska bilar blir odugligförklarade efter minsta fel. Har haft Ford, SAAB,Volvo. Ford och SAAB var rena katastrofen, allt krånglade. Har nu haft 3 Renaulter på raken, INTE ett fel på sammanlagt ca: 24000 mil. Jag köper definitivt inte om ett bilmärke som inte är till belåtenhet.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera