Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Sparar flera växlar bränsle?

Bilfrågan

"Varför är de flesta så kallade eco-bilar femväxlade och inte sexväxlade, om detta nu ska spara bränsle?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Biltillverkarna producerar bilar med allt fler växlar med motiveringen att det sparar bränsle.

På tidigare kurser i eco-driving rekommenderades det att man skulle hoppa över växlar och exempelvis växla upp från ettan till trean direkt. Hur går det ihop?

Varför är de flesta så kallade eco-bilar femväxlade och inte sexväxlade, om detta nu ska spara bränsle?

Snålkörare

SVAR:
Det går inte alls ihop!

Med tanke på att dagens motorer dessutom är betydligt flexiblare och har högre vridmoment än gårdagens, går det säkert att minska antalet växlar och ändå höja utväxlingen för att optimera bränsleförbrukningen.

Förmodligen tycker marknadsavdelningarna att det är lättare att få kunderna att betala extra för en sexväxlad växellåda än för en treväxlad.

En femväxlad växellåda gynnas något framför en sexväxlad i EU:s körcykel, där den officiella förbrukningen mäts.

Dessutom är en sexväxlad växellåda tyngre och dyrare att producera.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Kommentarer

#1
Marc
2010-04-07 14:57

Med hänsyn till dagens effektiva motorer och allt mer långsam/stillastående trafik behövs inga sexväxlade lådor. Isället bör antalet växlar minska och därmed göra bilen billigare. Gå inte på marknadsförarnas blå dunster. Deras enda syfte att klå bilköparen på pengar.

#1
mctar
2010-04-07 15:49

Finns alltid två sidor på ett mynt. När jag drar en husvagn eller tyngre släp föredrar jag alltid den 5:e växeln (av 6) för att motorn arbetar lättare och jag slipper växla ned i uppförsbackar. Om nu 5:an varit utväxlad som 6:an, hade troligtvis 4:an varit för en pina att köra på. Nu slipper jag alltså växla i tid och otid. Jag gillar 6vxl.

#1
Saabnisse
2010-04-07 16:08

Jag har alltid tyckt att det här är en löjlig utveckling.
Mina första bilar hade tre växlar, ett begränsat toppvarv, även om motorerna drog bra från låga varv.
Vartefter toppvarvet steg ökade också antalet växlar.
Ok, det har funnits motorer som varit väldigt tunna vid låga varv, men med moderna överladdade motorer som drar väldigt bra från 1500rpm behövs verkligen inte så många växlar.
Sexväxlat och mer är nog bara till för de som gillar att sitta och rycka i en pinne.
Själv har jag tröttnat och kör sedan länge automat.

#1
Gösta
2010-04-07 17:33

Den löjligaste växellådan av dem alla är VW:s DSG-låda.
7-växlar, det blir ett jädra växlande i manuelläget. Det skiljer knappt någon i varvtal mellan växlarna.
Minst 2 växlar för mycket.
Gör om, gör rätt!!!

#1
S-E S
2010-04-07 18:02

Gösta, kör manuellt, låt bilen växla själv och njut. Varför ingripa och växla en automatlåda manuellt?

#1
Keoh
2010-04-07 21:38

Håller med. 6:e växeln hade varit befogad om man fick lägre varvtal med både tystare och snålare bil men hittills har jag inte set att någon tillverkare har detta. Själv har jag just beställt en ny SAAB med 6 automatväxlar. Får se om det är någon skillnad mot min nuvarande 9-5 med 4 automatväxlar. Varvtalet lär ligga på ca 2000 rpm vid 80 på båda.

#1
pg
2010-04-07 21:53

Jag har jämfört några av tjänstebilarna och funnit att de 6 växlade drar ca 0,5 dl mer milen än de 5 växlade av samma fabrikat. (Opel och Saab) Samma förhållande har de Audi och WV ägare jag pratat med upplevt.
Enligt några av ingenjörerna vid Russelsheim, växellådsfabriken, känner de till detta faktum.
Det är motorjournalisterna som mer eller mindre tvingat på oss detta, liksom dessa onödiga V6or. Onödiga eftersom det finns Turbo i de flesta 4or idag. Minns bara vad dessa journalister prackade ner på bilmärken som inte hade en 6a under huven och 6 växlat. (bl.a. Saab).

#1
Volvo RWD
2010-04-07 22:04

Sexan är en skrytväxel, inget mer med det.

#1
Roger
2010-04-07 22:13

Hej jag har wv dsg 7 och har aldrig haft en bättre växelåda. Den drar mycket mindre bränlse än min tidigare tiptronic 6 växlade och dessutom har den ett mycket lågt varvtal när man kör på motorväg och det är mycket skönt istället för ett brölande från fem växlade bilar. Det tycker jag.

#1
Seken
2010-04-08 01:09

Å ena sidan håller jag med SAABNISSE. Min Opel Rekord aut. med 3 växlar hade alldeles tillräckligt antal. För mina behov. Men, men. Nu när tillverkarna väljer att lägga lägena väldans tätt, så uppskattar jag en en överväxel. Alltså 6-an.
T.ex. avstod jag köp av både C4 och Clio pga att de varvade så hysteriskt redan vid 140 km/t.

#1
Gurra
2010-04-08 10:06

Vad jag läst och även "tror" så är totala utväxlingen på 5:an resp. 6:an lika i de flesta lådor. Betydelse: lådan är mer tätstegad och man kan få lite bättre accelaraton upp genom fartregistret. Den vinsten gillar jag. Bryr mej inte om ekonomi & miljö.

#1
2010-04-08 11:45

S-ESJag håller med dig i ditt svar till Gösta, kör man en automatväxlad bil och växlar manuellt och sedan klagar på att det är ett jädra växlande, då är det nog något som fattas mellan öronen.Jag har möjlighet att växla min Saab manuellt med paddlar, jag gör det aldrig.Jo, förresten, vid ett tillfälle, vid körning utför branta backar är det bra att kunna låsa lådan på 2an eller 3an och därigenom förhindra uppväxling som sker i automatläge.

#1
S-E S
2010-04-08 13:26

Exact SAABNISSE, men av och till är det roligt att lägga i sportläget, då går det till och med snabbare utför!

#1
Saabnisse
2010-04-08 17:33

Japp, men sportläget fungerar tillsammans med automatiken.
I manuellt läge får man ju själv vara sportig, vad det nu innebär.

#1
Raphael
2010-04-08 18:36

Min upplevelse är att 6 växlar ofta ger större körbarhet, det är bekvämare. Men lägre bränsleförbrukning tror jag inte på.

#1
S-E S
2010-04-08 19:38

Mitt begrepp sportig körning är att köra med osynkad låda och endast använda kopplingen vid start och under väntan på grönt ljus, alltså inte vid växling. Klarar man av detta så kan man växla!

#1
Pär G
2010-04-08 22:54

6-växlat är en ren gimmic. Ofta drar dom mer bränsle eftersom det ofta måste till ytterlligare en axel med tillhörande löphjul som hela tiden snurrar med. I teorin med en rejäl ÖVERVÄXEL skulle det kunna fungera men pga dumma kunder måste bilen accelerera bra på högsta växeln över 65 km/h ol-la vilken stark motor alltså...folk fattar inte uppenbarligen inte principen med en växellåda. Själv skulle jag gärna ha en ren överväxel att använda vid 120+ på motorväg.

#1
Christer
2010-04-09 03:08

Har ej förstått principen för eco-driving mer än klart grovt (t ex att lätt last på lägre växel än vad som krävs för att motorn skall "arbeta lätt" är ogynnsamt ur bränsleförbrukningssynpunkt - därför att motorns/drivlinans friktionsförluster blir ogynnsamt stora) och har svårt att förstå varför det sägs vara mest optimalt att "hoppa över" en och annan växel. Ser inte - enligt färddatorn - att bränsleförbrukningen ökar vid användande av samtliga växlar - till skillnad från överhoppade växlar - förutsatt klart modesta varv (t ex 1700 - 2300 på min sexväxlade bil) och något mer än lätt last vid fartökning. Vidare - är det inte bra med många utväxlingar? Därmed större förutsättningar för minskade friktionsförluster/lägre bränsleförbrukning. Inte sant? Vilket verkar vara tillverkarnas filosofi. Tacksam kommentar - gärna också från någon tillverkare av bilar.

#1
NONNO
2010-04-09 16:22

Du S-E S. Menar du att det finns bilförare som måste använda kopplingen vid upp- resp nerväxling!?
Varken frugan eller jag sliter på kopplingen i onödan.

#1
Saabnisse
2010-04-09 17:39

NONNO
Jag sliter aldrig på någon koppling vid upp och nedväxling eftersom jag sedan länge insett det idiotiska att rycka i en pinne.
Jag kör sedan länge automatväxlat som alla moderna människor.

#1
BosseM
2010-04-10 13:09

Automat är bäst i alla lägen! Det sparar kanske inte alltid bensin, men det sparar förare och bidrar till en jämnare trafikrytm.

#1
S-E S
2010-04-10 17:16

Du NONNO, sådana bilförare finns och till råga på allt tycker de att de kör "sportigt". Utgår ifrån att du och din fru kör automat som de flesta tekniskt medvetna gör. Apropos 6-växlade lådor, så når de flesta bilar med dessa lådor högsta hastigheten på 5:e växeln.
Om man envisas med att tala i en icke handsfree telefon medan man kör gör en automatlåda att framfarten blir mindre vinglig och ökar trafiksäkerheten.

#1
Messerschmitt
2010-04-10 21:44

Va, finns det fortfarande folk som vispar i växellådsoljan? Det är ju för guds skull år 2010.

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-04-11 19:08

Märkligt svar från ViB; det är självklart bättre att ha en växel till att lägga i när man når hög jämn fart på lands- eller motorväg. Automatväxlade lådor har nu allt oftare 7 eller 8 växlar med en klar besparing utan att man behöver växla oftare. Däremot är det korrekt att EU inte har med fler än fem växlar i sin körcykel, ännu ett bevis på att den är föråldrad och behöver bytas ut.
Att hoppa över en växel eller två är helt rätt ur ecodriving-perspektiv, jag brukar köra 1-3-5/6, men för växellådor med dubbelkoppling är situationen en annan som teknisk expertis gärna får klargöra!

#1
Coma
2010-05-10 16:11

Tror att Mattias Goldmann har missuppfattat sambandet mellan antalet växlar/utväxling. Det är naturligtvis så att den sista växeln (6, 7 eller 8) har i stort sett samma utväxling som 5'an har i en femväxlad låda. Lika väl som att ettan har ungefär samma utväxling i olika lådor. Resterande växlar är ett antal mer eller mindre "onödiga" (beroende på vem man frågar) steg på vägen för att komma till högsta växeln.

#2
2014-05-23 12:21

Bästa ekonomi får man om den högsta växeln är en direktväxel, d.v.s. vridmomentet går rakt genom lådan utan att passera kugghjul. Jag har en bil från mitten av 60-talet med fyrväxlad låda där fyran är direktväxel.

#3
2014-12-09 17:49

Man kan aldrig ha för många växlar. Man måste inte använda alla på en rad. Däremot har man större möjlighet att välja en mer optimal.
Håller tummarna för att någon personbilstillverkare snart vågar lansera en range växellåda (hög+låg) gärna med splitt (halvsteg).
Mums vad kul :-)

#4
2015-11-18 08:55

Hej Gösta 2010-04-07 17:33 sitter du och växlar manuellt med dsg-7 lådan? Tänk om gör rätt ! Bortsett från att det har varit vissa problem med den lådan så växlar den alldeles fantastiskt fint och vid rätt tillfällen . Har två Golfar med den lådan. samt har haft två Polos med den lådan. Alla mina dsg lådor har dock varit felfria, peppar, peppar...

mvh VW Polo 2012

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.