Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Rostiga bromsskivor garantiärende?

Bilfrågan

"Jag har en Mazda6 med bromsskivor som måste bytas. Varför gäller inte nybilsgarantin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag köpte en ny Mazda6 i november 2006 vilken har servats på märkesverkstad vid 2 000 och 4 000 mil.

Vid 5 000 mil hördes vid bromsning ett kraftigt missljud från bakbromsarna och verkstaden konstaterade att en av de bakre bromsskivorna måste bytas.

På grund av korrosion hade bromsarna legat på och skadat skivan.

Enligt verkstaden var detta inte ett fel som kunde åtgärdas inom den treåriga nybilsgarantin utan detta kunde uppstå när man bromsade för lite, det vill säga en aggressiv körning skulle eliminera risken för detta problem.

Några frågor:

Varför gällde inte den treåriga nybilsgarantin? Det kan väl inte vara normalt att en bromsskiva måste bytas efter 2,5 år?

Är detta ett vanligt fel på dagens bilar då kraftig bromsning undviks?

Kan något göras för att undvika att bromsoket kärvar utan att köra aggressivt? Enligt Mazda-verkstaden fanns ingen bra metod.

Lennart Fredriksson

SVAR:
På grund av salt och extrema vinterförhållanden kan ibland bromsok kärva, vilket i sin tur kan medföra att bromsklossar slits ut.

En rekommendation är att med jämna mellanrum smörja upp bromsar/bromsok som underhåll.

Dessa åtgärder ligger under vanligt underhåll av bil och inte under garanti, då dessa delar är förslitningdetaljer.

Enda gången vi hjälper till med garanti på bromsskivor är om skivan blivit skev utan anledning.

Per Lidström, Mazda Motor Sverige

SVAR:
Felet du beskriver är inte typiskt för Mazda, vi får brev om detta från ägare av i stort sett alla märken.

I synnerhet bakbromsarna tar stryk av vårt klimat och bilarnas relativt lätta bromsningar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Dan
2010-03-31 11:39

Toyota bjöd oss på nya skivor och belägg bak efter tre år och 6500 mil utan tjat.

#1
Jägaren
2010-03-31 11:58

Alla bilägare är inte medvetna fullt ut om vad som gäller för bakbromsarna. Det är riktigt att de används förhållandevis lite och därför biter sig rost och smuts fast ganska fort. Och här uppstår då problemet med att en del bilägare inte är medvetna om problemet. Moderna bilar MÅSTE med ganska ofta ges en rejäl fullinbromsning (ha koll bakåt bara!) så att bakbromsarna får arbeta och hålla skivorna rena.
---
Dock måste jag här göra alla bilägare uppmärksamma på instruktionsboken! Här följer ett utdrag ur en Audi-instruktionsbok (utgåva 5.06)(OBS! Jag kör INTE Audi): "Korrosion Långa stilleståndsperioder, korta körsträckor och måttlig användning av bromsarna bidrar till korrosion och smuts på skivor och belägg. När bromsarna normalt inte anträngs hårt, eller om det har blivit rost på bromsskivorna, är det lämpligt att då och då göra några hårda inbromsningar från högre hastigheter så att skivorna och beläggen rengörs."
--
Jag kan inte garantera att liknande formuleringar står i alla instruktionsböcker från alla andra tillverkare, men jag skulle bli förvånad om inget nämns om det här problemet.
--
Alltså, läs ALLTID instruktionsboken från pärm till pärm (vilket gäller alla prylar från mobiltelefoner till ny tv).

#1
Per H
2010-03-31 12:01

Hejsan!
Jag har en Toyota Avensis av 2007 års modell där vi också fått byta både skivor och sköldar bak där Toyota sa att det ej går på garantin eftersom vi kör mkt landsväg och ej har bromsat "tillräckligt mycket"... Toyota säger att man ska motionera bromsarna genom att tvärbromsa lite nu och då. Det var oerhört dyrt att reparera bromsarna varför jag bytte bort Toyotan förra året mot en SAAB 9-3:a 2009 års modell.

#1
Saabnisse
2010-03-31 13:59

Det är ganska svårt att undvika korrosion på bakskivorna genom att bromsa hårt, dels ger ABS-funktionen vissa hinder och dels har de flesta bilar en lastkännande begränsningsventil som ska fördela mer last till bakbromsarna vid tung last.
Vid en häftig inbromsning lyfts bakpartiet och följdakligen blir det mindre kraft på bakskivorna.
Detta gäller på många bilar även om det finns undantag.
En bil där det var enkelt att hålla bakskivorna rena var Saab 9000 där parkeringsbromsen verkade på skivorna och inte på små trummor som är vanligt.
Men det finns fler bilmodeller som har samma konstruktion och där är det bara att köra med åtdragen parkeringsbroms någon km då och då.

#1
Hunk Golden
2010-03-31 17:08

Inte konstigt att det blir så, bromsarna är gjorda för att klara inbromsningar från toppfart med fulltank, svärmor barnbarn och en husvagn full med grejer från Ullared.
99% av tiden så fiskörs bilen med en kvartstank bränsle och ensam i bilen. åsså undras det varför bromsarna kärvar.tss

#1
Haubits77B
2010-03-31 17:37

Jag tror det generellt vore bra om ViB en gång för alla förklarar vad garanti är och vad som gäller.
Jag träffar ofta människor som ofta tror att rostskyddsgarantin handlar om simpelt ytrost - helt fel. Andra tror att Kia har 7 års garanti - vilket är fel, efter de första 2 åren är det ett frivilligt "avtal", att jämställa med en försäkring - och den betalar du med extra dyra servicar.
Slitdelar är ytterligare något - om du kör slut på vindrutetorkarbladen under de första 50 milen så är det troligen du som har använt dem fel, och då är det inte heller garanti... Etc. Etc.

#1
Egil
2010-03-31 17:39

Re: Dan
Vad ska du med nya bromsskivor till på en Toyota? Elektroniken är ju ändå utslagen, så du kan ju lugnt ta bort bromspedalen!

#1
Sigge
2010-03-31 18:19

Haubits77B...men med ditt förslag skulle 90% av alla insändare försvinna...tycker bara det gnälldes om att allt skulle vara på garanti och goodwill.

#1
Dan
2010-03-31 18:27

Egil: väljer du dina vänner utifrån vilken bil de kör? Vad anser du själv om bakbromsar? Vad har du tillfört på detta forum?

#1
bilmecken
2010-03-31 19:19

Om saltet försvinner från våra vägar kommer korrosionsproblemen på våra bilar att näst intill försvinna, naturligtvis med några undantag.
Sluta salta!

#1
Simon
2010-03-31 19:32

EGIL, ännu finns inga eletriska bromsar på bilar....:)

#1
Sven
2010-03-31 19:42

Hade samma problem på min Toyota, fick skivorna bytta utan kostnad.

#1
Jan Wiklund
2010-03-31 20:30

Bilar som inte lastas i baksäte och lastutrymme utnyttjar heller inte så mycket av bromskraften bak.
En fullastad bil som bromsas in hårt då och då slipper mycket problem. För övrigt så tycker jag att dagens bilförare är bromsrädda! Varför inte tvärnita då och då när ni är ensamma på vägen? Då får man lära sig hur bilen uppför sig vid en hård inbromsning, man får reda på att ABS-bromsarna fungerar som de ska och viktigaste av allt - man får lära sig hur lång bromssträckan är vid olika hastigheter.

#1
petimeter
2010-03-31 20:58

Mazda 6 har vel et generelt rustproblem, dører/kanaler/understell, så dette burde omfattes av garantien...

#1
S-E S
2010-03-31 21:01

Se till att bromsarna är varma när du ställer från dig bilen efter en tur i vått väglag. Problemet är störst för de fordon som har handbromsen på framhjulen. Där förblir i regel skivorna bak kalla oavsett hur du bär dig åt.

#1
Jes
2010-03-31 21:54

Pölsasnack.
Rostiga bromskivor bak efter 2,5 år är inte slitage, det är ett fabrikationsfel.
Oavsett hur man kör och/eller hur man bromsar.

#1
CRISTER
2010-03-31 22:01

Simon:Det finns visst elektriska bromsar.OPEL t.ex. har elektrisk handbroms.För övrigt håller jag med JAN WIKLUND,använd bromsarna.Tvärnita vid stoppskyltar,dra alltid i handbromsen.Bromsar som inte används fastnar,i salteländets vinter Sverige.

#1
Haubits77B
2010-03-31 22:24

Visst är det skillnad på bromskivor och bromsskivor - men det brukar sällan vara fabrikationsfel, utan istället materialval. Ett dåligt materialval=lågt pris=ej garanti. En av mina bilar, en Passat Variant 1,8T från -02 som gått 18.000mil fick i senaste omdömmet "för kännedom" att bromsskivorna bak började bli rostangripna (Obs, aldrig utbytta). SAMTIDIGT har jag på den verkstad min bror och jag driver sett hur bromsskivorna på billiga koreanska bilar kan vara starkt rostanfrätta efter 2-3 tusen mil....

#1
leifer
2010-03-31 22:44

Vägverket som saltar kan väl betala bilägaren för rost på skivorna. När man saltar så räknar man inte såna kostnader, dom får fordonsägarna ta. Sen kan man tycka att trumbromsar bak kunde komma tillbaka på stora bilar. Speciellt på trötta miljöbilar som nya V70 1,6D. Toyota Prius har redan trummor bak.

#1
Kurt Johansson
2010-03-31 22:56

Jag förstår inte varför biltillverkarna inte kan kalibrera bromsarna så att även bakbromsarna tar vid normal användning. Tycker inte att det borde vara något problem med ABS-systemen.

#1
Seken
2010-03-31 23:15

Jag tycker Mazda resonerar både korrekt och klokt.
Signaturerna DAN och SVEN ger exempel på varför man lämpligen undviker ett så fiffigt märke som Mazda. (Ja, jag vet att flera andra märken har Mazda-policy.)

#1
Seken
2010-03-31 23:23

PS. Om DAN och SVEN är anställda hos Toyota, så har deras kommentarer inget värde. Jag misstänker inte, men säker kan ju inte vara.

#1
Olle
2010-03-31 23:55

Full back och sen tvärnita borde vara bra motion för bakbromsarna :)

#1
Saabnisse
2010-04-01 00:58

LEIFER
Helt riktigt, förmodligen skulle 90% av bilparken klara sig med trumbromsar bak och förmodligen skulle 99% av bilförarna klara sig utmärkt med detta.
Det är ju väldigt sällan som överhettade trumbromsar bak har ställt till med problem.
Men antagligen är trumbromsarna dyrare och har ett sämre saluvärde än skivbromsar.
Här har nog motortidningarna en del av skulden som sedan decennier framhållit skivbromsar runtom som något förnämligt fast det i själva verket är fullständigt onödigt på en bruksbil.

#1
Mr SAAB
2010-04-01 02:46

Jag har haft samma bromsskivor bak i 23 år och kört 21 000 mil med min 87:ans 9000 2,0 turbo. Det känns som att bilarna va bäst på 80-talet ??? Jag har ABS också så gamlingen känns modernare än dagens nya bilar om man inte räknar den trasiga stereon förståss.

#1
Saabnisse
2010-04-01 10:01

MR SAAB
Som jag skrev i början av den här tråden har just 9000 en annan typ av handbroms som kan hjälpa till att hålla skivorna korrosionsfria.
Men 23000 mil är bra, själv brukade jag få byta vid ca 17-20000 mil.
Stereon är väl inget problem, den är ju inte integrerad på 9000, så där kan du ju plocka in en lågprisstereo från varuhuset.

#1
Dan
2010-04-01 10:13

Stämmer som JES skriver: bromsar som går sönder efter 2,5år är felkonstruktion och det var vad Toyota sa när vi fick dom bytta också. Får man inte sånt här bytt gratis/på garantin är man en dålig förhandlare. Jag menar om bilföretaget vill ha kvar dig som kund (både service och ev. framtida affärer) så är det sånt här som räknas oavsett vilka märken man gillar. Tips: vi åkte till två olika verkstäder och inte bara till vår gamla vanliga. Kräv mer som konsument så höjer vi kvaliteten generellt!

#1
Haubits77A
2010-04-01 10:22

Re: Saabnisse
Klokt skrivet! Vad har man skivbromsar till om man inte ägnar sig åt "aktiv körning"?
Samma sak med de som sitter och kör små SUV:ar med klassisk fyrhjuldsdrift=noll effekt på trafiksäkerheten, och aldrig kör de i teerängen!

#1
BosseM
2010-04-01 11:14

Sanningen är att skivbromsar bak är överflädiga. Familjens tre senaste bilar: Opel Astra -95, trummor bak, inga fel trots 300.000 km, aldrig öppnade.
Honda Civic -98: Byte av skivor och ok efter 80.000 km.
Renault Megane -05: Byte av skivor efter 25.000 km, sedan byte av skivor och ok vid 80.000 km.
Talar väl sitt tydliga språk!

#1
leifer
2010-04-01 19:59

SAABNISSE, är nog mycket estetiskt som är emot trummor bak. Har man lättmetallfälg så ser man ju igenom på bromsarna. Då ser det rätt visset ut med trummor, inte minst när dom är rostiga. På min gamla Audi målade jag dom i matt svart, men efter en säsong så började den bruna fula rosten poppa fram igen. Sen finns det förvisso olika skivbromskonstruktioner. Volvo 740/940 har skivor bak, men trots det sällan problem.

#1
Jes
2010-04-01 23:17

Ni tycks mest vara eniga om att rostiga skivor bak inte är normalt efter 2,5 år.
Allt prat om hur man ska göra ... bromsa, handbromsa eller backa och bromsa .. är inte för medelbilägaren att behöva tänka på.
Bakbromsar som rostar sönder (menas att de inte fungerar) efter 2,5 år är ett fabrikationsfel ... INTE slitage.
Utslitna bromsbelägg är slitage, inget annat.
Om bilen heter Mazda, Volvo, Rolls Royce .. ect .. är fullständigt orelevant.

#1
Hanzzon
2010-04-02 16:41

Rostande bromsskivor speciellt bak är vanligt på de flesta bilmärken utrustade med detta, vilket i stort sett alla nyare bilar har i dag.
Vi hade en farbror med en 4 år gammal Corolla på jobbet som var skitbesviken över att skivorna bak hade rostat efter 4-års gubbkörning vilket det inte hade gjort på hans tidigare bilar (vilket inte var så konstigt eftersom dom hade trumbromsar bak...) och han skulle inte köpa nån mer Toyota om han inte fick ut nya på garantin, vilket han faktiskt senare fick på goodwill! Så han blev nöjd trots allt.
I andra änden kan jag ta ett exempel med en Corolla Verso som vi servat på jobbet åt ett vaktbolag sedan den var ny där orginalbromsskivorna fram höll i 36000mil utan byte och då bytte vi ut dom för att dom började bli lite för tunna medans orginalskivorna bak fortfarande sitter på bilen och ser fina ut efter närmare 45000mil!
Alltså kan man konstatera att bromsskivorna kan hålla otroligt länge om man använder bromsarna lite rejälare vilket vaktbolaget verkligen gör...

#1
Hanzzon
2010-04-02 17:09

Leifer, Där har du tyvärr fel, Prius har skivbromsar bak. -Tyvärr, för den hade säkerligen klarat sig rätt bra med trummor.
Även jag håller med om att trumbromsar bak skulle räcka bra till mindre till mellanstora bilar för säkert 90% av ägarna, det trista är att även småbilar i dag har skivor bak och detta beror troligen främst på att det är effektivare bromsar för att uppnå minimala stoppsträckor när bilarna är nya vilket i stort sett alla biltidningar ect. testar, har en bil 1,5 meter längre bromssträcka än en annan så får den sämre bromsbetyg än den andra testade tex.
Sen hur bra bromsarna fungerar på en Svenssonbil efter tre-fyra års användning är det tyvärr aldrig någon biltidning som testar eller bryr sig om men åtminstonde på småbilar tycker jag det är dummheter att ha skivbromsar bak annat än på vissa speciella prestandaversioner då i så fall...

#1
leifer
2010-04-02 19:21

HANZZON, bra rättning där, för mig jag hade läst det och att det blir otroligt lite belastning bak på en Prius, då ju systemet för regenerering laddar batteriet när man bromsar. Så logiskt borde man ha trummor bak. Du har rätt att i att t.ex. biltidningar som Teknikens Värld går i taket när en bil bromsar 2 meter längre från 100 km/h på torr asfalt och dömer ut den. Och med trummor bak så blir det ju just så.

#1
Carl
2010-04-03 09:16

Skivorna bak kan rosta sönder över en vinter om bilen tex står stilla. Regn, snö osv regnar in och fuktar skivorna också börjar de rosta. Att rost på skivor ska gå på garanti är något jag inte kan förstå. Handlar om att man få ta hand om sin bil. Många har redan sagt det, använd bromsarna! Bakskivor behöver sällan bytas för att de är utslitna, byts i 99% av fallen pga rost.

#1
Jan
2010-04-03 12:28

<<<<<<<<<<Hälsningar
Jan
Nöjd Mazdaägare

#1
Jan
2010-04-03 12:31

Inga bromsproblem med min Mazda 6 årsmodell 2003 efter 11000 mil!!
Nöjd Mazda ägare
Jan

#1
Seken
2010-04-03 22:18

Efter att läst JAN:s kommentar, så tar jag tillbaka min åsikt att man ska undvika Mazda.
I alla fall behöver man inte undvika Mazda, om man spekulerar på en 6:a.
Förutsatt att den är av årsmodell -03.
Och man har ett körsätt liknande JAN:s.
Och man tycker att 1 person är ett lagom stort statistiskt urval, för kunna dra en generell slutsats.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.