Nästa artikel
Bilfrågan: Köra trots servovarning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Köra trots servovarning?

Publicerad 6 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag fick upp ett meddelande om att styrningen saknade servostöd - men verkstaden hittade inget problem. Kan jag tryggt köra vidare?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Följande meddelande kom upp på displayen i min Mercedes B 170 -05: "Pow steer faulty. Visit workshop".

Enligt instruktionsboken betyder meddelandet att styrningen saknade servostöd och att det fanns en olycksrisk. Ratten gick knappast inte att vrida.

Jag slog av tändningen och startade åter varpå varningstexten försvann och ratten gick åter att vrida.

Jag tog omedelbart kontakt med min auktoriserade verkstad, Bernats Bil i Farsta, som sa att det var allvarligt.

Några dagar senare lämnade jag in bilen för reparation. När jag skulle hämta den sa de att det fanns ett sparat meddelande på färddatorn om servofelet som de nu tagit bort.

Vid genomgång kunde de inte hitta något fel. De hade också provkört bilen, men felmarkeringen hade inte återkommit. De ansåg att det fanns inget mer att göra men om det uppstod igen skulle jag återkomma.

Det inträffade ger mig en stor osäkerhet när jag ska använda bilen och jag undrar nu: anser ni att verkstaden handlat ansvarsfullt och att jag nu tryggt kan köra vidare?

Eric Löfström, Tyresö


SVAR:
Mercedes B-Klass har en elektrisk styrservo med elektronisk manövrering.

Den är försedd med ett överhettningsskydd som kan utlösa en varning till föraren om att servoverkan reduceras i samband med väldigt många och stora rattutslag.

Det är inget tekniskt fel på bilen utan en varning som föraren får och som försvinner efter omstart.

Elmotorn är dimensionerad så att den under normal stads-, landsvägs- och/eller motorvägskörning inte ger upphov till varningstexten i teckenfönstret på instrumentpanelen.

Sverker Dahl, Mercedes-Benz Sverige AB

SVAR:
Om styrningens servoverkan upphör blir bilen mycket tungstyrd. Detta gäller i första hand vid parkeringsmanövrer.

Under normal körning föreligger inga problem att styra bilen även om servoverkan upphör. Vi anser därför att du lugnt kan köra vidare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du? Skulle du köra vidare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-06 11:20
Jarl (ej verifierad)

Skandal.
Tänk om samma sak hade hänt på en Toyota...
Då hade Bongotrumman åkt fram - direkt!

#2 • Uppdaterat: 2010-04-06 11:53
Raphael (ej verifierad)

Löjlig kommentar. Det är inte överhettade bromsar eller gasfunktion som lett till felen hos Toyota. Sluta jämföra äpplen och päron. För övrigt har också Toyota liksom de flesta överhettningsskydd sp vid alltför hård belastning klagar även Toyota och ingen här har påstått att det är onormalt.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-06 11:59
Emme (ej verifierad)

Jarl: Saken är ju den att du med lätthet kan styra bilen även om servon försvinner.
Du kan ju tala om för mig hur de som förlorade sina liv pga toyotabilar ska få det tillbaka? Det fungerar ju inte att starta om bilen som i detta fallet.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-06 12:40
Jägaren (ej verifierad)

Det enda jag funderar över är svaret från Sverker Dahl, i vilket han skriver att Mercedes B-Klass har en elektrisk styrservo med elektronisk manövrering som är försedd med ett överhettningsskydd som kan utlösa en varning till föraren om att servoverkan reduceras i samband med väldigt många och stora rattutslag.
Lite märkligt egentligen. Hur går det då för dem som kör sådana här bilar som taxi i t.ex. Berlin eller Göteborg? Saknar de servostyrningen konstant i så fall? Nä, här är det frågan om ett elektronikfel. Kanske återkommer det eller så visar det sig aldrig mer.
I frågeställningen ovan framgår tyvärr inte under vilka omständigheter felet inträffade. Skedde det rakt fram på motorväg eller efter påfrestande rattutslag vid t.ex. uppbackning av släpkärran på tomten?

#5 • Uppdaterat: 2010-04-06 22:17
Pettersson (ej verifierad)

Elektrisk styrservo med elektronisk manövrering, vafan då för?

#6 • Uppdaterat: 2010-04-06 23:25
Jarl (ej verifierad)

Skitbil, nåt sånt där skulle aldrig hända på en kvalitetsbil (läs Toyota)

#7 • Uppdaterat: 2010-04-06 23:46
Sebastian (ej verifierad)

Precis Jarl, en Toyota skulle gasa iväg av sig själv och inte gå att stanna!!!

#8 • Uppdaterat: 2010-04-07 00:09
Jägaren (ej verifierad)

JARL: Är du helt hjärntvättad vad gäller Toyota? Du kastar ur dig de mest genomkorkade kommentarer.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-07 10:45
maltdryck (ej verifierad)

@Pettersson
En elektrisk motor driver servopumpen i stället för att pumpen drivs av fläktremmen. En elektroniskt styrenhet reglerar servoverkan beroende på hastighet, styrutslag mm genom att öka eller minska elmotorns varvtal. en sådan justerbar servostyrning kallas också progressiv styrservo och har funnits i många år, både mekanisk och elektronisk.

#a • Uppdaterat: 2010-04-07 18:57
Servo (ej verifierad)

Kopplas inte den gamla muskelservon in automatiskt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.