Nästa artikel
Bilfrågan: Är oljor och filter bättre i dag?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är oljor och filter bättre i dag?

Publicerad 21 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Är oljor så mycket bättre i dag än för 15 år sen då man skulle byta efter 1 000 mil?" Vi Bilägare svarar.
Det här året kom BMW 1500, första modellen i ‘”Neue Klasse”, en fyrcylindrig personbil i mellanklassen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-21 12:37
monsieur (ej verifierad)

det är bilia som sköter volvo och renault och de följer inte tillverkarens hänvisningar iaf för renault om att använda rätt olje märke då blir det så här. endast av renault anvisat olja ska användas! ej castrull duger för att steka i stekpannan!

#2 • Uppdaterat: 2010-04-21 12:57
tobbe (ej verifierad)

Då är det alltså en bluff när dom skryter med 3000mils intervaller mellan oljebyte och byte filter.Har själv en bil där tillverkarn säger max 1500 mil

#3 • Uppdaterat: 2010-04-21 13:16
Raphael (ej verifierad)

Nej det är 3 000 mil eller ett år, vilket som inträffar först. Vad är det för bluff med det? Så är det för de flesta med 3 000 mils intervall.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-21 15:23
Bear (ej verifierad)

Raphael:
min Megane III har precis som den II:a jag ägde innan 3000mil/2 år som serviceintervall. mellan det kan man göra ett frivilligt oljebyte beroende på körstil, men det är inte något obligatoriskt. Att sen volvoverstäderna kan fylla i rätt olja (elf) är en annan femma. Får väl beställa själv och ta med till verkstaden...

#5 • Uppdaterat: 2010-04-21 16:33
lasse å (ej verifierad)

Varför har volksvagenverkstäderna börjat rekomendera 1500 mils intervaller,i stället för 3000 mil vid oljebyte?

#6 • Uppdaterat: 2010-04-21 16:38
KN (ej verifierad)

Det brukar vara max 3000 mil. Moderna bilar varnar när det är dags för service och det brukar inträffa vid 2000-2500 mil.

#7 • Uppdaterat: 2010-04-21 17:46
Erik F (ej verifierad)

Lasse Å: Därför att Volkswagen har problem med bensinmotorer som skär. De klarar inte de långa oljebytesintervallen om man kör mycket småkörning. Oavsett vad VW Sverige säger så vet jag från verkligheten i verkstaden och vänner och vänners vänner att de nya 1,4- och 1,6-litersmotorerna kan skära runt 6000 mil. Dessutom de äldre 1,8T och 2,0T, som är samma motor men med olika trimningsgrad. Byter man olja ver 1500:e mil istället för var 3000:e mil så håller nog motorerna.
Jag skriver om detta på min blogg:
http://bilradgivning.se/?p=1090

#8 • Uppdaterat: 2010-04-21 18:26
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tycker att man kan tänka till lite själv också om man är rädd om bilen.
Om man vet att man kör många korta sträckor med mycket kallstarter är det ju inte så dumt att byta olja oftare än vad som rekommenderas, det är ju trots allt en låg kostnad per mil även om man använder en dyr olja.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-22 19:04
BosseM (ej verifierad)

30000 km, dock minst varje år står det i min handbok för Renault Megane. Jag minns på 60-talet, då det var vanligt med 5000 km, men min Taunus hade 10000 km mellan oljebytena. Jag använde då en olja från BP, som lovade 15000 km, bara för att vara på den säkra sidan.

#a • Uppdaterat: 2014-11-20 15:50
VW Polo 2012

Min svärfar köpte en sprillans ny Ford Granada på sin tid och körde den 11000 mil innan han bytte den efter ca 8-10 år. Han servade den aldrig, han bara fyllde på olja när nivån var för låg. Men gud vad den rostade, men som sagt han var aldrig rädd om sina bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.