Bild
Nästa artikel

Volkswagen Passat Alltrack: Plus och minus

Webb-tv

Nya Volkswagen Passat Alltrack ger veteranerna Volvo XC70 och Subaru Outback en hård match. Vi pekar ut plus och minus.

Kommentarer

#1
2012-05-15 09:32

Mao så erbjuder den inte ngt speciellt nytt.adaptiv farthållare och dödavinkeln-varnare är inte direkt nya eller exklusiva saker nu för tiden.
Och som kronan på verket så är den knappt ens ok på skogsvägar pga löjlig markfrigång..

Hela poängen med bilen är i princip borta, varför betala extra för att få misshandla en stålplåt under motorn?

#2
2012-05-15 10:59

Är inte poängen att den klarar dåliga vägar och lite skog bättre än en vanlig bil och samtidigt fungera bra på motorväg? Som sagt en kompromiss.

#3
2012-05-15 12:12

Subaru Outback ligger fortfarande långt före vad gäller denna typ av "kompromiss". Passat har på tok för hård fjädring och nästan obefintlig flex mellan hjulen vilket innebär att man ofta får ett eller två hjul i luften och många "dunsar". Tvärtom mot vad sägs i filmen så tycker jag att det gör oerhört mycket att det slår i underredet även om en stålplåt sitter där så kommer det att påverka både bil och komfort och känsla.

Nej, den här kan fortfarande inte få mig att välja Passat före en Outback. Men säkert många andra.

#4
2012-05-15 12:48

Erito: Det är ju precis det jag menar. Subaru må vara bättre i skogen där hjulen kan sjunka 20cm, men Alltrack bättre när vägen är mittimellan skog och slät asfalt. Att du gillar Subaru är ingen hemlighet, men jag tror att Alltrack ändå är en bättre kompromiss. Sedan är säkert Outbacken det bästa valet för de som oftast kör i skognen.

#5
2012-05-15 12:58

McTar, jag tycker annorlunda. Jag tycker Subarun är bättre på vanlig väg också. Väghållningen är bättre enligt mig trots högre markfrigång. Mest pga bakre fjädringstyp och att man trots 20cm markfrigång har låg tyngdpunkt. Det jag saknar på Outback'en är kombinationen diesel + automatlåda, men det ska ju komma till årsskiftet ....men, har vi hört det förut? :)
Jag tror det när jag ser det.
Styrningen kändes bättre i Subaru också, men det är nog mest en smaksak.

:)

#6
2012-05-15 14:44

Kul med två olika ståndpunkter - som dessutom framförs sansat. Vet faktiskt inte vilken jag själv skulle välja om det var aktuellt.

Jag stör mig förresten på att man inte kan maximera filmerna när man har bredskärm, vilket ju är normalt numer. Då får inte Passaten bara ännu lägre markfrigång...

#7
2012-05-15 14:51

Jag fick ingen Vib-tidning idag!

#8
2012-05-15 15:05

Inte jag heller, Jes, men den kommer väl imorgon - eller möjligen lite senare idag.
Står ut.

#9
2012-05-15 16:10

Nåja Roy ... Jag fick "Motor" idag .. så jag kan läsa den så länge. Lite godistest i den faktiskt (400 mil med Phaeton) .. Sedan kommer väl Vib i morgon, där jag hoppas kunna läsa om smågodiset :o)

#10
2012-05-15 16:24

Det skulle nog bli Passaten för mig istället för de andra två.
Mycket för att jag gillar att köra Passat den har en trevlig design.
Ärligt talat skiter jag i markfrigången då jag aldrig kör i terräng ändå.
Att köra på en grusväg eller gräsmatta klarar nog alla bilar.

#11
2012-05-15 18:07

Om det inte vore för priset skulle jag lätt välja en XC70 med D5 motorn, suverän komfort i de jag provat. Nackdelen var allt tutande och plingande från alla säkerhetssystem som störde mer än de hjälpte till, går iof att komma runt genom att välja kineticpaketet. Nu får man ju betala bilen själv och då är VW ett mer realistisk alternativ, stilren design och bra utrymmen, dock ett frågetecken för ljudnivån i kupen, bullriga bilar går bort för min del. Hur de är i terrängen är oväsentligt då enda gången jag kör där är när jag hamnar i diket, dock är det skönt att kliva upp i en bil istället för ner, är ju inte arton längre:(

#12
2012-05-15 21:16

Synd att man inte följde konceptet fullt ut och konstruerade om hjulupphängningarna så att man fick upp markfrigången såsom Subaru och Volvo gjort. Nu har man bara höjd vad den ordinarie hjulupphängningen klarade. Billigt men halvfärdigt. Fyrhjulsdrivna modeller hade man ju förut och plastbitarna gör ju i sig ingen nytta när snön ligger djup.
Ett fullt utvecklat skogsmullekoncept på Passat hade nog sålt mycket bra men den här är bara för stadsbor.

#13
2012-05-15 21:26

De som köper den här typen av leksaksjeepar som alla de här tre bilarna egentligen är, är väl mest stadsbor? De som vill ha en riktig terrängbil köper nog oftast Land-Rover eller liknande.

#14
2012-05-16 08:53

Hackenbush, skillnaden i längden på vad du kan göra med en Outback och en Alltrack är enorm. Outback fungerar verkligen i betydligt tuffare miljö än vad man kan tänka sig. Det tvivlar jag starkt på att Alltrack gör.
Jag har såklart inga bevis, men mitt första intryck är att Alltrack klarar samma sak som en Skoda Octavia 4x4. Outback däremot är byggd från grunden för att klara betydligt mer. Hissa upp bilarna och kolla på hjulupphängningar m.m. så förstår du.

http://www.youtube.com/watch?v=mryGnENTsoI

#15
2012-05-16 15:40

Förvisso ingen Outback men ... :)
http://www.youtube.com/watch?v=Bfpr6vYZ_U0&feature=related

#16
2012-05-16 17:32

erito!

Det är möjligt att outback är hyfsad i terräng men varför köpa det näst bästa om man vill ha en bra terrängvagn? Det är ju bättre då att slå till på en Land-Rover som förmodligen kommer att köra skiten ur en outback i svår terrängkörning.

#17
2012-05-16 17:42

Gillar Volvon bäst i detta test. VW känns som en kompromiss, lite som om man bara gjort halva jobbet. Ingen riktig konkurrent till XC70 tycker jag.

#18
2012-05-16 18:27

Jag har aldrig sett en XC70 i skogen .. varemot det dräller av Subaru's. Tror inte heller att jag får se Alltracken där heller, men som småtuff stadsjeep tror jag vi får se massor ;o)

#19
2012-05-16 21:19

Alltracken slår förmodligen Outback på vägen 10-0! Har inte testat en Outback men nog en Legacy och bakvagnen på den är tyvärr nog kass då man kör på vanliga vägar, kanske den är bättre på en Outback (annorlunda bakvagn)?

#20
2012-05-17 00:39

Gillar nog Alltrack'en mest då det är den som är närmast det som det handlar om - en stylad kombi med AWD. XC'n är onödigt svampig och hög.

Möjligen att Alltracken inte tar sig fram lika bra om det är lerspår som den sjunker i så den tar i underredet. Men hur ofta sker det?

Måste varit väldigt många som förbeställt den förresten, sett MASSOR i trafiken redan nu och den har precis "lanserats".

#21
2012-05-18 21:19

Var inne på Bilcentrum idag och tittade närmare på en Alltrack och visst den är väldigt fin men jag är inte säker på att merkostnaden gentemot en "vanlig" Passat är verkligen värt det. Vad som lockade mest idag var faktiskt Passat CC den är väldigt elegant och den jag tittade på var vit vilket passade denna vagnen alldeles utmärkt. Om jag köpte en så skull jag ta den i vitt.

#22
2012-05-18 21:30

Hackenbush; målgruppen bryr sig nog inte så mycket om prispåslaget, men visst har du rätt i sak.

Passat CC hade möjligen varit något för mig, men brevlådeinkastet föll bort till förmån för en A5 SB. Priset var dock synnerligen tilltalande. Och utseendet.

#23
2012-05-18 21:56

Nä Audi jag tror som du att de som är intresserade av denna typen av bilar inte är så beroende av prispåslag jämfört med vanliga modellen men det blir ju en vacker slant extra som skall upp.

#24
2012-06-05 13:09

Köp vilken som helst. De flesta körs ändå i stan och kommer på sin höjd att provas på grusväg någon enstaka gång. Jag kan förstå att den här typen av bil kan passa uppe i Norrland för folk som ofta tvingas ut vintertid på oplogade vägar. Ni som ofta är ute i skogen och kör - skaffa traktor istället!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.