Bild
Nästa artikel

Mazda6 – kandidat till Årets Bil 2013

Webb-TV

En rad åtgärder har vidtagits för att sänka förbrukning på nya generationen Mazda6 – räcker det för att vinna Årets Bil 2013? Se bilen presenteras i Vi Bilägares webb-tv.

Årets Bil 2013:

Årets Bil – eller "Car of the year" – delas ut av en jury bestående av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att vara med i omröstningen måste en bil vara helt eller till väsentliga delar ny och gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut. Den uppskattade försäljningen måste dessutom överstiga 5 000 bilar per år.

Preliminär kandidatlista:
Audi A3
BMW 3-serie
Chevrolet Malibu
Dacia Lodgy
Fiat 500L
Ford B-Max
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai i30
Kia Cee'd
Kia Optima
Mazda6
Mercedes A-klass
Mercedes SL
Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross/Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Opel Adam
Opel Mokka
Peugeot 208
Porsche Boxster
Renault Clio
Skoda Rapid/Seat Toledo
Range Rover
Subaru BRZ/Toyota GT86
Subaru XV
Subaru Impreza
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius+
Volkswagen Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug-in Hybrid

Taggar: Webb-tv, , Mazda 6

Kommentarer

#1
2012-11-29 09:32

Det enda egentligen intressanta med denna bil, som inte har så mycket med bilen att göra i sig som med Sverige, det är att den inte blir miljöklassad i Sverige då den är 30 kilo för lätt! Jupp, de nya reglerna för miljöbilsklassning innebär ju att bilarna ska vara tyngre och dra mer bränsle för att vara miljöklassade, och det gör att denna bil inte räknas som mijöbil fast den är mer miljöbil än de tyngre bilar som får klassningen. Helt vansinnigt!

#2
2012-11-29 09:48

Det ska bli intressant med lite erfarenheter från den här bensinmotorn som fått högre kompression 13:1.
Är det någon som händelsevis kommer ihåg Audi 60 med dess "mellantrycksmotor" där man lyckades kombinera nackdelar och fördelar med bensin- och dieselmotorer.
Man fick bensinmotorns bränsleförbrukning och dieselmotorns ljud!

#3
lillstefan
2012-11-29 11:07

saabnisse: Det är väl ändå så att verkningsgraden blir högre om man har högre kompression? Kan dock meddela att jag knappast var född när Audi 60 fanns, så hur det var där vill jag inte uttala mig om.

#4
2012-11-29 12:39

Fin bil tror jag. Men nu när motorerna enligt Mazda har blivit så mycket effektivare både vad det gäller bensin eller dieselmotorn, så undrar jag om det finns någon värme över till oss som sitter i bilen? Dieslar är ju bla kända för att ha dålig värme till oss inne i bilen. Så då är frågan ger Mazdans nya effektiva bensinmotor också dålig värme i kupén?

#5
2012-11-29 15:25

Håller med kommentaren nedan.
En mycket fin bil, men om den inte har en bränslevärmare typ Webasto monterad som standard så lär man få skrapa rutorna från insidan redan vid -15.
Om en sådan saknas är modellen "iskall" på den nordiska marknaden.

#6
2012-11-29 22:19

lillstefan, verkningsgraden har inte med kompressionsförhållande att göra, i så fall hade den av mig nämnda Audimotorn inte försvunnit så snabbt.
Jag påstår inte på något sätt att Mazda är fel ute med den här motorn, enbart att det ska bli intressant med praktiska erfarenheter från den.

#7
2012-11-29 22:53

En förbannat intressant bil!
Om de fått ner vägbullret och fått till rostskyddet.
Blir nog ändå inte årets bil.

Jo, nog minns jag Audis mellantrycksmotor, saabnisse. Där var det tydliga dieselvibbar - rent bokstavligt.
Men visst medför högre kompression högre verkningsgrad.

Att högre verkningsgrad ger mindre spillvärme som bara tas till vara för att värma upp kupén vid behov, ligger i sakens natur. Så visst kan det behövas tillsatsvärme.

#8
mcregor
2012-11-30 06:27

Mellantrycksmotorn förknippar jag med Audis "ankomst" på bilmarknaden i mitten av 60-talet. Samma modeller (nåja) hade väl 2-taktare och hette då Auto Union/DKW innan namnbytet . Jag minns det mycket väl för den lokala Philpsons-handlaren låg längs gångstråket ner till Centrum så det blev många "tittar" på bilarna i den affären...:) Har däremot inga egna erfarenheter av den motorn men det var säkert som ni säger att den kombinerade båda motortypernas nackdelar för speciellt långlivad som motortyp blev den nog inte. Men gissningsvis lyckas Mazda bättre med det högkomprimerade konceptet.

#9
2012-11-30 06:57

SvD hr provat den här och redovisar det i dagens tidning.
Man är väldigt nöjd med motorn, men anser den vara lite klen.
Bilen i övrigt får gott betyg.

#10
2012-11-30 09:23

Hej saabnisse! Letade om Mazda 6an i SvD men hittade inte artikeln. Dagens SvD?

mvh VW Polo 2012

#11
2012-11-30 10:58

Ja VW, dagens papperstidning, de har inte lagt det på nätet än, men det kommer nog snart.

#12
2012-11-30 11:11

saabnisse TACK !

#13
2012-12-02 01:11

JorgenE och VW Polo @ Värmen till kupén från en bensinmotor är säkerligen inget problem även om den skulle vara lika snål som dieselmotorn. Orsaken är att bensinmotorn inte går med luftöverskott.

#14
2012-12-03 09:06

Tack snabb95. Det Låter ju betryggande.

mvh VW Polo

#15
2012-12-03 10:43

VW Polo 2012, att dieslar skulle ha dålig värme håller jag inte med om. Min Picasso HDi har klarat två vintrar där det var -20 på dagen och närmare -30 på natten. Jag har även varit i norra Dalarna med den utan problem och runt -25 -- -30 dagtid för två år sedan. Nej jag frös inte. Det var varmt och skönt inuti och klimatanläggningen höll temperaturen. Jag har ingen extravärmare. Även om dieslar inte får lika mycket spillvärme från motorn så har de ju ett värmeelement, de går ju inte på spillvärmen allena, och det är möjligt det har högre kapacitet än bensinmotorn det vet jag inte. Jag bara konstaterar att jag har det varmt och gott i mitt dieselfordon. Ser faktiskt fram emot dagens tur, det är -18 nu... :)

#16
2012-12-04 07:57

Hej Raphael trevligt att du inte fryser. Men generellt sätt så är dieslar kallare.

mvh VW Polo 2012

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.