Nästa artikel
Dacia Lodgy: Plus och minus
Webb-tv

Dacia Lodgy: Plus och minus

Publicerad 25 juni 2013 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Köper du en Dacia Lodgy får du mycket utrymme för pengarna. Men bilen lider samtidigt av en allvarlig brist. Vi pekar ut plus och minus.

 

I Vi Bilägare nummer 10/2013 testas Dacia Lodgy mot Kia Carens och Toyota Verso. Tidningen utkommer den 2 juli, men prenumeranter får den en vecka tidigare.

Klicka på videofönstret ovan för att se en film från testet av Dacia Lodgy.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Lodgy?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-06-25 09:05
Axelman

Hurra för en bil som bara är bil och ingen livsstil. Men varför gick man inte längre med krockskyddet? Renault kan ju det. Obegripligt...

#2 • 2013-06-25 11:45
Hackenbush

Befriande att få se en bil som ser normal ut.

#3 • 2013-06-25 11:55
Rålle G.

Fulaste personbilen på marknaden?

Porsche Panamera och BMW X6 är nog de enda motståndarna på den punkten. Å andra sidan ger den ju oslagbart mkt utrymme för pengarna så den kan väl ha ett visst existensberättigande.

#4 • 2013-06-25 15:58
Raphael

Design är alltid en smaksak. Dacia gör bilar med enkel och rejäl design, kanske inga skönheter men praktiska och funktionella.

#5 • 2013-06-25 22:48
saabnisse

Nu kanske det vore på plats att tala om vad bristerna i säkerhet består i?
Brakar den ihop fullständigt vid en kollision, saknar den vissa krockkuddar eller är det aktiv broms eller vad...?

#6 • 2013-06-26 00:48
Mythbuster

Saabnisse. Går man in på euroncap kan man se att bilen fick 3 stjärnor i krocktestet. I dagsläget då nästan alla får 5 är 3 ett klart misslyckande. Ser man på specifika risker är nackskador illröda. D.v.s mycket stor risk för allvarliga skador. Det finns även en kraftig risk för skador på lår och fötter. Ett lårbensbrott kan vara livshotande om det skadar pulsådern. Motorhuvens framsida var så dålig att de inte fick ett enda poäng i krocktestet. Likaså var de områden där fotgängarens huvud (både vuxna och barn) mycket dåliga. Bilen har ej heller ESP som standard utanför Sverige. Till Dacias försvar är det fler bilar som får låga resultat, ex MB Citan (3), Toyota Aigo (3) m.fl. Men det gör naturligtvis inte denna bilen säkrare bara för andra också är kassa. Är man rädd om sin nacke skulle jag inte rekommendera denna bil.

#7 • 2013-06-26 07:25
saabnisse

Där håller jag med, just pisksnärtsskyddet tycker jag är bland det viktigaste.
Att bli påkörd bakifrån är ju något man sällan kan påverka själv.
Att bilen inte har ESP är ju inte väsentligt för de som köper den i Sverige.
Och den kommer säkert att sälja till de som anser att de aldrig krockar!

#8 • 2013-06-26 08:52
saabnisse

"Att bilen inte har ESP utanför Sverige", skulle det vara.

#9 • 2013-06-26 09:02
hultarn

Intressant att AL tycker Dacia gör rätt med denna bil, när han vill förbjuda andra bilar som bevisligen är säkrare men har tändningslåset placerat på rattstången. Vilket även Lodgy har...

#a • 2013-06-26 15:18
hultarn

AL: du har selektivt minne. Du skrev tidigare att du ville förbjuda försäljningen av trafikfarliga bilar, och nu är det plötsligt OK med en bil som inte tar full pott, som inte har autobroms.
Och detta enbart för att "Kunderna föranleds alltså inte att tro att de köper en krocksäker bil. "

Blir bilen mer säker för att man har ett lågt betyg...? Bör då bilen plötsligt få säljas...?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.