Bild
Nästa artikel

Audi A3: Plus och minus

Webb-tv

Nya Audi A3 ser kanske inte så väldigt förnyad ut på utsidan, men den bygger på helt ny teknik. Vi pekar ut plus och minus.

Kommentarer

#1
2012-10-30 08:52

Har också provat ny A3. Sanslöst skön bil.
Säger ju den del när enda negativa är att utrustningen kan bli dyr...

#2
2012-10-30 10:36

Skön kommentar från Calle: Det går nästan inte att hitta några nackdelar överhuvudtaget med den här bilen. Jag ska själv ut och köra den snart. Det skall bli otroligt spännande.

#3
2012-10-30 11:28

Vilket svammel, den bygger på helt ny teknik men inte med ett ända ord berättas vad som skulle vara ny teknik.... Vad för teknik har den som är helt ny....?

#4
2012-10-30 13:07

Måste du se "ny teknik" så snävt, Simon? Med ny teknik kan man ju faktiskt mena att bilen är ny i grunden, att man har kastat ut den gamla stommen, så att säga. Till exempel kan man ju ha bytt ut hjulupphängningarna mot helt nya konstruktioner och i den meningen blir det ju ny teknik.

#5
2012-10-30 14:09

Man får ju hoppas att bilen är lika bra som den är dyr,..den tidigare var en grym besvikelse för mig.

#6
2012-10-30 15:56

Så även jag provat mig fram i djungeln av nya bilar vill man se åt stjärnorna blir det larvigt . Dagens bilar är alla ett hopplock från olika länder , tyvärr ej Sverige vi har blivit helt överkörda "i ordets bemärkelse" vill någon sticka ut så finns fortfarande den beprövade NIVAN att tillgå från Ryssland men även här ser man andra landsmärken på tillbehör . Priset på en 4 X 4 är humant och att klaga på dragigt , så finns yllekoft märkta Sverige .

#7
2012-10-30 16:10

@ Kapten, då skriver man att den bygger på helt nya delar, knappast att den bygger på helt ny teknik..... Finns inget revulutionerande i denna bil överhuvudtaget vad jag sett.....

#8
2012-10-30 16:15

Simon, det är väl ratt självklart att det är nya delar i bilen ... Att skriva "ny teknik" i de här sammanhangen är faktiskt ganska brukligt.

#9
2012-10-30 16:18

@ Kapten, isåfall bör de väl tala om vilken teknik som är ny annars står jag fast vid att det är svammel....:)

#10
2012-10-30 16:25

Audi är ungefär såsom Apple, om så Audi hade släppt en bajskorv som det hade stått Audi på så hade folk köpt skiten.

#11
2012-10-30 16:36

Jag vet från bilmekanikerhåll, att Audi, liksom VW, länge haft, och har, problem med lacken. Galvsläpp och rost under lister, plåtomvikningar i hörn etc. Vi får se om 5 år hur bra bilen stått sig.

#12
2012-10-30 16:49

Nja bilen är säkert inte dålig men med Audis priser väntar jag mig mera. Hur är det med service kostnader har dom tagit tag i den biten

#13
2012-10-30 16:51

Simon, det räcker med att man har ändrat en del i till exempel en hjulupphängning för att man skall kunna tala om ny teknik. Eller en helt ny bottenplatta. För min del måste det inte vara till exempel vätgasdrift eller solceller på taket för att jag skall kalla det för ny teknik. Dessutom behöver ny teknik inte ens jämföras med vad alla andra tillverkare håller på med - ny teknik kan faktiskt också betyda något nytt/modifierat just inom det egna märket.

#14
2012-10-30 17:01

En ny A3? Gäääsp...!

Audi gör kompetenta, tekniskt avancerade och väldesignade bilar, inget snack om den saken.
Men det är något med Audi som gör märket lika spännande som ett glas vatten, bilarna blir för sterila och saknar charm, ungefär som dagens moderna kök och badrum med svart mosaikkakel och rostfria vitvaror, tilltalar säkert många men inte mig.

Då tycker jag att både BMW och MB gör intressantare modeller med mer karisma om man nu vill ha en bil i premiumklassen.

#15
2012-10-30 20:28

@ Kapten, jag håller inte med, ny teknik ska vara nått nytt, inte en ändring !

#16
2012-10-30 21:10

Den helt nya tekniken består i en bottenplatta som passar 40 olika bilmodeller.
Går att läsa om här.
http://www.nyteknik.se/nyheter/automation/verkstadsautomation/article3536377.ece
Krävs för att komma ikapp andra biltillverkare som kommit längre i hybridisering och elektrifiering än VW enligt VW själva där dom nämner Honda och Franska biltillverkare.

#17
2012-10-30 23:19

Jaha, Simon håller inte med mig - så förvånad jag blir.

#18
2012-10-31 08:00

Så fort nya a3'an kommer på tal här i sverige så pratas det jämt om att 5 dörras modellen kommer senare.. Men vad hände med 4 dörrars/sedan modellen då?, Såg fram emot den men kommer kanske inte till sverige alls då eller?

#19
2012-11-01 18:26

En ny A3...det får man titta noga för att se !
Så tråkig design !
Den ser ut som en ful burk !
Men den är säkert bra på många vis.
Men inget jag skulle välja.
Volvo V40 skulle jag däremot gärna välja.
Så underbar att köra och läckert formgiven.....
Vill ha !

#20
2012-11-01 20:33

Jag skulle heller inte välja en bil med så tråkig design. Volvo V40 skulle ligga mycket bättre till hos mig just designmässigt. MB A-klass också liksom flera andra konkurrenter.

#21
2012-11-02 16:24

Shogun, håller med dej. Det är ändå synda att V40 och V60 (och varför inte XC70) är väldigt trånga bilar, åtminstone där bak. Provkörde Peggans 508 på nytt och där var det bättre med utrymme där bak, en sak som jag glömt med den bilen.

#22
2012-11-02 17:42

Peugo:
V40 bör inte jämföras med Peugeot 508, de tillhör inte samma storleksklass.
V40 är knappast rymlig jämfört med t.ex Peugeot 308 heller, men är inte gjord för att konkurrera med den.
Den ska jämföras med andra små så kallade "premiumbilar" typ A3, BMW 1, MB A-klass. Och då står sig V40 väldigt bra.

#23
2012-11-02 17:53

I detta nya test får A3 högsta betyg för sitt finlir.
Men jag förstår inte varför känslan i reglage osv. värderas så högt av Er som testar. Och i testet skriver Ni: Det största problemet med V40 är att den inte är en Audi A3 !
Nej tur är väl det, för så slätstruken som A3 är.....
A3 är trist både in och utvändigt, även om det på många sätt är en bra bil.
Men en bil i denna "premiumklassen" måste ha lite design också !
Och lite "vill ha" känsla, och det kommer inte A3 i närheten av tycker jag.
Nej då lockar både BMW 1 och MB A-klass mer än A3.
Men i mitt tycke är V40 kungen i klassen just nu.
Särskilt med automatlåda och D3 eller D4 motorn, helt underbar.

#24
2012-11-05 07:05

Irvor, skenade lite iväg men menade att Volvo (och andra "premium" bilar) är ofta välidgt trånga -> man får mindre utrymme för pengarna.

#25
2012-11-05 08:00

Peugo:
Visst är det så.
Inte känns dessa "premiumbilar" förnuftiga heller.
Men de tilltalar ofta ändå och skapar "vill ha-känsla"
Annars finns det många, mycket billigare och mer praktiska bilar.

#26
2012-11-06 09:10

Irvor, tydligt tecken på att att du inte är av de tänkta kunderna?
En av Audis säljargument är kvalitetskänslan.
Något som jag tycker är väldigt viktigt.
Design är en smaksak, så det är knappt värt att diskutera.

#27
2012-11-16 13:23

Hyrde bil i Geneve. Tänkte inte på vilken bil det var. "Gick väl bra", var min enda reflektion. Såg sen när betalde att det var en Audi A3. Inte en bil att komma ihåg m.a.o. Men vill man ha en sån som går och inte märks, är den helt ok..
Att den nya skulle vara rolig, är ett djärvt påstående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.