Nästa artikel
Provkörning: Cadillac ATS (2012)
Provkörning

Provkörning: Cadillac ATS (2012)

Publicerad 7 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Anrika Cadillac försöker än en gång ta sig in i Europa. Med nya ATS är oddsen att lyckas bättre än tidigare – räcker det?

Blir det tredje gången gillt när Cadillac åter försöker etablera sig i Europa under våren 2013? Tidigare satsningar har inte lyckats i försäljning, även om en del modeller varit ganska konkurrenskraftiga.

Förra året såldes bara cirka 600 Cadillac i vår världsdel, i år något färre. En droppe i havet ur en årsproduktion på cirka 150 000 bilar. Nu smygs märket in i egen regi och profilen är låg, utan uttalade säljmål. Cadillac tror dock att nya huvudnumret ATS ska kunna ta för sig.

Och varför inte, bilen imponerar på många kritiska områden för att utgöra ett alternativ i den stenhårda mellanstora "premiumklass" där BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass finns. Övriga märken i gruppen (Lexus, Volvo...) tar man ingen notis om under presentationen.

Format och proportioner är nästan kalkerade på 3-serien, med långt axelavstånd och kort överhäng fram. Linjerna är en utveckling av den yxiga stil Cadillac kört med i något decennium, lite mer rundad i hörnen och som helhet en spännande bil att titta på. Strålkastarna sveper över skärmarna och i mörkret lyser det förföriskt från dörrhandtagen.

Framtoningen är sportig med krydda av lyx. Bakhjulsdrift avslöjar karaktären. Provkörningen äger rum i de vackra Spessartskogarna utanför Würzburg. Vägarna slingrar som ormar genom det böljande landskapet. Det passar ATS perfekt, bilen är underhållande och exakt att köra i alla lägen. Jag fäste mig särskilt vid styrningen, rena Porsche 911-känslan. Dessutom finns en riktig, mekanisk diffbroms och ett duktigt påskjut ut ur böjarna.

Motorn är en tvåliters turbofyra på 276 hk, 31 hk mer än BMW tar ut ur sin tvålitersfyra i huvudkonkurrenten 328i. Maskinen reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och har en torr ton. Det verkliga dragregistret är kort och kräver lite tillvänjning, men utan tvekan är ATS riktigt kvick. I USA finns också GM:s nya 3,6-liters V6 som alternativ.

Informationssystemet CUE med stor skärm full av ikoner ska ge "iPadkänsla". Förvirrande först men jag tror att man lär sig greppen ganska snabbt. Flera funktioner kan också styras från rattreglagen.

Bra utrymme fram, sämre bak där soffan har kort sittdyna. Sikten bakåt är inskränkt och det trånga bagageutrymmet komiskt illa utformat, med inträngande paneler, stora gångjärn och knöligt golv.

Fler modeller är att vänta på denna, tills vidare unika och helt nya, arkitektur. Bland annat en ATS kombi. En fyrhjulsdriven version erbjuds också, men bara med sexväxlad automatlåda.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac ATS?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Cadillac ATS

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Cadillac ATS:

PRIS, FRÅN KR: 338 000 kr.
MODELL: 4-dörrars sedan.
SÄLJSTART: Våren 2013.
MÅTT, CM: L 464/B 181/H 143.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 650.
MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig rak bensin, fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, enkel twinscrollturbo. Max effekt 276 hk (203 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 353 Nm vid 1 700–5 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bak- eller fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda eller 6-växlad automat.
PRESTANDA: Toppfart ca 240 km/tim. acceleration 0–100 km/tim 6,0 s (automat 5,9 s, automat 4WD 6,1 s).
FÖRBRUKNING: 8,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 199 g/km.
KONKURRENTER: Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes-C-klass.

VAD NYTT? Bakhjulsdriven amerikansk sportlyxsedan.
FÖR VEM? Den som söker en kompakt premiumbil men inte från något av de stora märkena.

PLUS: Köregenskaper, motor, växellåda.
MINUS: Baksäte, bagageutrymme, törst, sikt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-07 09:35
Hackenbush

Jag gillar denna bilen, snygg design och trevlig interiör men jag tycker nog att "flärpen" på den övre delen av framlyktorna ser lite smått fjantig ut.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Alltid kul med lite udda fåglar men några större försäljningsvolymer tror jag inte den kommer upp i.
Cadillac må vara ett prestigemärke hemma i USA men knappast här, om det inte är tal om några 50-60 talare förstås:)

Fast om Cadillac gett sig sjutton på att slå sig in i premiumsegmentet igen och fortsätter med sin målmedvetna satsning så vem vet, om 10-15 år så kanske, anorna finns ju där...

#3 • Uppdaterat: 2012-12-07 17:13
IngoS

Man får väl se den mer som en konkurrent till Lexus, även om man som så många andra använder BMW för benchmarking.. Varför skulle den inte kunna få Lexuskvalitet om GM tar i från tårna? De flesta japanska lyxmärken monteras ju också i USA. Cadillac har ju mer anor än kompetenta men syntetiska Lexus. Men den kan väl inte bli mycket mer än en nischbil i Europa om den inte har diesel? Säkert precis rätt bil för amerikanska marknaden

#4 • Uppdaterat: 2012-12-08 13:25
Roger Skagerström

Ruskigt fin interiör se den ut att ha. Utsidan är väl mer ruskig än fin :p

#5 • Uppdaterat: 2012-12-08 17:10
V8-Power

Jag gillar bilen skarpt, extremt trevlig interiör och en trevlig avvikande utsida.
Tyvärr lite för dyr för mig.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-09 09:12
Hackenbush

Junkers! Lite dyr är den men som begagnad kan den kanske bli ganska populär.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-07 15:23
milkylainen

Att man skulle köpa en Cadillac för samma pengar som en BMW håller jag för osannolikt.
För att bryta sig in i ett segment måste man göra MINST en av två saker bättre och ändå är det inte säkert att det går.

1. Produkten måste vara bättre än det den tävlar mot.
2. Produkten måste vara billigare än det den tävlar mot.

Går man på nr 2... ja då måste ändå produkten vara iaf lika bra som det man tävlar mot.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.