Nästa artikel
Provkörning: Toyota Verso (2013)
Provkörning

Provkörning: Toyota Verso (2013)

Publicerad 20 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lägre förbrukning, bättre bottendrag och lägre ljudnivå i all ära men det är den pigga fronten som syns mest på nya Toyota Verso.

Den tredje generationen Toyota Verso presenterades år 2009. Halvvägs igenom sin livscykel är det nu dags för modellen att få en genomgripande ansiktslyftning. Totalt har bilen ändrats på 470 punkter, varav 60 procent är saker som syns, resten handlar om förändringar under skalet.

Utvecklingsarbetet har skett helt och hållet i Europa. Ingenjörerna sitter i Belgien, designavdelningen i Frankrike och själva tillverkningen sker i Turkiet. Den största exteriöra skillnaden är att fronten fått samma linjeföring som nya Auris. ”Under Priority” kallar Toyota sitt nya formspråk.

Ny front och nytt akterparti har inneburit att bilen blivit 20 mm längre. Den nya formen innebär aerodynamiska förbättringar vilket har medfört några procents lägre bränsleförbrukning och därmed också lägre koldioxidutsläpp.

Vi kör Verso med dieselmotor på 125 hk, en väldigt trevlig vardagsmotor med mjuk och fin gång. Dieselmotorn har uppdaterats med nytt turboaggregat, bottendraget har ytterligare förstärkts och maximal kraft, 310 Nm vridmoment, levereras nu redan från 1 600 varv per minut.

I praktiken innebär detta att motorn nästan alltid känns kraftfull och dragstark. Förbrukningen är dock för hög för att Verso ska klassas som miljöbil. 4,9 l/100 km är inte exceptionellt lågt i dagens läge.

Förutom 2,0 D4D på 125 hk ska Verso säljas i Sverige med 1,8-liters bensinmotor på 147 hk med manuell låda eller steglös CVT-låda. En starkare diesel finns också, 2,2 D-Cat på 150 hk som enbart kommer att erbjudas i kombination med automatlåda.

Innerutrymmena är oförändrade. Verso är en 5+2 sitsig flexbil. De två sätena längst bak är trånga för vuxna men fälls smidigt ned i golvet och utökar i ett nafs bagageutrymmet från 155 liter (med bilen dukad för sju personer) till generösa 400 liter med fem sittplatser.

Toyota säger att förbättrad ljudkomfort har varit en av de saker man arbetat hårt med. Ny isolering i torpedväggen ska minska motorljudet i kupén. Nya dörrlister samt nya backspeglarna med inbyggd blinkers, ska bidra till lägre vindbrus i höga farter. Emellertid avslöjar ett parti med grövre asfalt att det fortfarande mullrar rejält från hjulen i Verso. 

Den elektriska servostyrningen har programmerats om för bättre känsla. Trots det känns den fortfarande ganska artificiell. Fjädringskomforten får väl godkänt och även i hög fart känns nya Verso stadig.

Särskilt inspirerande är den kanske inte men lättkörd och behändig att hantera även i trängre miljöer. Backkamera underlättar finliret och är standard från och med utrustningsnivån ”business”, då ingår också lättmetallfälgar och farthållare.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Verso?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Verso 2,0 D-4D Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Toyota Verso 2,0 D-4D Business

PRIS, FRÅN KR: 241 900.

MODELL: 7-sitsig flexbil.

SÄLJSTART: Mars.

MÅTT, CM: L 446/B 179/H 162.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från ca 1 540.

MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med direktinsprutning och laddluftkylning. Fyra ventiler per cylinder. Volym 1 998 cm3. Max effekt 124 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment 310 Nm vid 1 600–2 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda. ESP.

PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,3 s.

FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.

KONKURRENTER: Ford Focus Grand C-Max, Renault Grand Scenic, Peugeot 5008, Kia Carens, Opel Zafira, Mazda 5, VW Touran.

Plus: Flexibel, fin dieselmotor, lättkörd.

Minus: Ej miljöbil, saknar autobroms.

Vad nytt? Ansiktslyft med ny front.

För vem? Storfamiljen som vill ha en smidig och rymlig bil.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-22 08:43
Hackenbush

SE-S "Med denna instrumentplacering kan du hålla ett öga på hastighetsmätaren samtidigt som du kollar efter vildsvin i dikeskanten medan du kör rakt fram."

Ja du, där har du en poäng :-)

#9 • Uppdaterat: 2013-03-22 12:45
S-E S

Ja Hackenbusch, men frågan är om det går "rakt fram" när du har "hundkojaplacering" av instrumenten? Det är i alla fall rättvist. Såväl höger-som vänsterstyrda fordon drabbas lika.

#a • Uppdaterat: 2013-03-22 14:02
Raphael

Jag uppskattar minibussar, det är helt rätt koncept anser jag. Rymliga, bekväma, god överblick, mycket för pengarna, som regel sköna och avspända att köra. Men är denna rätt minibuss? Jag är tveksam. Förbrukningen ligger på samma nivå som Peugeot 5008 som har funnits flera år på marknaden nu. Känns inte helt up-to-date. Nog kan man begära mer av en ny generation.

Inredningen är disharmonisk, utblås i mitten och sedan ett utblås precis vid sidan. Inget jag uppskattar och inte så stilrent jag skulle önska.

Instrumentering i mitten uppskattar jag, kan inte tänka mig något annat. Ligger ju normalt i blickfånget utan att man behöver sänka blicken mellan ratten - så det är en mer trafiksäker och bekväm lösning - dock är jag inte road av visare. Jag vill ha stora digitalsiffror. Därför föredrar jag Picasso, Scenic med flera som har den lösningen. Enklare och direkt.