Nästa artikel
Rosttest: Opel Mokka (2013)
Rost

Rosttest: Opel Mokka (2013)

Publicerad 4 juli 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

På senare år har Opels bilar varit bra rostskyddade och Mokka är inget undantag. I dörrar och balkar under bilen har det sprutats ett tunt och väl täckande skyddsmedel. Underredet har fått ett tjockare slitskydd.

Bakluckan däremot är varken invändigt behandlad eller särskilt väl tätad. Det saknas lim i hörnen. Huven har invändigt rostskydd men i framkant, där sprutet från framförvarande bilar träffar, finns en dåligt tätad skarv under en gummilist. Där är det uppenbar risk för rostangrepp.

Ännu en svag punkt finns framför framdörrarna där hålrummet fyllts med ljuddämpande skumgummi. Det blir genomblött och bör tas bort så fort som möjligt.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Mokka 1,7 CDTI 4x4
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.