Nästa artikel
Rosttest: Honda Civic (2012)
Rost

Rosttest: Honda Civic (2012)

Publicerad 16 juli 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Motorhuv och dörrar har tätade skarvar, men sparsamt i hörnen. Bakluckans nederdel har ytskikt av plastmaterial som täcker plåtkonstruktionen. Dörrarnas nederdel är skyddade med synligt vax endast i fram- och bakkant. Civic har bra konstruktion av bakskärmen och mjuk filtliknande plastinnerskärm. Framtill innerskärmar av hård plast.

Plastdetaljer skyddar mot blästring. Undertill  skyddar sköldar av plastmaterial. Under dem är vissa skarvar tätade men inte alla. Tröskelskarven är nedåtriktad men skyddad. Plasttank med plåtrör. Hjulhjusen är delvis skyddade, men ej fjäderhusen. Hålrum och balkar är ej skyddade med synligt rostskyddsmedel.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Civic
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.