Nästa artikel
Biltest: Hyundai i30, Honda Civic, Volkswagen Golf (2012)
Nybilstest

Biltest: Hyundai i30, Honda Civic, Volkswagen Golf (2012)

Publicerad 16 juli 2012 (uppdaterad 28 april 2021)
Hyundai i30 kliver in i Golfklassen och klår både mäster själv och japanska Honda. Det är en timid segrare som vinner med små marginaler. Men i30 har flera bra egenskaper som avgör. Mest handlar det om att få så mycket bil som möjligt för pengarna. Avvägningar som nästan gör Hyundai i30 lite svenskt lagom.

När jag först tog plats bakom ratten i nya i30, slog det mig att det faktiskt bara är 21 år sedan som den första bilen från Hyundai anlände till Sverige.

Vi Bilägare köpte ett av de första exemplaren som fick långtestnummer 32. Pony, som modellen hette, fick beröm för pris och utrustning men kritik för köregenskaperna. Den var nära att gå omkull vid vårt älgtest 1991.

Sedan dess har Hyundai gjort en rejäl klassresa. Nu rullar 120 000 bilar i Sverige och Hyundai är femte största biltillverkaren i världen. Elantra tog så småningom över och ersattes 2007 av i30. Den var byggd på Elantras plattform, men anpassades för Europa. Och nu har vi version två, som är först med en miljöklassad bensinmotor i klassen. Det är raskt marscherat. Men räcker det mot sportiga Honda Civic som är inne på åttonde versionen och VW Golf nummer VI?

Civic känns fräsch och ungdomlig. Den verkar vara välbyggd och ger ett gediget inryck. Honda har dessutom vågat mycket mer bara för ögats skull. Civic ser faktiskt ut att vara både lägre och bredare än i30 och VW. Golf ser hög och knubbig ut jämfört med Civics slanka och extremt sluttande fram- och bakdel. Men det skiljer bara några centimeter i höjd och det är snarare Golf och i30 som är någon centimeter bredare.

Golf VI som gör sin sista säsong – den nya lär stå på Parissalongen i höst – är en svårslagen bil, i varje fall när det handlar om praktiskt bilägande.

Ta något så enkelt som hur det är att kliva in och ur fram- eller baksäte. Man behöver nästan inte pröva för att omgående  komma underfund med att Golf är smidigast i det fallet. I Civic kan faktisk en lång person slå i huvudet i övre dörrkarmen också när man ska in bakom ratten. Och bakdörrarna öppnar visserligen suveränt stort men också här är takkanten obekvämt låg.

Baksätet har också lägre takhöjd vilket är mest kännbart för långa och om man försöker luta huvudet mot nackskyddet. Det är inget problem vare sig i Hyundai i30 eller VW Golf. Den senare har bättre takhöjd än många större bilar tack vare den raka taklinjen.

ViB är startklara på Hagfors flygplats. Men först ska en Jetstream 32 få komma iväg.

Fråga om bästa körställning och du får tre olika svar.

Trots att alla tre var utrustade med dubbfria vinterdäck kändes ingen av dem obehagligt mjuk eller ostadig på torr asfalt som det råkade vara vid första körpasset. Golf har en väl avpassad styrning och servoverkan. Hyundai i30 har styrservo med tre lägen – normal, comfort och sport – mellan vilka man enkelt växlar med ett tryck på en knapp på ratten. Skillnaden på de olika lägena märks mest i lägre hastighet. När man kör 110 tycks servon ge samma verkan oavsett läge.

Vi Bilägares testexemplar av Hyundai i30 hade näst högsta utrustningsnivån vilket innebär en hel del knappar på just ratten. Där finns styrning av  radio, telefon, farthållare och styrservo. Men jag kan inte säga att det var något som störde mig. Däremot har VW bästa reglaget för farthållare – i samma spak som man har blinker och omkoppling till helljus – och det fungerar suveränt.

Honda Civic har den mest direkta och snabba styrningen. Civic reagerar blixtsnabbt på små styrutslag och den känns exakt och ändå stabil när man kör snabbt på motorväg. Bilen går spikrakt utan småvingel.

Den snabba styrningen och stabiliteten var en god hjälp när vi testade att göra en undanmanöver på flygplatsen i Hagfors. Honda gick snällt och lydigt utan problem i över 70 km/tim trots friktionsdäck. Sport har en fördel av lite lägre och bredare däck.

1. Fälls baksätets rygg i Civic sänks sittdynan och lastgolvet blir plant. Smart!

2. Insteg och sikt i Civics baksäte är inte bra.

3. VW Golf har rak taklinje, bredare bakdörr, mer utrymme och bättre sikt – inte lika snyggt men bättre.

4. Backkamera är standard i i30 Premium, men också i Civic Sport.

Eftersom bilarna hade friktionsdäck kunde vi inte köra dem maximalt. Men känslan i Civic är förbaske mig som att köra en liten gocart. Hyndai i30 klarade också svängarna bra i 70 km/tim men med hjälp av ESP som bestämt bromsade upp framfarten efter andra svängen. Golfs antisladdsystem bromsade hårdare i samma fart – 70 km/tim. Därför klippte vi en kon på väg tillbaka till rätt väghalva. Men bilen höll balansen och sladdade inte och får fullt godkänt. Det här är tre körsäkra bilar.

Golf och i30 har mer avancerade bakvagnar än Civic som kör med en i och för sig kraftig torsionsaxel med krängningshämmare. Men det ger inte riktigt samma möjlighet som en multilänkbakvagn där varje bakhjul i det här fallet hålls av ett framåtriktat momentstag och tre tvärlänkar och med krängningshämmare. Både VW och Hyundai har en övre länk som korrigerar bakhjulens lutning vid hård kurvtagning.

Fördelen med en torsionsbakvagn är förstås att det är en enklare och billigare lösning, som heller inte stjäl så mycket utrymme. Honda har satt fjädringen ganska hårt för att åstadkomma de sportiga och kvicka egenskaper som uppskattas av bilintresserade. Men den går också lite hårdare på vägen.

Däremot har Honda verkligen ansträngt sig för att få ner ljudnivån. Enligt uppgift är bilen 50 kg tyngre av det skälet. Alla som kört de tre testbilarna noterade också att Civic är betydligt snällare mot örat. På den grova asfalt som råder på vårkanten bullrar både Golf och i30 ganska hårt, i30 är något bättre. Men Honda Civic är märkbart tystare. Mätningen visade också på lägre bullernivå i Honda.

De två nybakade bilarna Civic och i30 har mer sluttande bakdel varför Golf klarar fler läskbackar.

Honda Civic har en blixtsnabb styrning och går som en gocart på testbanan!

Frågar man tre personer i vilken av tre bilar man sitter bäst bakom ratten blir det oftast tre olika svar. För min del är det i30 som ger bästa sittställningen och mest komfortabla stolen. Jag sitter faktiskt bättre i i30 än i40 som råkar vara den långtestbil som jag kör för närvarande.

I Honda skulle jag behöva sitta lägre och ha en längre sits eller mer vinklad för att få lite stöd för benen. Mitt vänstra knä skaver mot dörrsidan upptäcker jag efter några mil. Och i VW Golf vet jag att sportstolarna är det som gör susen för min del. Men Vi Bilägares testchef Marianne Sterner röstade för Honda Civic och vår praktikant Alexander Öbom hävdade att Golf var bäst.
 
Vi är däremot helt ense om att sikten är absolut sämst i Civic. Bakåt räddas man delvis av backkameran som är standardutrustning i Sport och Executive. P-sensorer skulle också behövas. Fronten är rund. Och långa personer får svårt att se trafikljus på grund av den långt neddragna takkanten. De extremt lutande främre takstolparna kan gömma en gående eller en hel bil i korsningar.

I Hyundai i30 har man betydligt bättre sikt, framför allt bakåt. i30 Premium har också backkamera, skyddad av Hyundaiemblemet på bakluckan. Vid vår förfrågan hävdades att elmotorn som vinklar upp emblemet är riktigt stark och därför ska kunna putta undan lite snö och is. Premium har dessutom p-sensorer fram och bak, vilket är en bra hjälp.

VW Golf har visserligen en bred takstolpe men rakare linjer som underlättar sikt och P-manövrer. Instrumenteringen är enligt standard 1A i Golf. Inga oväntade utsvävningar, bara funktionellt och praktiskt. Civic är lite roligare med den speciella digitala bläddrande hastighetsmätaren i den långsmala displayen strax under vindrutan och varvräknaren strax under.

Har man tryckt in ECO-knappen så får man tydlig indikation på om man kör ekonomiskt  genom att vägkanterna i displayen växlar från grönt till blått om man gasar för hårt. Dessutom är då stopp/start-funktionen aktiv. Hyundai är lite mer försiktiga. Men instrumenteringen är för all del snygg med sin blåa dekor. Knappar och reglage är rejäla och tydliga.

Honda Civic är ensam om att rymma en hel låda med blomster.

Med ett ägg under gaspe-dalen lyckades jag köra Hyundai på 4,2 l/100 km.

Ser vi till bränsleförbrukningen så var Hyundai en hårsmån snålare än Honda. Men då körde vi också Civic på ECO-läget hela tiden utom vid prestandamätningarna och då vi kollade motorernas karaktär på flygfältet. Inte helt oväntat drog VW Golfs turbomaskin lite mer. Men kallar vi all vår körning för blandad så klarade å andra sidan Golf utlovad förbrukning enligt bränsledeklarationen. Men är 4,1 l/100 km verkligen realistiskt? Det är vad Hyundai i30 ska klara på landsväg.

Jag gjorde ett försök. På väg hem på kvällskvisten när vi tankade testbilarna sista gången nollade jag förbrukning, hastighet och körsträcka. Sedan körde jag som om det låg ett ägg under gaspedalen. Och inte fortare än 80 km/tim. Klart frustrerande! Men när jag parkerade hemma visade färddatorn en förbukning på 4,2 l/100 km efter 50 km körning med en genomsnittshastighet på 69 km/tim.

Morgonen därpå gjorde jag en körning rakt genom Stockholms rusningstrafik. Stopp/startsystemet stängde av och startade motorn sammanlagt 21 gånger och motorn var avstängd totalt åtta minuter och 32 sekunder.

Stopp/start-systemet var lite kinkigt. Flera gånger startade bilen inte. Jag kom på att jag lade i växeln för tidigt. Man måste trampa ner kopplingen och låta motorn starta innan man lägger i ettans växel. En egenhet som Honda inte lider av.  

Det är bra gjort av Hyundai att få i30 miljöklassad. Det har man delvis lyckats med tack vare stopp/startsystemet och lättrullande däck. Den nya direktinsprutade bensinmotorn är förvisso snål, men det känns också att den är optimerad för ekonomisk körning. Den har inte har samma ork på femman och sexan trots att utväxlingen är jämförbar med den i VW Golf och Honda Civic.

Å andra sidan har Golfmotorn turbo och Civic har större cylindervolym. Hondas V-TEC är ett suveränt sätt att ge en motor egenskaper som ”dr Jekyll och mr Hyde”.
Men börjar man köra som den sistnämnde så lär också förbrukningen öka. Vi höll oss till ECO-läget.

Trots högst pris av de testade modellerna blir milkostnaden lägst för Hyundai i30.

Nya Civic har nyligen bevisat att den är krocksäker i Euro NCAP. Men det går inte att få barnstolens band under fäst-järnen, i varje fall inte med bara händerna.
Bakom föraren är det däremot möjligt, eftersom den stolen är höj- och sänkbar. Då kan man använda de fästen som blir synliga när stolen höjs.

Men samtidigt är det så att en bakåtvänd barnstol bakom föraren mer är en teoretisk möjlighet i såväl Civic som Golf och i30. Varken barnet eller den som kör sitter säkert och bra.

Sammanfattningsvis – Civic har några avgörande nackdelar: sikten och körställningen är inte bra för den som är lång. Insteget är obekvämt till baksätet. Det är svårt att fästa en bakåtvänd barnstol och rostskyddet är svagt.

Golf är ett tryggt alternativ, en bra bil, med praktisk design.

Men man får lite mer för pengarna när man väljer i30. Hyundai har bra komfort, fem års nybilsgaranti, bra rostskydd, hyfsad milkostnad och är miljöklassad.

Honda civic sport 1,8 V-tec
Grundpris: 195 900 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5

Civics instrumentering accentuerar bilens sportiga framtoning med mittplacerad stor varvtalsmätare. Den digitala hastighetsmätaren har bra placering på instrumentbrädans överdel.

Med ECO-knappen intryckt tämjs Civics pigga V-TEC-motor till en snål familjeversion. Oj vad kvick den blir i ”sportläget”.

Hanteringen av färddatorn upplevde vi som onödigt tillkrånglad. Många knappar för att hitta rätt.

Visst är det bra med backkamera (standard på Sport och Executive). Men P-sensorer skulle också behövas – fram och bak!

Hyundai i30 premium 1,6 Gdi
Grundpris: 204 900 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: Ej testad
Miljö: 4/5

i30 har traditionell uppsättning med varvtal till vänster och hastighet till höger med snygg blå dekor. Mycket bra info-display och ljudanläggning som man kan streama ner 200 låtar i.

På höger sida av ratten finns den lilla knapp med vilken man kan justera styrservon i läge: normal, comfort eller sport.

Premium har nyckelfritt start- och låssystem och om man så vill automatisk infällning av backspeglarna vid låsning.

Backkameran är dold och skyddad bakom Hyundailoggan på bakluckan och den projicerar upp bilden i backspegeln.

VolksWagen Golf Masters TSI 122
Grundpris: 190 400 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5

Inga krusiduller i Golf. Men funktionellt och lättjobbat. Bra display mellan instrumenttavlorna med logisk och lätt begriplig justering och användning av färddator. Tydlig yttertempvisning.

VW-koncernens reglage för farthållaren är marknadens bästa. Man behöver inte se knapparna för att trycka rätt.

Det kan tyckas som en liten oväsentlig detalj. Men krokarna för kassar i bagaget på Golf har nog räddat några äggkartonger.

Golf Masters är försiktigt utrustad för att hålla ner priset. Den har i och för sig en välavvägd utrustning – och vevar bak!

Honda Civic har mest sportbilsanda. Man sitter tajt med fötterna på sportpedaler och växelspaken nära ratten – men mindre bekvämt för långa.

Förarstolen i Hyundai är lagom skålad och elektriskt justerbar i höjd och längd. Defrostern styrs av en särskild funktsensor på vindrutans överkant.

Här är det rakt på sak. Golf har tydliga och rejäla reglage utan särskilda finesser. Mittkonsolen är bred och ger plats för större knappar och rattar.

Tydlig bältespåminnare för alla i Civic.

På såväl Golf som Civic och i30 stängs krockkudden fram enkelt.

Rostskydd

(Bilarna är besiktigade av Rostskydds-Metoder AB.)

Honda         
Motorhuv och dörrar har tätade skarvar, men sparsamt i hörnen. Bakluckans nederdel har ytskikt av plastmaterial som täcker plåtkonstruktionen. Dörrarnas nederdel är skyddade med synligt vax endast i fram- och bakkant. Civic har bra konstruktion av bakskärmen och mjuk filtliknande plastinnerskärm. Framtill innerskärmar av hård plast. Plastdetaljer skyddar mot blästring. Undertill  skyddar sköldar av plastmaterial. Under dem är vissa skarvar tätade men inte alla. Tröskelskarven är nedåtriktad men skyddad. Plasttank med plåtrör. Hjulhjusen är delvis skyddade, men ej fjäderhusen. Hålrum och balkar är ej skyddade med synligt rostskyddsmedel.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5
 

Hyundai
Motorhuven och bakluckans skarvar är bra tätade och dessutom behandlade inuti. Dörrarna har ovanligt bra skarvskydd, genom limning och bra dräneringar. Även dörrarna är behandlade. Framskärmarna har bra och luftig montering. Bakskärmskonstruktionen är bra utan smutssamlande veck. i30 har innerskärmar av hårdplast både fram och bak samt behandling av plåtytorna. Bakdörrarna lappar över bakskärmen vilket minskar blästringsrisken. Undertill skyddar plastsköldar, ett slitskydd och ganska omsorgsfull tätning på utsatta ställen. Balkar och hålrum är behandlade, dock med grov spridning av vaxet. Bränsletanken är av plåt men väl behandlad.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Volkswagen
Golf har baklucka och motorhuv med bra tätade plåtskarvar i hörnen men saknar rostskyddsmedel. Dörrarna har bra skyddade plåtskarvar och är dessutom behandlade inuti. Vid framhjulen sitter små stänklappar som skyddar bottenplattan mot grussprut. Bakskärmskonstruktionen är bra, utan smutssamlande hylla och är försedd med innerskärm av den mjuka typen som har viss tendens att binda fukt. Undertill är Golf skyddad av plastsköldar. Slitskyddet är ganska bra men vissa skarvar är ej tätade. Hålrum och balkar har invändig vaxbehandling. Främre hjälpram är i aluminium och bakre ljuddämpare är av rostfri plåt. Bränsletanken är av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Honda halvljus

Honda helljus

Honda Halvljus Helljus
Längd 73 m 199 m
Bredd 20 m 16 m
Betyg 3/5 3/5

 

Hyundai halvljus

Hyundai helljus

Hyundai Halvljus Helljus
Längd 88 m 178 m
Bredd 19 m 13 m
Betyg 3/5 2/5

 

Volkswagen halvljus

Volkswagen helljus

Volkswagen Halvljus Helljus
Längd 81 m 152 m
Bredd 21 m 5 m
Betyg 3/5 1/5

 

Kommentar Erik Rönnblom: Alla tre testbilarna har skapligt halvljus med god längd och bredd, i30 och Golf är något bättre än Civic. Helljusen för de två senare, har lite för klen räckvidd, men får ändå godkänt betyg. Civic har betydligt bättre räckvidd. När halvljuset var rätt justerat på vårt testex av Golf fick vi ett ovanligt kort helljus. Men det är såvitt vi känner till inte individuellt justerbart.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd 77 197
Bredd 11 16

 

Vi tycker

1. Hyundai i30 – testvinnare
Att Hyundai i30 skulle kunna övertyga som den faktiskt gjort i den här bataljen var lite oväntat. Men vilken bil som vinner beror också på vad man prioriterar. Hyundai har sakta men envist gnagt sig in i Europa och Sverige. Med i30 har Hyundai vässat just de egenskaper som i längden är mest viktiga för de flesta vid bilköpet, trygga garantier, säkra köregenskaper, krocksäkerhet (vars resultat vi i och för sig väntar på), ett rimligt pris och överkomliga ägandekostnader.

Den som vill åka kul och ändå ha en snål och säker bil väljer inte Hyundai. Och vissa av oss trygghetsnarkomaner tar det säkra före det lite mer okända och väljer Golf. Men för närvarande är faktiskt Hyundai i30 vårt familjeval. Lite mer och väldigt lagom.

2: Volkswagen Golf
En VW Golf är för det mesta ett bra köp. Mer praktisk och ändamålsenlig bil får man leta efter. Den har bra säkerhet, rostskydd och andrahandsvärde – en stabil grund för ett tryggt köp. Men kanske aningen tråkig. Och den är inte klassens mest felfria bil.

3: Honda Civic
Provkör nya Honda Civic så är du kanske såld! Men du ska helst inte vara så lång, ha stel nacke och rygg, eller behöva få fast en bakåtvänd barnstol. Krocksäkerheten kan inte vara mycket bättre! En nackdel är också det svaga rostskyddet.

Kommentar: Marianne Sterner, testchef
Om jag var förnuftig och tänkte på plånboken skulle jag välja Hyundai i30. Men nu tycker jag ju det är så kul att köra bil och där-med är Honda Civic min favorit. Den är frän att se på och har de sportiga egenskaper som designen lovar. Styrningen är vass, växelspaken sitter perfekt till för snabba ryck och trycker man bort ECO-läget svarar bilen direkt på gasen. Visst har Civic en hel del brister, men den charmar mig i alla fall.

Kommentar: Alexander Öbom, praktikant
Roligast bakom ratten har jag i Honda Civic Sport, som blir min vinnare. Bilen ligger som planterad mot asfalten även i tvära kurvor och styrningen känns skarpare och snabbare än hos de andra bilarna. Växlarna går i lätt och jag tycker att jag sitter tryggt och ombonat. I bagageutrymmet, som är förvånansvärt stort, ryms allt jag behöver. Sämre sikt och nästan odugligt baksäte kan jag leva med, då jag får en design som sticker ut och en bil med karaktär

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Civic Sport 1,8 V-TEC Hyundai i30 Premium 1,6 GDI Volkswagen Golf Masters TSI 122

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta:

HONDA CIVIC

TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Fyrcylindrig radmotor med en överliggande kamaxel, fyra ventiler/cylinder, variabla öppningstider och lyfthöjd för insugs-ventilerna. Motorn har kamkedja. Volym 1 798 cm3. Borrning/slag 81 x 87,3 mm. Kompression 10,7:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 142 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 174 Nm vid 4 300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller 5-växlad automatväxellåda. Framhjulsdrivning.  
HJULUPPHÄNGNING: Torsionsbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 225/45 R17.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk hastighetsberoende servo.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilera-de fram. ABS med bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,4 s. Toppfart 215 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Civic Comfort med 1,4 l bensinmotor för 171 900 kr. Civic Executiv Advanced (fullutrustad) med manuell eller automat för 270 900 resp 284 900 kr. Finns även med 2,2 l diesel på 150 hk från 229 900 (Comfort) och automat (Advanced) för 311 900 kr. 

Grundpris, kr: 195 900
Testbilens pris, kr: 195 900
Förmånsvärde, kr/år: 34 000
Värdeminskning, kr/% (1): 88 200/45
Skatt, kr/år: 860
Försäkring, kr/år (2): 2 504
Servicekostnad, kr (3): 11 977
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 3/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 29:00

HYUNDAI i30

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad radmotor med två överliggande kamaxlar samt fyra ventiler per cylinder, med variabla ventiltider. Volym 1 591 cm3. Motorn har kamkedja. Borrning/slag 77,0 x 85,4 mm. Kompression 11,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 135 hk vid 6 300 v/min. Vridmoment 164 vid 4 200 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller sexstegad automat med lock-up. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Multilänkbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 205/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk servo och tre servolägen.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. ABS med bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,9 s. Toppfart 192 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: i30 finns med bensin 1,4 l och 100 hk, 1,6 l bensin på 135 hk och en turbodiesel med 110 respektive 128 hk. Det finns fyra utrustningsnivåer, Select Business, Premium och Sport. Priser från 159 900 kr till 234 900 kr. 1,6 l bensin och diesel med manuella växellådor är miljöbilar.

Grundpris, kr: 204 900
Testbilens pris, kr: 204 900
Förmånsvärde, kr/år: 34 900
Värdeminskning, kr/% (1): 94 300/46
Skatt, kr/år: -6)
Försäkring, kr/år (2): 2 532
Servicekostnad, kr (3): 6 745
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 5/3/12/5
Milkostnad, kr (5): 27:10

VOLKSWAGEN GOLF

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig radmotor med intercooler och turbo direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 390 cm3. Motorn har kamkedja. Borrning/slag 76,5 x 75,6 mm. Kompression 10,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 122 hk vid 5 000 v/min. Vridmoment 200 Nm vid 1 500 till 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller 7-stegad automat, DSG. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Multilänkbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 195/65 R15.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk hastighetsberoende servo.  
BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. ABS och bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,5 s. Toppfart 200 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Golf finns med multifuel- och bensinmotorer mellan 75 och 270 hk och dieselmotorer mellan 105 och 170 hk. Priser mellan 169 900 och 354 400 kr. Det finns närmare tio utrustningsnivåer plus ett flertal olika slags utrustningspaket.

Grundpris, kr: 190 400
Testbilens pris, kr: 195 700
Förmånsvärde, kr/år: 33 400
Värdeminskning, kr/% (1): 91 400/48
Skatt, kr/år: 840
Försäkring, kr/år (2): 2 588
Servicekostnad, kr (3): 8 201
Serviceintervall, mil/år: Flexibel/2
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 2/3/12/2
Milkostnad, kr (5): 29:10

Kommentar: 1: efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2: vid 1 500 mil i stad typ Västerås. 3: t o m tre år el 6 000 mil. 4: Nybilsgar./vagnskada/rostskydd/väg ass. 5: = Efter 6 000 mil/3 år. 6: i30 är en miljöbil och därmed skattebefriad i fem år.

DEN BEKVÄMA SJÖVÄGEN

Europa väntar – eller varför inte vårt eget Gotland. Från Västervik är Gotland endast två timmar bort.

Privatsatsande rederiet Gotlandsbåten är åter i trafik. Med nyinköpt färja, HSC Express, byggd i Australien 1998, får Destination Gotland nu konkurrens om resenärerna. Gotlandsbåten kommer i sommar att ha avgångar varje dag utom tisdag, både från Västervik och Nynäshamn. Båten tar 849 passagerare och 180 bilar.

Färjelinjerna i övrigt är i stort sett desamma som förra säsongen, men med ökat turtäthet i några fall, bland annat på TT Line mellan Trelleborg och Rostock. Överlag för alla linjer till kontinenten gäller att id-kontrollerna är betydligt mer omfattande än tidigare. Här gäller det att ha ordning på sina papper. Tyskland har exempelvis infört inre Schengenkontroll vilket innebär att det krävs pass eller nationellt id-kort av EU-standard för att resa i landet.

Silja Line och Tallink Line har delat på sig i marknadsföringssyfte. Nu reser vi med Silja till Finland och Tallink till Estland och Lettland, men bolaget är fortfarande detsamma.

 

England är inte längre lika enkelt att nå från skandinaviska hamnar. Avgång Esbjerg försvann redan i fjol. Ska du ha bilen med dig är det närmast Holland som gäller, exempelvis från Ijmuiden till Newcastle (DFDS Seaways) eller från Hoek van Holland till Harwich (Stena Line), drygt  16 respektive 7–9 timmars överfart.

Text: Boo Wennerberg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.