Bild
Nästa artikel

Biltest: Hyundai i30, Honda Civic, Volkswagen Golf (2012)

Nybilstest

Hyundai i30 kliver in i Golfklassen och klår både mäster själv och japanska Honda. Det är en timid segrare som vinner med små marginaler. Men i30 har flera bra egenskaper som avgör. Mest handlar det om att få så mycket bil som möjligt för pengarna. Avvägningar som nästan gör Hyundai i30 lite svenskt lagom.

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

När jag först tog plats bakom ratten i nya i30, slog det mig att det faktiskt bara är 21 år sedan som den första bilen från Hyundai anlände till Sverige.

Vi Bilägare köpte ett av de första exemplaren som fick långtestnummer 32. Pony, som modellen hette, fick beröm för pris och utrustning men kritik för köregenskaperna. Den var nära att gå omkull vid vårt älgtest 1991.

Sedan dess har Hyundai gjort en rejäl klassresa. Nu rullar 120 000 bilar i Sverige och Hyundai är femte största biltillverkaren i världen. Elantra tog så småningom över och ersattes 2007 av i30. Den var byggd på Elantras plattform, men anpassades för Europa. Och nu har vi version två, som är först med en miljöklassad bensinmotor i klassen. Det är raskt marscherat. Men räcker det mot sportiga Honda Civic som är inne på åttonde versionen och VW Golf nummer VI?

Civic känns fräsch och ungdomlig. Den verkar vara välbyggd och ger ett gediget inryck. Honda har dessutom vågat mycket mer bara för ögats skull. Civic ser faktiskt ut att vara både lägre och bredare än i30 och VW. Golf ser hög och knubbig ut jämfört med Civics slanka och extremt sluttande fram- och bakdel. Men det skiljer bara några centimeter i höjd och det är snarare Golf och i30 som är någon centimeter bredare.

Golf VI som gör sin sista säsong – den nya lär stå på Parissalongen i höst – är en svårslagen bil, i varje fall när det handlar om praktiskt bilägande.


Ta något så enkelt som hur det är att kliva in och ur fram- eller baksäte. Man behöver nästan inte pröva för att omgående  komma underfund med att Golf är smidigast i det fallet. I Civic kan faktisk en lång person slå i huvudet i övre dörrkarmen också när man ska in bakom ratten. Och bakdörrarna öppnar visserligen suveränt stort men också här är takkanten obekvämt låg.

Baksätet har också lägre takhöjd vilket är mest kännbart för långa och om man försöker luta huvudet mot nackskyddet. Det är inget problem vare sig i Hyundai i30 eller VW Golf. Den senare har bättre takhöjd än många större bilar tack vare den raka taklinjen.

Trots att alla tre var utrustade med dubbfria vinterdäck kändes ingen av dem obehagligt mjuk eller ostadig på torr asfalt som det råkade vara vid första körpasset. Golf har en väl avpassad styrning och servoverkan. Hyundai i30 har styrservo med tre lägen – normal, comfort och sport – mellan vilka man enkelt växlar med ett tryck på en knapp på ratten. Skillnaden på de olika lägena märks mest i lägre hastighet. När man kör 110 tycks servon ge samma verkan oavsett läge.

Vi Bilägares testexemplar av Hyundai i30 hade näst högsta utrustningsnivån vilket innebär en hel del knappar på just ratten. Där finns styrning av  radio, telefon, farthållare och styrservo. Men jag kan inte säga att det var något som störde mig. Däremot har VW bästa reglaget för farthållare – i samma spak som man har blinker och omkoppling till helljus – och det fungerar suveränt.

Honda Civic har den mest direkta och snabba styrningen. Civic reagerar blixtsnabbt på små styrutslag och den känns exakt och ändå stabil när man kör snabbt på motorväg. Bilen går spikrakt utan småvingel.

Den snabba styrningen och stabiliteten var en god hjälp när vi testade att göra en undanmanöver på flygplatsen i Hagfors. Honda gick snällt och lydigt utan problem i över 70 km/tim trots friktionsdäck. Sport har en fördel av lite lägre och bredare däck.

Eftersom bilarna hade friktionsdäck kunde vi inte köra dem maximalt. Men känslan i Civic är förbaske mig som att köra en liten gocart. Hyndai i30 klarade också svängarna bra i 70 km/tim men med hjälp av ESP som bestämt bromsade upp framfarten efter andra svängen. Golfs antisladdsystem bromsade hårdare i samma fart – 70 km/tim. Därför klippte vi en kon på väg tillbaka till rätt väghalva. Men bilen höll balansen och sladdade inte och får fullt godkänt. Det här är tre körsäkra bilar.

Golf och i30 har mer avancerade bakvagnar än Civic som kör med en i och för sig kraftig torsionsaxel med krängningshämmare. Men det ger inte riktigt samma möjlighet som en multilänkbakvagn där varje bakhjul i det här fallet hålls av ett framåtriktat momentstag och tre tvärlänkar och med krängningshämmare. Både VW och Hyundai har en övre länk som korrigerar bakhjulens lutning vid hård kurvtagning.

Fördelen med en torsionsbakvagn är förstås att det är en enklare och billigare lösning, som heller inte stjäl så mycket utrymme. Honda har satt fjädringen ganska hårt för att åstadkomma de sportiga och kvicka egenskaper som uppskattas av bilintresserade. Men den går också lite hårdare på vägen.

Däremot har Honda verkligen ansträngt sig för att få ner ljudnivån. Enligt uppgift är bilen 50 kg tyngre av det skälet. Alla som kört de tre testbilarna noterade också att Civic är betydligt snällare mot örat. På den grova asfalt som råder på vårkanten bullrar både Golf och i30 ganska hårt, i30 är något bättre. Men Honda Civic är märkbart tystare. Mätningen visade också på lägre bullernivå i Honda.

Frågar man tre personer i vilken av tre bilar man sitter bäst bakom ratten blir det oftast tre olika svar. För min del är det i30 som ger bästa sittställningen och mest komfortabla stolen. Jag sitter faktiskt bättre i i30 än i40 som råkar vara den långtestbil som jag kör för närvarande.

I Honda skulle jag behöva sitta lägre och ha en längre sits eller mer vinklad för att få lite stöd för benen. Mitt vänstra knä skaver mot dörrsidan upptäcker jag efter några mil. Och i VW Golf vet jag att sportstolarna är det som gör susen för min del. Men Vi Bilägares testchef Marianne Sterner röstade för Honda Civic och vår praktikant Alexander Öbom hävdade att Golf var bäst.
 
Vi är däremot helt ense om att sikten är absolut sämst i Civic. Bakåt räddas man delvis av backkameran som är standardutrustning i Sport och Executive. P-sensorer skulle också behövas. Fronten är rund. Och långa personer får svårt att se trafikljus på grund av den långt neddragna takkanten. De extremt lutande främre takstolparna kan gömma en gående eller en hel bil i korsningar.

I Hyundai i30 har man betydligt bättre sikt, framför allt bakåt. i30 Premium har också backkamera, skyddad av Hyundaiemblemet på bakluckan. Vid vår förfrågan hävdades att elmotorn som vinklar upp emblemet är riktigt stark och därför ska kunna putta undan lite snö och is. Premium har dessutom p-sensorer fram och bak, vilket är en bra hjälp.

VW Golf har visserligen en bred takstolpe men rakare linjer som underlättar sikt och P-manövrer. Instrumenteringen är enligt standard 1A i Golf. Inga oväntade utsvävningar, bara funktionellt och praktiskt. Civic är lite roligare med den speciella digitala bläddrande hastighetsmätaren i den långsmala displayen strax under vindrutan och varvräknaren strax under.

Har man tryckt in ECO-knappen så får man tydlig indikation på om man kör ekonomiskt  genom att vägkanterna i displayen växlar från grönt till blått om man gasar för hårt. Dessutom är då stopp/start-funktionen aktiv. Hyundai är lite mer försiktiga. Men instrumenteringen är för all del snygg med sin blåa dekor. Knappar och reglage är rejäla och tydliga.

Ser vi till bränsleförbrukningen så var Hyundai en hårsmån snålare än Honda. Men då körde vi också Civic på ECO-läget hela tiden utom vid prestandamätningarna och då vi kollade motorernas karaktär på flygfältet. Inte helt oväntat drog VW Golfs turbomaskin lite mer. Men kallar vi all vår körning för blandad så klarade å andra sidan Golf utlovad förbrukning enligt bränsledeklarationen. Men är 4,1 l/100 km verkligen realistiskt? Det är vad Hyundai i30 ska klara på landsväg.

Jag gjorde ett försök. På väg hem på kvällskvisten när vi tankade testbilarna sista gången nollade jag förbrukning, hastighet och körsträcka. Sedan körde jag som om det låg ett ägg under gaspedalen. Och inte fortare än 80 km/tim. Klart frustrerande! Men när jag parkerade hemma visade färddatorn en förbukning på 4,2 l/100 km efter 50 km körning med en genomsnittshastighet på 69 km/tim.

Morgonen därpå gjorde jag en körning rakt genom Stockholms rusningstrafik. Stopp/startsystemet stängde av och startade motorn sammanlagt 21 gånger och motorn var avstängd totalt åtta minuter och 32 sekunder.

Stopp/start-systemet var lite kinkigt. Flera gånger startade bilen inte. Jag kom på att jag lade i växeln för tidigt. Man måste trampa ner kopplingen och låta motorn starta innan man lägger i ettans växel. En egenhet som Honda inte lider av.  

Det är bra gjort av Hyundai att få i30 miljöklassad. Det har man delvis lyckats med tack vare stopp/startsystemet och lättrullande däck. Den nya direktinsprutade bensinmotorn är förvisso snål, men det känns också att den är optimerad för ekonomisk körning. Den har inte har samma ork på femman och sexan trots att utväxlingen är jämförbar med den i VW Golf och Honda Civic.

Å andra sidan har Golfmotorn turbo och Civic har större cylindervolym. Hondas V-TEC är ett suveränt sätt att ge en motor egenskaper som ”dr Jekyll och mr Hyde”.
Men börjar man köra som den sistnämnde så lär också förbrukningen öka. Vi höll oss till ECO-läget.

Nya Civic har nyligen bevisat att den är krocksäker i Euro NCAP. Men det går inte att få barnstolens band under fäst-järnen, i varje fall inte med bara händerna.
Bakom föraren är det däremot möjligt, eftersom den stolen är höj- och sänkbar. Då kan man använda de fästen som blir synliga när stolen höjs.

Men samtidigt är det så att en bakåtvänd barnstol bakom föraren mer är en teoretisk möjlighet i såväl Civic som Golf och i30. Varken barnet eller den som kör sitter säkert och bra.

Sammanfattningsvis – Civic har några avgörande nackdelar: sikten och körställningen är inte bra för den som är lång. Insteget är obekvämt till baksätet. Det är svårt att fästa en bakåtvänd barnstol och rostskyddet är svagt.

Golf är ett tryggt alternativ, en bra bil, med praktisk design.

Men man får lite mer för pengarna när man väljer i30. Hyundai har bra komfort, fem års nybilsgaranti, bra rostskydd, hyfsad milkostnad och är miljöklassad.

1. Hyundai i30 – testvinnare
Att Hyundai i30 skulle kunna övertyga som den faktiskt gjort i den här bataljen var lite oväntat. Men vilken bil som vinner beror också på vad man prioriterar. Hyundai har sakta men envist gnagt sig in i Europa och Sverige. Med i30 har Hyundai vässat just de egenskaper som i längden är mest viktiga för de flesta vid bilköpet, trygga garantier, säkra köregenskaper, krocksäkerhet (vars resultat vi i och för sig väntar på), ett rimligt pris och överkomliga ägandekostnader.

Den som vill åka kul och ändå ha en snål och säker bil väljer inte Hyundai. Och vissa av oss trygghetsnarkomaner tar det säkra före det lite mer okända och väljer Golf. Men för närvarande är faktiskt Hyundai i30 vårt familjeval. Lite mer och väldigt lagom.

2: Volkswagen Golf
En VW Golf är för det mesta ett bra köp. Mer praktisk och ändamålsenlig bil får man leta efter. Den har bra säkerhet, rostskydd och andrahandsvärde – en stabil grund för ett tryggt köp. Men kanske aningen tråkig. Och den är inte klassens mest felfria bil.

3: Honda Civic
Provkör nya Honda Civic så är du kanske såld! Men du ska helst inte vara så lång, ha stel nacke och rygg, eller behöva få fast en bakåtvänd barnstol. Krocksäkerheten kan inte vara mycket bättre! En nackdel är också det svaga rostskyddet.

Kommentar: Marianne Sterner, testchef
Om jag var förnuftig och tänkte på plånboken skulle jag välja Hyundai i30. Men nu tycker jag ju det är så kul att köra bil och där-med är Honda Civic min favorit. Den är frän att se på och har de sportiga egenskaper som designen lovar. Styrningen är vass, växelspaken sitter perfekt till för snabba ryck och trycker man bort ECO-läget svarar bilen direkt på gasen. Visst har Civic en hel del brister, men den charmar mig i alla fall.

Kommentar: Alexander Öbom, praktikant
Roligast bakom ratten har jag i Honda Civic Sport, som blir min vinnare. Bilen ligger som planterad mot asfalten även i tvära kurvor och styrningen känns skarpare och snabbare än hos de andra bilarna. Växlarna går i lätt och jag tycker att jag sitter tryggt och ombonat. I bagageutrymmet, som är förvånansvärt stort, ryms allt jag behöver. Sämre sikt och nästan odugligt baksäte kan jag leva med, då jag får en design som sticker ut och en bil med karaktär.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda Civic Sport 1,8 V-TEC
Hyundai i30 Premium 1,6 GDI
Volkswagen Golf Masters TSI 122

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta:

HONDA CIVIC

TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Fyrcylindrig radmotor med en överliggande kamaxel, fyra ventiler/cylinder, variabla öppningstider och lyfthöjd för insugs-ventilerna. Motorn har kamkedja. Volym 1 798 cm3. Borrning/slag 81 x 87,3 mm. Kompression 10,7:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 142 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 174 Nm vid 4 300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller 5-växlad automatväxellåda. Framhjulsdrivning.  
HJULUPPHÄNGNING: Torsionsbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 225/45 R17.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk hastighetsberoende servo.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilera-de fram. ABS med bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,4 s. Toppfart 215 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Civic Comfort med 1,4 l bensinmotor för 171 900 kr. Civic Executiv Advanced (fullutrustad) med manuell eller automat för 270 900 resp 284 900 kr. Finns även med 2,2 l diesel på 150 hk från 229 900 (Comfort) och automat (Advanced) för 311 900 kr. 

Grundpris, kr: 195 900
Testbilens pris, kr: 195 900
Förmånsvärde, kr/år: 34 000
Värdeminskning, kr/% (1): 88 200/45
Skatt, kr/år: 860
Försäkring, kr/år (2): 2 504
Servicekostnad, kr (3): 11 977
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 3/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 29:00

HYUNDAI i30

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad radmotor med två överliggande kamaxlar samt fyra ventiler per cylinder, med variabla ventiltider. Volym 1 591 cm3. Motorn har kamkedja. Borrning/slag 77,0 x 85,4 mm. Kompression 11,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 135 hk vid 6 300 v/min. Vridmoment 164 vid 4 200 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller sexstegad automat med lock-up. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Multilänkbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 205/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk servo och tre servolägen.
BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. ABS med bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,9 s. Toppfart 192 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: i30 finns med bensin 1,4 l och 100 hk, 1,6 l bensin på 135 hk och en turbodiesel med 110 respektive 128 hk. Det finns fyra utrustningsnivåer, Select Business, Premium och Sport. Priser från 159 900 kr till 234 900 kr. 1,6 l bensin och diesel med manuella växellådor är miljöbilar.

Grundpris, kr: 204 900
Testbilens pris, kr: 204 900
Förmånsvärde, kr/år: 34 900
Värdeminskning, kr/% (1): 94 300/46
Skatt, kr/år: -6)
Försäkring, kr/år (2): 2 532
Servicekostnad, kr (3): 6 745
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 5/3/12/5
Milkostnad, kr (5): 27:10

VOLKSWAGEN GOLF

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.
MOTOR: Fyrcylindrig radmotor med intercooler och turbo direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Volym 1 390 cm3. Motorn har kamkedja. Borrning/slag 76,5 x 75,6 mm. Kompression 10,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 122 hk vid 5 000 v/min. Vridmoment 200 Nm vid 1 500 till 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller 7-stegad automat, DSG. Framhjulsdrivning.
HJULUPPHÄNGNING: Multilänkbakvagn. MacPherson fjäderben fram. Krängningshämmare.
HJUL: 195/65 R15.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk hastighetsberoende servo.  
BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. ABS och bromsassistans.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 9,5 s. Toppfart 200 km/tim.
ÖVRIGA VERSIONER: Golf finns med multifuel- och bensinmotorer mellan 75 och 270 hk och dieselmotorer mellan 105 och 170 hk. Priser mellan 169 900 och 354 400 kr. Det finns närmare tio utrustningsnivåer plus ett flertal olika slags utrustningspaket.

Grundpris, kr: 190 400
Testbilens pris, kr: 195 700
Förmånsvärde, kr/år: 33 400
Värdeminskning, kr/% (1): 91 400/48
Skatt, kr/år: 840
Försäkring, kr/år (2): 2 588
Servicekostnad, kr (3): 8 201
Serviceintervall, mil/år: Flexibel/2
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: Finns ej
Garantier, år (4): 2/3/12/2
Milkostnad, kr (5): 29:10

Kommentar: 1: efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2: vid 1 500 mil i stad typ Västerås. 3: t o m tre år el 6 000 mil. 4: Nybilsgar./vagnskada/rostskydd/väg ass. 5: = Efter 6 000 mil/3 år. 6: i30 är en miljöbil och därmed skattebefriad i fem år.

Kommentarer

#1
2012-07-16 17:29

Frågan är ju egentligen vad man bör värdesätta hos bilen och hur mogen man är som människa.
Värdesätter man att fara omkring som ett skållat troll på vägarna är kanske Civic rätta valet.
Ska man ha kvar bilen några fler år är nog Golf rätt val.
Den kommer säkert även i fortsättningen att ha bästa andrahandsvärdet.
Är man ointresserad av bilar och bilkörning och bara vill bli transporterad hit och dit på enklaste och säkraste sätt ska man nog välja i30.

#2
2012-07-16 17:58

Frågan om bästa bilen i "Golfklassen", eller i andra klasser, är en omöjlig fråga. Möjligen kan man få svar på "bästa medelmåttan". Vi Bilägares test visar att den bil som inte utmärker sig på något utan istället är lagom, alltså en medelmåtta, den bilen vinner testet. Visst är det så att olika förare och familjer har olika prioriteringar. Jag hävdar att de allra flesta bilar i denna klass är bra bilar och skillnaderna är egentligen små. De som lyser starkast är de som har en egen profil, som är mer specialiserade och därmed mindre av medelmåttig kompromiss. Honda Civic är ett exempel, Honda säljer på körglädje, design och sportighet och avancerad teknik. Som de har gjort under många år. Ett annat exempel är Alfa Giulietta som trånar efter samma köpare som Civic. Eller ta Peugeot 308, en komfortabel vagn för familjer och troligen klassens bekvämaste val, synnerligen prisvärd. Detta är bilar som kanske inte passar alla, men som vågar utmärka sig på några specialiteter. Är de sämre för att de är mer specialiserade, eller egentligen bara annorlunda?

#5
mcregor
2012-07-16 21:17

Köpte själv en Golf Variant Bluemotion förra hösten efter att ha provkört de flesta konkurrenterna. Golfen fanns faktiskt inte ens "på kartan" när jag började provkörningarna men kom med i ett sent läge. Men den är så frapperande "enkel" att umgås med och det mesta sitter precis där man vill så det blev lite av "love at first sight" när vi provkörde Golfen. Visst finns det mindre bra saker, t ex ljudnivån med sommardäck, men på det stora hela blev den det enda naturliga valet för vår familj. Men då fanns ju å andra sidan inte nya i30 och nya Ceed - men dom finns ju fortfarande inte som kombi men det kommer väl snart. Golfen är säkert en "medelmåtta" enligt Raphaels måttstock men skall man använda bilen dagligdags så måste den fungera bra i så många situationer som möjligt och då försvinner möjligen en del mera "specialiserade" bilar. Och för motorjournalister betyder ju ofta det senaste också det "bästa" vilket vi konstaterat i tidigare trådar. Ifjol var det t ex nya Ford Focus i denna bilklass....

#6
Leif Larsson
2012-07-17 07:46

Köpte en Alfa Guilietta den 4 juni.Provade andra märken i samma "klass". Tycker att stolarna i Alfan är sköna och den är rymlig. Köpte den lite grand med hjärtat då jag tycker den är snygg. Men det var nära att jag köpte Opel Astra istället. De flesta bilarna i den sk "klassen" är bra.

#7
2012-07-17 10:23

Börjar så smått misstänka att bilar kan ha betydligt fler fel och brister än vad någon biltidning någonsin uppmärksammat.

När jag för första gången kör en bil som testats massor av gånger så upptäcker jag bokstavligen högvis med fel, 10-15, och brister och dumheter som aldrig någonsin med ett ord nämnts i något sammanhang.

Jag upptäcker också att den stora skillnaden mellan bilar är vilka fel och brister det är, däremot bryr jag mig lite om det som fungerar bra.

Jag skulle personligen önska mig att biltester enbart sökte efter fel på bilarna och ställde upp listor där man kunde läsa vad som irriterar och allt som inte står på listan är bra och inget att störa sig på.

Då kunde man jämför listorna och se vilka fel man skulle kunna stå ut med och vilka man inte kunde acceptera.

För tro INTE att det finns något som en modern bil utan fel och brister att störa sig på, MYT!
Inte kört Golfen än men det blir nästa uppgift, och misstänker att jag kommer att plocka ner den i småbitar med massor av fel.

Som man nu gör testerna blir det rörigt och hopblandat och varken det ena eller det andra.
Ett svammel av prat som surrar hit och dit i texten.

Man får inte veta alla dumma saker och varför de är dåliga, inte veta alla bra saker eller varför de är bra.

Man får inte veta om något verkligen är bra eller är dåligt eller om det bara är en viss persons personliga upplevelse, i det senare fallet värde noll och intet.

Testerna är ytliga, kortfattade, ofullständiga, med felaktigt prioriterat innehåll som ger en oriktig bild av alla bilar som testas och duger i praktiken aldrig som underlag för att tycka något om en bil.

Jag dömer härmed ut hela biltidningsbranschen som fullständigt irrelevant och oanvändbar som utgångspunkt för att tycka eller tro något om bilar när det gäller provkörningar och biltester.

Dags att starta världens första och enda biltidning som redovisar fakta och inget mer.

#8
2012-07-17 13:50

Niklas, har du redan glömt Amperas laddsladd?
Den var det ju verkligen klagomål på.

#9
2012-07-17 15:30

Och N-iklas snackar om att svamla..hihi. Betyder detta att vi slipper se honom här mer?...han verkar ju inte gilla det som skrivs av redaktionen.

#10
2012-07-17 21:01

Det är inget speciellt fel på vi bilägare det är den bästa tidningen som skriver mer och bättre än någon annan.

Det är ett strukturellt fel på hela iden bakom biltestandet och vad man skriver.
Hur många tusen biltidningar finns det i hela världen?
Samtliga får på tafsen.

Dessutom har jag talat med journalister om detta privat och då håller de med om att jag har rätt, men de kan inget göra eftersom kravet på vinster och kommersialism i förlags branschen gör djuplodande seriöst arbete mycket svårt.

Annars handlar det om att jag är perfektionist och skoningslös mot dumheter, de flesta människor är mer axelryckning och tja, tjo, tjum.

Och jag är sedan årtionden van vid bilar utan minsta fel eller brist där varje detalj och funktion är perfekt, enkel och smidig och så plötsligt dräller det av irritationsmoment i snart sagt varje bil, vad tusan…
Skandal!

Och dessa bilar framhålls som toppen och vinner tester på löpande band och ingen klagar det minsta.

#11
DavidBrown
2012-07-17 21:46

Bra skrivet N-iklas! Det du skriver har vi insatta länge funderat över.

Hur länge ska saabnisse få provocera här? Amperas laddsladd är inte det störst problemet i bilvärlden utan artikeln du dillar om är några sommaruppfyllnadsfunderingar av en tidningsmedarbetare. Har du ens laddat någon Ampera?

#12
2012-07-18 07:16

Men snälla David B läser du egentligen vad Niklas skriver?
Han efterlyser ju att fel och brister reovisas av journalisterna.
När ViB klagade på laddkabeln till Ampera var inte det bra, det var en bagatell.
Men narurligtvis har jag inte använt den och kommer förmodligen aldrig att göra det, men det var inte jag som startade den tråden.
Men naturligtvis har han rätt i att det ska redovisas fel och brister på bilarna bara det inte är en Opel!

#13
2012-07-18 10:13

Grattis Niklas, nu har du svamlat så mycket så du fått Uno-trollet i sin senaste inkarnation som kompis! Massor med fel på ALLA bilar utom Opel, alltså...
Läste nånstans att du hyllade Opels ljusspak, du tror inte att folk som är vana vid andra märkens lösningar (Ford tex.?) inte automatiskt tycker att Opels lösning är så fantastisk?

#14
2012-07-18 12:28

Åsikter kan vara hur dumma som helst men om man också blint vägrar se fakta bara för att de inte stämmer med den egna åsikten då är man en idiot.

Jag skulle vilja se den som är fräck nog att hävda att Fords ljusratt och funktioner skulle vara bättre än Opels, den skulle man vilja se rakt i ögonen.

Det har ju ingenting med vana att göra, enkel matematik, en ratt med tre enkla grundfunktioner och två tydliga knappar av och på, måste vara bättre än en ratt med 7-8 eller om det var fler funktioner som dessutom innehåller underliga symboler man aldrig sett förut.

Även den som kör Ford måste erkänna att det är så.
Man ska inte behöva använda instruktionsboken för att kunna sätta på ljuset på bilen, då är det något riktigt galet.

För att inte tala om en taklampa som är omöjlig att använda i mörker eftersom den förstör sikten i backspegeln, mer idiot än så blir det knappast, den typen av dumhet är trots allt fortfarande sällsyntare i Opel än i andra och det är den med minst antal fel som vinner.

Det borde vem som helst inse vilken vana man än har.

Och det är minsann fel på nuvarande Opel också och det gör knappast saken bättre.

Det är blänk i instrumentens glas, justeringen av ryggstödets lutning i Astra sitter trång till och är fjäderbelastat och inte steglöst, det går ju an eftersom stolen är så märkbart bättre än andra bilars, men det är absolut mycket sämre än förr.
Takbelysningarna i i stort sett alla modeller är billiga att se på och inte över sig bra att ta på heller liksom belysningen i solskydden, det är mycket sämre än det var 1988 eller Senator 1978 för den delen.

Och i varje fall den Astra jag kört hade ett fräsande vindbrus vid backspegeln redan i 70 km/t, i Omega kan jag köra 150 km/t utan minsta vindbrus från backspeglarna.

Och materialen är inte så påkostade överallt som de borde, på många punkter i fack och handtag är det inte alls bättre än Ford och det är verkligen inte bra ur PR synpunkt, Opel ska ju sälja på överlägsen kvalitet men det är inte självklart att vem som helst får det intrycket när man tittar närmare på bilen.
Skillnaden mot andra bilar är för liten för att genomsnittliga människor ska märka det på något tydligt sätt.

Det Opel vinner på i dag är bättre teknik, intelligentare lösningar och en mer bekymmersfri genomtänkt funktion, det är betydligt sämre än förr, men tack vare att alla andra är så dåliga är Opel trots brister fortfarande bäst.

Efter att ha kört Focus och ständigt stört mig på dåliga justeringar och fel positioner och avstånd och på att det rent av var svårt att stänga dörren så gick allt smidigt och enkelt att ställa in till perfekt harmoni i Astra, det är avgörande.

Och så förståss varumärket, att det är en Opel står för i varje fall 30 % av orsaken till ett köp.
Och i dagens läge är det mer orsak än vanligt, att komma i en Opel är numera mer provocerande och utmanande än någonsin förut, det är riktigt att visa fingret i omgivningens samtliga ansikten och en sann njutning.

#15
mcregor
2012-07-18 13:28

@N-iklas: Jag är visserligen en ordbajsare själv men jag tror att du skulle nå flera om du bantar ner dina uppsatser till inlägg - man orkar helt enkelt inte läsa dom även om det ibland säkert finns ett och annat visdomsord. Sen har vi f ö haft både Ford och Opel i familjen samtidigt och inte har vår Opel på nåt sätt varit mera logisk i förarmiljön än Forden. Men om man vågar säga det så tycker jag att vår nuvarande Golf är klart bättre i de avseendena än både vår nuvarande Opel och vår förra Ford.
Enkla, lättlästa instrument med bra belysning i mörker och reglage som sitter väldigt naturligt för mig personligen. Sen kan jag också hålla med om att den nya Focusen är lite överarbetad i förarmiljön.

#16
2012-07-18 15:22

Jag bryr mig inte alls om om någon orkar läsa vad jag skriver, mitt syfte är helt annat.

I den här världen anpassas det alldeles för mycket till det sämre.
De kunniga sa anpassa sig till de okunniga, de starka till de svaga, de kloka till de dumma.
Vart leder det?
Till en harmoniskt värd utan konflikter, visst, men också till en illa fungerande värld där kunskaper och kompetens mals ner och försämras till bludder och strunt utan värde.

Självklart är det ett problem att så många människor inte orkar konfrontera intellektuella aktiviteter och storknar om de får se fler än 10 rader text samtidigt.
För mig är det en rent skrämmande samhällsutveckling

Det är detta som är felet med biltidningarna de anpassar sig till vad läsarna gillar och skriver det de tror att läsarna vill läsa, resultatet blir också därefter.
Usel kvalitet och mest strunt.

Jag gör det som är rätt oavsett följder och konsekvenser, den som inte orkar läsa vad jag skriver har ett allvarligt problem som de borde ta itu med och arbeta bort, det är inte min sak att befatta mig med.

#17
2012-07-18 15:29

Jag har inte kört nuvarande Golfen och bara hastigt tittat i verkligheten så jag vill inte säga något säkert än på ett par veckor, ska skaffa en Golf först.
Men så här långt finns det ändå vissa saker som kan sägas.

När det gäller de fyra mätarna förefaller det ganska felfritt (om än också fritt från glamor och nöje) men när det gäller alla andra reglage och funktioner så är det ingen tvekan om att de är märkbart sämre än motsvarande hos Opel.

Ljusratten är ingen katastrof, lik Opels från 1978, men sämre, visst är den det, separata knappar för dimljuset är bättre och enklare, jag skulle inte veta hur jag skulle sätta på rätt dimljus med Golfens funktion.
Om jag skulle lämna kvar vridratten på dimljuset eller om jag bara skulle vrida ner den och markera att jag vill ha det dimljuset och sedan vrida upp den till föregående läge eller…????
Och hur stänger jag av igen???

Medan jag på Opel bara trycker in knappen och det är klart.

Ingen människa kan väl rimligtvis ifrågasätta att Opels funktion är bättre?

Jag förutsätter naturligtvis att människor är intelligenta nog att inse att de måste tänka som en som aldrig suttit i bilen tidigare.

Det är ju självklart att det är enkelt för den som är van, men det är ju inte en sådan person det handlar om utan en nybörjare.

Och då är Opel bättre än VW.

Knapparna på ratten i Golf har nästan inga symboler som talar om vad de har för funktion bara anonyma pilar, de säger mig ingenting alls, Opel har mycket informativa symboler som direkt talar om vad det handlar om.

Ventilationsreglagen är mindre, pluttigare och svårare att manövrera i knapparna enbart, jag vet inte om de visas i den stora skärmen också som på Opel?, men om de inte gör det så är det inte bara sämre, de är mycket sämre.
Och de är oerhört fula att se på, faktiskt, usch, ser ut som en leksak för 9.90 från 1979.

Elfönsterhissarna i vinkelhandtaget är relativt bra placerade om än något stora och klumpiga, ser lite väl grovt och vulgärt ut, lite finnes kan man ändå önska sig. Nå dessa kommer ju från Opel Astra 1998, bortsett storleken är de plockade rakt av, direkt kopia.

Låsknapparna sitter i förardörren kan ej nås av passageraren, ESP knappar och liknande viktiga funktioner sitter dolda bakom växelspaken medan Opel har dem överst på panelen tydligt synliga.

Personligen kan man tycka vad man vill, men objektivt är det inget tvivel om att Opels förarmiljö är betydligt bättre, enklare och mer logisk än Golf.

#18
2012-07-18 15:33

Objektivt va ordet! =)

#19
2012-07-18 15:45

OPEL= en bil för nybörjare.....

Passa på o köp en..för de tillverkas snart inte mer.

#20
mcregor
2012-07-18 16:12

Sorry N-iklas - orkar inte läsa dina inlägg längre. Fatta dig kortare och fokusera på det viktiga och inte på småsaker. Men givetvis är Opel bättre i allt - det har du ju upplyst oss om många gånger redan. Du har inte funderat på att olika människor kan uppfatta saker och ting olika så sådant som du anser "självklart" kanske bara är så för dig och inte för andra - som kanske har andra referenser....

#21
DavidBrown
2012-07-18 17:02

Intressanta reflektioner N-iklas!
FLAC: Svammel eller ej, men vem gillar inte svammel?

#22
2012-07-18 22:07

Att bil-journalisterna anser att VW-bilarna är mera logiska och förarmiljön mera genomtänkt beror ju bara på att dom är mera vana med dessa bilar och ofta äger en VW-koncerns bil. Mest pengar får ju tidningarna också från VW så det är inte något man behöver undra över, såklart det spelar en roll när journalisterna utför sina "biltester"! Viktigast är att lära sej läsa mellan raderna, försöka få reda på finesser med olika bilar, vem som vinner testerna lönar det sej inte att bry sej om för sällan passar vinnarbilen alla!

Jag skulle välja Civic, Citroen C4 (komfort) eller Peugeot 308 i denna klass.

#23
2012-07-18 22:14

Peugo skrev: "Mest pengar får ju tidningarna också från VW så det är inte något man behöver undra över, såklart det spelar en roll när journalisterna utför sina "biltester"! "

Intressant aspekt. Kan du verifiera den, eller var det bara skitsnack?

#24
DavidBrown
2012-07-18 22:23

Peugo har faktiskt rätt...

#25
mcregor
2012-07-18 22:56

Detta med logisk och lättjobbad förarmiljö i VW vill jag minnas att det var jag som nämnde i denna tråd och ingen motorjournalist..:)
Och jag är definitivt inte "köpt" av VW - tvärtom är jag en bilköpare som är väldigt otrogen i samband med bilbyten och gärna byter märke. Men senaste gången blev det en Golf och just detta med förarmiljön var en av de avgörande faktorerna.

#26
2012-07-19 11:07

Mycket förtjust…

Nu bryr jag mig som sagt inte om om någon läser vad jag skriver.

Jag betraktar den som inte orkar läsa eller som inte vill läsa eller som inte vill lyssna på mina argument som någon som har problem och bör ta itu med dem.

Jag är faktiskt förvånad över hur ofta jag vinner alla små diskussioner, när någon drar sig ur och inte kan bemöta mina argument annat än med den gamla vanliga standardfrasen att man kan uppleva och tycka olika, så är det uppenbart att det är en undanflykt i brist på argument.

Man MÅSTE kunna förklara VARFÖR man tycker si eller så, man måste kunna i detalj motivera exakt precis varje aspekt, funktion, egenskap, som gör att man kan hävda att det ena är bättre än det andra.

Jag kan i detalj exakt förklara precis vad jag menar och noggrant redovisa varje faktor i påståendena.

Medan de som inte håller med mig inte kan redovisa något liknande som ens försöker stödja deras påståenden, mer än meningslösa och tomma ord.

Följaktligen kan man endast dra slutsatsen att jag bevisat att Opel har bättre förarmiljö än VW.

”Du har inte funderat på att olika människor kan uppfatta saker och ting olika så sådant som du anser "självklart" kanske bara är så för dig och inte för andra - som kanske har andra referenser....”

Jag stöter ständigt på detta argument och jag slår det lika ofta sönder och samman.

Om man exempelvis ska öppna en dörr och man i ena fallet först måste programmera en dator och utföra en hel mängd handgrepp medan man i det anda fallet bara puttar till dörren och går ut, finns det då verkligen någon som seriöst ”uppfattar” det krångliga alternativet som bättre?

Att någon hävdar att så är fallet är mycket lustigt…

#27
mcregor
2012-07-19 11:32

Se där N-iklas - nu kröp det fram att det är detta med att du vill och anser dig ofta "vinna" diskussioner som är det viktiga för dig. I så fall kan du få "vinna" även denna för det är nog flera än jag som inte längre orkar läsa dina inlägg längre. Tro dock inte att det är p g a dina argument du "vinner" utan det beror på att om nån fortsätter i det oändliga att mata på med samma saker utan att lyssna på andras argument så orkar man helt enkelt inte fortsätta diskussionen. Det är inte alla som måste ha nån form av "bekräftelse" genom att få sista ordet. Och till syvende och sist finns det sällan bara EN sanning utan människor uppfattar saker på olika sätt och har olika preferenser.

#28
2012-07-19 12:47

"Någon" har problem och bör ta itu med dom. Just det ja. Stämmer bra med en av signaturerna här inne ;-)

#29
2012-07-19 15:27

Tänkte inte skriva vidare om detta

Men så slog det mig plötsligt…

MEN varför lyssnar inte ni på mina argument?

Varför envisas ni med att tjata om samma saker hela tiden?

Och bara kör samma ramsa om och om igen?

Bara se det ur ER synvinkel och bara hävda att ni har rätt

alltid och hela tiden hur fel ni än har

När NI gör det är det uppenbarligen helt rätt…

#30
2012-07-19 17:23

Niklas, jag tror att det bästa vore om du sökte vård snarast för dina problem.
Det finns kliniker som är väldigt duktiga och de kan ta väl hand om dig.
Lycka till och jag hoppas på ett snabbt tillfrisknande.

#31
2012-07-19 17:34

N-iklas....det ÄR svårt att ta till sig argument från en person som anser att OPEL gör perfekta bilar..och om någon annan biltillverkare gör nåt bra så är det stulet från OPEL. Åtminstone för min del så har jag svårt för dina resonemang.

#32
nick no 98
2012-07-19 20:00

Många är vi som genom åren undrat hur länge saabnisse får hålla på med att trolla och personpåhoppa. Hade saabnisse kört Toyota så hade herr Diits personligen letat upp hen och korsfäst denne för länge sedan.

#33
2012-07-20 10:29

Ännu en fånig kommentar från en anonym typ som inte är inloggad.
Är det Unos 98:e?

#34
2012-07-20 16:20

Nåja, men har det inte gått upp för er än att jag roar mig på er bekostnad…?

Och jag utmanar hela mänskligheten, alla 7 miljarder, försök att slå mig med fakta, kunskaper och intelligenta argument, inte med strunt, kaffeprat och tomma ord.

Vem som helst kan ”glappa med mat-ned-kastet” och sprida förolämpningar omkring sig, men kom med något relevant och bevisa att det finns mer än tomhet bakom de tomma orden.

Jag tror inte ett ögonblick på att någon frivilligt skulle avstå från att skriva något som bevisade deras åsikt som rätt bara för att de inte behöver ha rätt…

I så fall bör flertalet som skriver här vara buddistmunkar, inte troligt.

Enda förklaringen är att ni kommer med undanflykter och dåliga bortförklaringar samtidigt som ni är arga och sura över att hela tiden få smäll på fingrarna.

Därför gillar ni inte mig.

Men så länge ni vägrar erkänna sanningen kommer jag att förbli er eviga huvudvärk, så vänj er, vi ska ingenstans…

Och det är NI som bestämmer hur det blir, när ni är ärliga, sanna och rättfärdiga då försvinner jag, men till dess, har ni bara er själva att skylla.

#35
2012-07-20 22:28

Tråkigare bil än golfen går nog inte att hitta!

#36
2012-07-21 19:34

Rätt Ctalker!
Körde nyligen en helt ny Golf och efter den turen vet jag att en Golf kommer jag aldrig att köpa. Trist utanpå, trist inuti och trist att köra.

#37
2012-07-28 07:54

"Odugligt baksäte i Civic??". Förutom den begränsade takhöjden (klarar upp till 179cm), så tycker jag den har klart bäst baksäte av dessa 3. Tillräcklig sitshöjd, men framför allt riktigt bra framåtsikt. (Sidoplatserna bak sitter lite innanför framstolarna. Visserligen inte fullt så mycket som på C30, men en stor trivselfaktor jämfört med bilar där man sitter rakt bakom breda nackskydd.) Hastighetsmätaren ovanför ratten suveränt. Bättre än på nya 207:an. (Skymmer inte framåtsikten lika mycket för korta förare.) Bara det genialt flexibla lastutrymmet, gör att jag skulle välja Civic. Dock två personliga frågetecken:
1. Den av ViB lovordade tystnaden hörde jag inte mycket av. 17"-hjulen klarar inte grov asfalt. Säljaren påstår att man inte kan få 16", om man väljer det prisvärda "sport-paketet." Därmed, om jag varit spekulant, så hade dom fått behålla sin bullerlåda. Helst skulle jag velat ha de 15"-hjul, som inte alls finnes på just den marknad (läs Trafikverkets grov-Sverige) som bäst behöver dem.
2. Gillar inte V-TEC-motorerna, där kraften kommer vid varvtal, som jag aldrig når upp till (innan val av högre växel.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.