Nästa artikel
Provkörning: Toyota Yaris Hybrid (2012)
Provkörning

Provkörning: Toyota Yaris Hybrid (2012)

Publicerad 17 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu har hybridtekniken nått småbilsklassen. I sommar börjar Toyota sälja Yaris hybrid med rekordlåga utsläpp. Vi har provkört den lilla hybriden som kan gå ett par kilometer på el.

Det är femton år sedan Toyota lanserade sin första Prius. Först nu har hybridtekniken blivit så billig att den platsar i småbilsklassen. Vid bilsalongen i Genève i mars är det premiär för Yaris med både el- och bensindrift. Den börjar säljas i Sverige vid halvårsskiftet men redan för ett par månader sedan fick jag åka några varv på en avlyst japansk bana med Toyotas minsta hybrid.

Att det inte är en Yaris som alla andra syns på långt håll. Fronten har fått en ny design med stor grill och strålkastare med lite ilsknare blick. Skarpa LED-lampor både framtill och i bakljusen ger bilen en egen utstrålning. Den som kommer nära upptäcker att de tre ovalerna i Toyotas emblem avtecknas mot blå bakgrund.

Av någon anledning anses blått höra ihop med elektricitet. I kupen lyser instrumenten och klädselns dekorsömmar också piggt blå.

Fronten är inte bara omstukad utan också förlängd med ett par centimeter. Det har krävts för att ge plats åt den nya drivenheten: en elmotor på 45 kilowattt (eller 61 hk) som arbetar tillsammans med en bensinmotor på 1,5 liter och 74 hk. Sammanlagda effekten blir emellertid bara 100 hk eftersom motorernas toppeffekt inte utvecklas parallellt.

Yaris drivsystem ser ut precis som i Prius eller Auris, men komponenterna är mindre och lättare. Batteriet, till exempel, har 120 celler (mot 168 i Auris). Hela hybridsystemet väger 201 kilo. I en Prius väger det 243 kg.

Batteriet är smart placerat under baksätet och Yaris hybrid har lika stort lastutrymme som de vanliga versionerna.

Precis som Toyotas andra hybridbilar drivs Yaris antingen av bensin- eller elmotorn beroende på fart och belastning. Det mullrar lite oroväckande från däcken, men under motorhuven är det tyst när jag styr ut på banan med fulladdat batteri och lätt gasfot. I låg fart räcker batterierna upp till två kilometer men redan i första backen startar bensinmotorn. Det hörs tydligt. En liten bil som Yaris har inte tyngts med en massa ljudisolering.

När nu ändå bensinmotorn går, trycker jag hårt på gasen. Det händer inte mycket. De 100 samarbetande hästarna är lite slöa och bilen ökar farten ganska tungt. Den ska ta sig till 100 km/tim på cirka tolv sekunder, uppger Toyota, och det betyder att den är ungefär lika snabb som Yaris 1,3 med 99-hästarsmotor.

Det är inte särskilt spännande att köra Yaris hybrid runt banan, bara att trampa på gas och broms. Automatlådan jobbar steglöst och skiftet mellan el- och bensinmotor går omärkligt.

Någon förbrukning hinner jag inte notera under de få varv provkörningen varar. Vad Yaris drar håller Toyota hemligt, men lovar att utsläppen ska vara rekordlåga – någonstans under 80 gram CO2/kilometer.

Inga priser har heller offentliggjorts, men det blir säkert inte billigt att åka snålt med Toyota Yaris Hybrid. Den kommer att kosta ungefär som en dieselmodell, vilket betyder minst 180 000 kronor.

Toyota räknar ändå med att hybriddriften i fortsättningen ska sitta i minst en femtedel av alla sålda Yaris, vilket innebär cirka 50 000 per år enbart i Europa.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris Hybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Yaris Hybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Toyota Yaris Hybrid:

Pris, från kr: Cirka 180 000.
Säljstart: Halvårsskiftet.
Modell: Halvkombi med tre eller fem dörrar.
Mått (cm): L 391/B 170/ H 151.
Tjänstevikt (kg): Ingen uppgift.
Motor: Bensindriven 1,5 l med 74 hk samt elmotor på 45 kW. Sammanlagd maxeffekt 100 hk.
Kraftöverföring: Steglös växellåda, framhjulsdrift.
Prestanda: 0–100 km/tim på under 12 s.
Förbrukning: Anges ej.
CO2-utsläpp: Under 80 g/km.
Konkurrenter: Honda Jazz Hybrid.

Vad nytt? Drivsystemet och frontens design.
För vem? Teknikintresserade småbilsvänner.

Plus: Lättkörd, låga utsläpp, rymlig för storleken.
Minus: Slö acceleration, högt pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-17 08:41
Thommys

Toyota håller förbrukningen hemlig? Ändå kan man läsa om förbrukningen på Folksams sida om bilar de anser vara bra miljö- och säkerhetsval. Snacka om att det finns ett mygel mellan Folksam och Toyota.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-17 08:58
saabnisse

Men det kan ju ändå vara en trevlig bil för de som åker mest i stadsmiljö där det ju är ganska trist att sitta och rycka i en pinne för att hitta rätt växel och där bör den väl också gå ganska billigt.
Men på landsväg vill inte jag köra den.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-17 09:21
johan44 (ej verifierad)

Ja!, konspiration mellan folksam och toyota, självklart...

#4 • Uppdaterat: 2012-02-17 09:31
Hackenbush

180.000 för denna lilla bil som dessutom bara går ett par kilometer på el tycker jag är bortkastade pengar.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-17 10:12
Mistro

"Thommys" : Att infon är "sparsmakad" och ibland helt saknas,..eller att Yaris HSD,Prius+ samt Prius ladd-hybrid ännu inte går att köpa tycker inte Folksam är något konstigt med alls utan ger dem varsin "bästa köp" i repektive klass.

Givetvis kommer dem aldrig att erkänna att de arbetar på ett sätt som är tänkt att gynna Toyota men det är ändå självklart för den som vill inse detta.
Detta gör inte Toyota till en sämre bil,..men det finns många fabrikat som missgynnas utav hur Folksam har lagt sina krav.
Om dessa hårdare krav leder till säkrare och renare bilar så tycker jag inte att det gör något att Folksam och Toyota sitter i samma båt.
( kan dock ibland bli väldigt entydligt att lyssna på ...)

#6 • Uppdaterat: 2012-02-17 11:16
FLAC

jaså, det var DÄR focusens gamla front hamnade...

#7 • Uppdaterat: 2012-02-17 12:16
Simon no1

Jag gillar fronten men tycker det är synd att de inte byggt en snyggare mittkonsoll, på Aurisen har de lyckats riktigt bra med den lilla joysticken, frågan är om lådan har olika växellägen som övriga hybrider eller om detta är en enklare låda.....?

Efter att ha kört Aurisen ca. 400 mil så är just växellådan och den låga förbrukningen det jag gillar bäst, bra att de fått bort batteriet från bagageutrymmet för det är en nackdel i min.........

#8 • Uppdaterat: 2012-02-17 21:22
PREVIA

Result: 2.83 L/100km

achieves 83 mpg under Japan's JC08 test cycle
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57348649-48/toyota-begins-selling-83-mpg-hybrid-in-japan/

Blir något åt det här hållet i Europeisk test kanske.
Result: 2.94 L/100km

#9 • Uppdaterat: 2012-02-18 09:48
Juppe (ej verifierad)

Vilken bensinslukare. Volvas 350hk starka hybrid SUV drar halvlitern mindre per 100km ....
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-xc60-plugin-hybrid-concept-hybrid-som-kor-45-kilometer-pa-el-35922

#a • Uppdaterat: 2012-02-18 16:23
Simon no1

@ Juppe, den där bilen finns inte på marknaden och om den kommer så har konkurrenterna säkert betydligt snålare bilar.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.