Nästa artikel
Provkörning: Seat Mii (2012)
Provkörning

Provkörning: Seat Mii (2012)

Publicerad 13 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Oj är den så liten, tänkte jag när det var dags att prova nya minibilen Seat Mii. Men när jag väl satt vid ratten trodde jag nästan att jag klivit in i fel bil! Kupén var betydligt rymligare än väntat.

Jag kastade mig ut i Barcelonas myllrande stadstrafik med lilla Mii strax efter värsta rusningstrafiken.

Testbilen var tack och lov extrautrustad med en portabel GPS som lirar ihop med bilens elektronik. Därför informeras till exempel föraren om var de närmast belägna bensinmackarna finns, när bränslet börjar tryta i tanken. Det är egentligen inte så märkvärdigt, men mycket användbart.

Mii väntas till Sverige i juli 2012. Först ska nämligen hemmamarknaden mättas. Ännu är inte priset fastställt för Sverige. Men på hemmaplan ligger priset på 8 700 euro för enklaste modellen med minsta motorn. Bärbara datorn kostar 350 euro (inkl montering). Men sedan tillkommer förmodligen kostnader för ”Nordenpaket” och viss utrustning som styrservo för svenskt bruk. Vi får se om Seat förhoppningsvis kan sätta ett instegspris på strax under 100 000 kronor?

Imponernade rymd
Vid provkörningen var det stadstrafik som gällde. Men jag hann i alla fall känna lite på de två motoralternativ som står till buds – den nya trecylindriga bensinmotorn med 60 alternativt 75 hästkrafter. Ärligt talat märktes ingen skillnad mellan dem i Barcelona stad. Det fanns inte tillfälle att köra så mycket fortare än 50 eller 70 km/tim.

För att vara en småbil rullar Mii med lite oväsen. Asfalten är förstås betydligt bättre, det vill säga slätare, än i Sverige. Men bilen i sig har i alla fall en komfortabel gång och motorn går mycket civiliserat. På tomgång och lågt varvtal kan man känna smärre vibrationer. Men när man ökar farten och varvtalet, så försvinner också vibrationerna.

Spontant är det ändå rymden i denna lilla bil som imponerar. Det finns faktiskt plats för fullvuxna svenskar i framstolarna, ja till och med i baksätet. Bagageutrymmet är inte direkt rymligt men acceptabelt med tanke på bilens kompakta format.

Mii är rolig att köra, i alla fall i stadstrafik. Den har sportigt fast fjädring och reagerar snabbt och precist. Femväxlad manuell låda är standard, men den det går också att få med ”robotiserad växling” – ett enklare och oftast långsammare alternativ till att växla själv. Bör provköras före köp.

Man har bra sikt och bilen är lätthanterlig inte minst när man ska parkera. Jag provade också City Safe mot en gummidummy. I hastigheter upp till 30 km/tim klarar Mii att stanna själv om föraren gör något han eller hon inte borde göra i stället för att köra. Det är tyvärr ett tillval fastän det sitter som en smäck på en stadsbil.

Säkerhetsutrustningen är annars mycket bra och innehåller det mesta som finns också i mellanklassare. I karossen används stål av högre och starkare kvalitet till sammanlagt 65 procent.

Först med fem dörrar får försprång
Mii är lite längre, bredare och högre än föregångaren Arosa men ändå både lättare och starkare. Det visar inte minst Euro NCAP-testet där Mii tog full pott, fem stjärnor. (Testet gjordes på Volkswagen Up som har identisk konstruktion som Mii.)

Motorn är ett avancerat lättviktsbygge i aluminium på bara 69 kg med variabelt insugssystem. Sex balansvikter på vevaxeln minskar vibrationer. Kamaxlarnas drivhjul är inte runda utan svagt triangelformade för att utjämna belastningen på drivremmen. Kylsystemet är indelat i två kretsar för att man snabbare ska få upp rätt motortemperatur efter en kallstart.

Mii är Seats version av VW-koncernens nya mikrobil och som sagt nära på identisk med VW Up samt även Skoda Citigo. Det är bara smärre skillnader i front och till exempel bakre sidorutans utformning.

Det blir därför intressant att se hur de tre kommer att marknadsföras. Gissningsvis blir det små skillnader i utrustning och pris. Så valet handlar mycket om märkeslojalitet. Den som först kommer med fem dörrar får ett försprång. Det kan vara viktigt för den som tänkt sig en andrabil.

Men lilla Mii är en trevlig och användbar bil – just nu en av de ledande mikrobilarna i kraft av hög säkerhet och bra utrustning.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Mii?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Mii

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Seat Mii

Pris, kr från: Ej fastställt.
Modell: 3-dörrars fyrsitsig stadsbil.
Säljstart: Juli 2012.
Mått (cm): L 354/B 164/H 148.
Motor: Trecylindrig bensinmotor på 999 cm3 och 60 resp 75 hk.
Prestanda: 0–100 km/tim på 14,4 (60 hk), 13,2 s (75 hk). Topphastighet: 160 resp 171 km/tim.
Förbrukning: 4,5 resp 4,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 105 resp 108 g/km vid blandad körning.
Konkurrenter: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Nissan Micra, men även VW Up och Skoda Citigo.

Vad nytt? Ny småbil.
För vem? Alla med små behov som prioriterar ekonomi, miljö och bästa möjliga säkerhet.

Plus: Rymlig, säker, bra grundutrustning, kul att köra.
Minus: City Safe är tillval.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-14 01:46
Tommy 963

Är höjden verkligen 348 cm? Ja, lite marginal till broar på 3,5...

#2 • Uppdaterat: 2012-02-14 08:10
Mistro

Kan ju undra varför man använder benämningen "skaplig" om bagageutrymmet?
För en bil i den här storleken så vill jag snarare kalla utrymmet för marknadsledande!
Eller Vib kanske kan berätta vilken bil i klassen runt 3,5 meter som är rymligare?

#3 • Uppdaterat: 2012-02-14 14:28
Fredrik Diits Vikström

Tommy 963:
Självklart ska det vara 148 cm. Nu åtgärdat. Tack för påpekandet.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#4 • Uppdaterat: 2012-02-14 20:33
Roger Skagerström

Nu känner jag mig lite gubbig men - hade de satt lamporna på bakluckan istället för på själva bilen så hade man kanske fått in något i bagageutrymmet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.