Nästa artikel
Rosttest: Volvo S40 (2000)
Rost

Rosttest: Volvo S40 (2000)

Publicerad 24 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Volvo S40 och V40, den så kallade fas II-versionen, har ett förstärkt rostskydd. Jämfört med föregångaren har Volvo sett till att vaxbehandla hålrummen och de bakre hjulhusen på ett effektivare sätt än tidigare. Vissa materiella kompletteringar har också gjorts.

Skarven vid de bakre dörrbågarna har tätats med en gummilist, likaså skarven på den främre tvärbalken, bakom kylaren. Vidare har de rostbenägna golvpluggarna i längsgående balkarna ersatts med material i aluminium och zink. Däremot har Volvo behållit de bakre innerskärmarna som inte är heltäckande.

Behandlingen är ändå inte fullständig. Vax saknas i de bakre längsgående balkarna, liksom i huvens framkant och bakluckans ovankant. Vidare har det snålats med tätningen vid skarven i huvens bakkant. Slitskyddet, av PVC-typ, är inte heltäckande mellan balkarna och bakom bakre hjulaxeln.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.