Nästa artikel
PREMIÄR: NYA AUDI A8
Nyheter

PREMIÄR: NYA AUDI A8

Publicerad 1 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu presenterar Audi nästa generation av lyxmodellen A8. Audis flaggskepp blir säkrare, snålare - och mer lik Audi A4. Se 30 bilder.
Det som först slår en är hur lik nya Audi A8 är märkets betydligt billigare A4.

Det gäller dock inte storleken.

Vid en snabb titt på måtten skiljer sig tredje generationens A8, med sin längd på 5,137 meter, ganska rejält i jämförelse med lillebror A4:s längd på 4,703 meter.

Större men lättare
Audi A8 har alltid varit en stor lyxbil, och nu blir den ännu större än sin föregångare: fem centimeter bredare och ungefär 7,5 centimeter längre.

Samtidigt uppges bilen vara lättare än sin föregångare.

Audi A8 lanserades 1994 och ersatte då Audi V8. Tidigare har den tillverkats i två generationer och nu presenterar Audi den tredje.
 
Toppmodellen är tänkt att konkurrera med bland annat BMW:s 7-serie, Mercedes S-klass, Jaguar XJ och Lexus LS430.

Aluminiumkaross och fyrhjulsdrift
En karaktäristisk detalj för A8 är dess aluminiumkaross som väger ungefär 40 procent mindre än en jämförbar stålkonstruktion.

Interiören påminner om förra generationens A8 och ställer som väntat höga krav på kvalité och komfort - vilket också förväntas av en bil med den här prislappen.

Snålare och starkare motorer

Vid lansering kommer två V8-motorer att finnas tillgängliga: bensinmotorn 4,2 FSI och dieselmotorn 4,2 TDI.

Fyrhjulsdrift är standard på båda varianterna.

4,2 FSI ger 372 hästkrafter och ett vridmoment på 445 newtonmeter vid 3 500 varv per minut. Accelererar gör bilen från noll till hundra på 5,6 sekunder.

Bränsleförbrukningen är 0,95 liter per mil, en minskning med 13 procent jämfört med andra generationens A8. Trots det är effekten 22 hästkrafter starkare.

Koldioxidutsläppet är 219 gram per kilometer.

Dieselmotor kräver 0,76 liter per mil
4,2 TDI ger i sin tur 450 hästkrafter och vridmoment på hela 800 newtonmeter vid 1750 till 2750 varv per minut.

Den accelererar från stillastående till hundra på 5,5 sekunder. Effekten på dieselvarianten har höjts med 24 hästkrafter och bränsleförbrukningen har sänkts med 19 procent till 0,76 liter per mil. Bilen är också utrustad med ett start-stopp-system.

Snålare dieslar på väg

Under hösten kommer Audi även att erbjuda två snålare dieselmotorer, där den snålaste enligt Audi endast ska förbruka 0,6 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 159 gram per kilometer.

Det är ledande i detta lyxsegment, uppger Audi.

Nya säkerhetssystem
Audi presenterar även ett gäng intressanta säkerhetssystem.

Bland annat ett vidareutvecklat navigationssystem som i förväg följer bilens rutt och skickar information till växellåda, strålkastare och farthållare.

På detta sätt kan systemet assistera föraren genom att till exempel tända strålkastare vid korsningar eller genom att undvika uppväxling innan kurvor.

Värmekänslig kamera

Dessutom erbjuder Audi en värmekänslig kamera som markerar upptäckta fotgängare längs vägen och ett system som läser av skyltar för aktuell hastighet.

Förutom detta analyseras också antispinnsystemets signaler. När full bromsning kan utläsas aktiveras varningsblinkers, sidorutor och soltak stängs, och säkerhetsbälten dras åt.

Det handlar också om andra aktiva säkerhetssystem som bromsar kraftigt innan en kollision.

Ungefär 900 000 kronor
I Sverige startar priserna på 910 000 kronor för 4,2 TDI och 913 000 kronor för 4,2 FSI.

"Förförsäljning" öppnar nästa vecka och den svenska lanseringen är planerad till april.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A8?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-01 13:50
ERG (ej verifierad)

Jäkligt snygg, men vafan, 900 000?

#2 • Uppdaterat: 2009-12-01 14:34
JAN (ej verifierad)

Audi har kört fast designmässigt.

#3 • Uppdaterat: 2009-12-01 18:39
PREEVIA (ej verifierad)

"När full bromsning kan utläsas aktiveras varningsblinkers, sidorutor och soltak stängs, och säkerhetsbälten spänns fast "
Skriver VB.
Man får väl hoppas att säkerhetsbältena har spänts fast före färden, men dom kanske dras åt vid full bromsning.

#4 • Uppdaterat: 2009-12-01 19:15
Benny (ej verifierad)

Knappast vågad design.Det är ju bara gubbar som har råd med såna här ekipage,så det är ju korrekt tänkt.

#5 • Uppdaterat: 2009-12-02 12:11
Emilssonz (ej verifierad)

Avensisinspirerad design. Diodernas form i framlamporna gör att bilen ser krockskadad ut. Och så mkt pengar för ett märke som skriker: Jag hade inte råd med Mercedes eller BMW. Och hur vackert är det när grillen tar upp hela fronten?

#6 • Uppdaterat: 2009-12-08 22:56
Micke (ej verifierad)

Kom bara att associera på en Volvo s80 när jag såg den..eller..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.