Nästa artikel
Provkörning: Seat Ibiza ST, 1,2 TSI
Provkörning

Provkörning: Seat Ibiza ST, 1,2 TSI

Publicerad 30 juni 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Seat är ett litet märke i Sverige med en marknadsandel på bara en knapp procent. Nu ska Seat växa och receptet är logiskt nog en ny kombimodell, Seat Ibiza ST.

I Spanien är Seat stort, jättestort - landets åttonde största företag. Det märks inte minst ute i trafiken; var och varannan bil är en Seat.

Blivit vassare
Och även om märket sedan många år är en del av den stora VW-koncernen så råder ingen identitetskris. Inte med det coola sättet att ge bilmodellerna namn efter orter och geografiska områden i Spanein som Alhambra, Altea, Leon och Ibiza förstås.

Tänk dig Volvo Lappland och Saab Skåne…annat det än V70 och 9-5! 2010 är ett speciellt år för det en gång genuint spanska märket eftersom det firar 60-årsjubileum.

Det har onekligen hänt mycket under framför allt senare år. Seat har - med all respekt för den urspanska tiden - blivit åtskilligt mycket vassare på alla sätt sedan det inkorporerades i VW-koncernen.

Till hösten lanseras ännu en modell på den svenska marknaden, Seat Ibiza ST (ST står för Sport Tourer).

Imponerande kraft
Ibiza ST kommer med fem motor-alternativ. Volymmodellen är till en början en 1,4-liters bensinare (85 hästkrafter) som i enklaste utförande, Reference, har ett lägstapris på 136 900 kronor.

Ibiza kombi har ett genomgående prispåslag på 6 000 kronor jämfört med femdörrars-varianten. Generalagenten räknar dock med att motoralternativet 1,2-liters TSI (direktinsprutad turbomotor) med 105 hästars effekt ska bli bästsäljande trots att prislappen stiger med drygt 30 000 kronor till 167 400 kr.

Vad kan en motor med så begränsad volym uträtta? Rätt mycket, visade det sig. Det är faktiskt imponerande hur mycket kraft man kan krama ur en så liten cylindervolym med hjälp av turbo.

Fem stjärnor i Euro NCAP
Ibiza ST erbjuds i tre utrustningsvarianter, Reference, Style och Sport med den förstnämnda som enklaste alternativ (saknar till exempel AC).

Säkerhet och miljötänk ligger i framkant; Ibiza ST har fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och fyra av de fem motorerna är miljöklassade.
 
TSI, 1,2 liter ECOMOTIVE med stopp/startsystem ligger på ett koldioxidutsläpp på 119 g/km och drar bara 5,1 l/100 km.

Man skulle förstås tro att en så liten motorvolym begränsar effekten påtagligt men turbon kompenserar duktigt.

Den är som sagt riktigt pigg när man piskar den lite, vilket i och för sig förstås sätter sina spår i bränsleförbrukningen.

Vridstyv
Sportighet är ett annat karaktärsdrag som Seat gärna vill förknippas med.

Och visst, Ibiza ST har mycket bra styrrespons och känns väldigt vridstyv; vår bil gick som en radiobil genom serpentinkurvorna.

Den ljusa inredningen ger ett stilrent intryck och det är befriande att slippa myllret av knappar och reglage.

Baksätet är ganska hårt men utrymmet är helt okej både på längden och på höjden.

Insteget är dessutom förbättrat genom större bakdörrar.

Stolarna fram är både rymliga, komfortabla och lagom fasta.

Surfvänliga krokar
Utrymmet bak är lättlastat tack vare luckans jättelika öppning (ståhöjden under luckan är nästan två meter), låg lasthöjd och avsaknaden av tröskel.

Det finns gott om krokar att hänga kassar i och smarta detaljer är den skålade hyllan innanför ordinarie hatthyllan och två krokar i själva bakluckan.

Krokarna får bara belastas med 1,5 kilo vardera och frågan vad de ska vara till för gick till flera Seat-representanter innan vi fick svaret:

- Om du till exempel varit ute och surfat och behöver byta om så är det perfekt att hänga våtdräkten på en av krokarna.

För oss som inte surfar kan krokarna vara bra att hänga upp kavajen på när det är dags för fika på rastplatsen.

Nästan Golf-klass
Ibiza kombi ST är hela 18 cm längre än sedan-versionen av Ibiza.

Totallängden är därmed med sina 423 cm uppe i närmast Golf-klass men konkurrenterna är ändå snäppet mindre.

De finns dock inte särskilt många rena kombibilar i den här storleksklassen.

Lastutrymmet bak är 430 liter och med fällda baksäten växer det till 1 674 liter.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza ST?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Ibiza ST, 1,2 TSI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Seat Ibiza ST, 1,2 TSI

Pris: 167 400 kronor.

Säljstart: September.

Modell: Fyrdörrars kombi.

Mått, cm: L 423/B 169/H 144.

Tjänstevikt, kg: 1 110.

Motor: 4-cyl, 1 197 cm3. Max effekt 105 hk (77kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 175 Nm från 1 550-4 100 v/min.

Prestanda: 0-100 km/tim på 10,0 s. Toppfart 190 km/tim.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km med stopp/start-system, 5,3 l/100 km med DSG-låda.

CO2-utsläpp: 119 g/km (124 g/km med DSG).

Konkurrenter: Peugeot 207, Renault Clio, Skoda Fabia, Toyota Urban Cruiser.



Vad nytt? Helt ny kombi baserad på 5-dörrars Ibiza.

För vem? För den som vill ha en liten bil med stort utrymme.

Bra köp? Ja.



Plus: Vägegenskaper, bränsleekonomi, utsläpp.

Minus: Tveksamt andrahandsvärde på grund av liten marknadsandel.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-06-30 23:00
leifer (ej verifierad)

"Generalagenten räknar dock med att motoralternativet 1,2-liters TSI (direktinsprutad turbomotor) med 105 hästars effekt ska bli bästsäljande trots att prislappen stiger med drygt 30 000 kronor till 167 400 kr"
Hallå? Skoda Fabia kombi kostar 136,000 kr MED den motorn! 30,000 kr extra för Seatens 1,2 TSI måste vara ett dåligt skämt.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-01 01:19
Seken (ej verifierad)

Ja, HAUBITS, det är säkert som du skriver. Därmed kommer SEAT:ens försäljning vida överstiga alla Toyotas modeller.
Eller så underskrider marknadens omdöme vida den som HAUBITS besitter.

#a • Uppdaterat: 2010-07-01 01:32
Matt (ej verifierad)

Jo Sebastian, "Mallis" = Mallorca.
Det är bra att du tycker SEAT känns fräscht. För att märket skall överleva den femårsfrist som moderbolaget (VW) givit dem så behövs det många fler än du som köper. Personligen tycker jag inte att candyfärger och struttig fjädring och plastiga interiörer är det som primärt utmärker en sportig bil, men det är jag det ;-)