Nästa artikel
S-Klass får hybriddrift
Nyheter

S-Klass får hybriddrift

Publicerad 23 juni 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Vi har provkört Mercedes S 400 Hybrid. Därmed har också Mercedes valt att förse sin lyxigaste modell med återvinning. Med elmotor och återladdning ska lyxbilen numera nöja sig med 7,9 l/100 km - trots att den väger två ton.
Jag valde att boxa mig in i Stockholms värsta köer för att verkligen känna hur Mercedes hybridsystem fungerar vid ständiga start och stopp. Men i ärighetens namn kände jag i stort sett ingenting.

När man närmar sig ett köstopp, när hastigheten understiger 15 km/tim, stänger systemet av motorn. Och så länge bilen står still och högspänningsbatteriet har tillräckligt med ström är motorn avstängd.  

Tyst och mjuk motor
Sedan är det bara att trycka på gaspedalen och rulla igång. Hybridmodulen drar igång bensinmotorn och hjälper till att öka farten om det behövs. Det sker så pass tyst och mjukt att man ibland undrar om motorn verkligen är igång eller om det är bara är eldrivning. Man kan möjligen känna en svag vibration om man verkligen sitter och känner efter.

Man blir också överraskad av bilens accelerationsförmåga när båda motorerna sätter fart på bilen. Det räcker så att säga till och blir över. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim och från stillastående upp till 100 km/tim ska man enligt tillverkaren hinna på bara 7,2 sekunder.

Bäst av allt är förstås att tekniken innebär en bränslereduktion med cirka 20 procent.

Finns där utan att göra väsen av sig
Den stora fördelen med hybridsystemet är nog att det finns där utan att egentligen göra något väsen av sig. Bagageutrymnmet är lika stort som vanligt. Alla komponenter är placerade under motorhuven, till och med högspänningsbatteriet.

Intresset för Mercedes första hybridbil, det lär bli fler, är enligt importören i Sverige mycket stort.

- Vi säljer allt vi får, säger Mercedes presschef Sverker Dahl. Det blir troligen omkring 25 hybridversioner första året för Sveriges del.

Relaterade bildspel

Mercedes S 400 Hybrid

Pris:
887 000 (L 937 000)
Provbilens pris:
cirka 1 230 000
Säljstart:
juni 2009
Mått, cm:
L 509/B 187/H 148
Tjänstevikt:
1 955 kg
Motor:
V6-motor på 3 496 cm3, 4 ventiler/cylinder och bränsleinsprutning.
Hybriddel:
3-fas växelströms elmotor på 20 hk.
Effekt:
279 + 20 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 225 + 160 Nm vid 4 00 - 5000 v/min
Kraftöverföring:
7-växlad automatisk växellåda
Prestanda:
Toppfart: 250 km/tim. 0-100 km/tim på 7,2 sek.
Bränsleförbrukning, blandad körning:
7,9-8,1 l/100 km
CO2-utlsäpp:
186-189 g/km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-23 20:22
Christofer L (ej verifierad)

HYBRIDLURENDREJERI!
Skulle bara dragit 6,0l/100 km med optimerad snåldiesel.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-23 22:31
Roy (ej verifierad)

Lexus får konkurrens - och det gör ju inget.

#3 • Uppdaterat: 2009-06-23 22:33
Roy (ej verifierad)

Lexus får konkurrens - och det gör ju inget.

#4 • Uppdaterat: 2009-06-23 23:56
LS.. (ej verifierad)

Vilken av Lexus hybrider får konkurrens?
Här ser man elmotoreffekterna hos Lexushybriderna, den bil som kommer närmast effektmässigt med MB är väl första Priusen vars ena elmotor lämnar 44 hk den andra elmotorn som startar bensinmotorn och även fungerar som generator är på ca:24 hk!
LS 460 165 kW/224 hk
GS 450 h 147 kW/200 hk

RX 450 h
Elmotor fram 123 kW/167 hk, elmotor bak 50 kW/68 hk

#5 • Uppdaterat: 2009-06-24 00:08
Conny Karlsson (ej verifierad)

Ja, visst detta r ju helt klart en skitfin bil, inget snack ! Men det är en tämligen enkel hybridlösning MB har valt i jämförelse med Toyota Prius tex som är betydligt mer avancerad. Förutom att MBn har den nyare mindre sortens batterier som inte tar så stor plats. Ändå är det en mildhybrid detta. Men bra att fler kommer med hybridteknik nu kanske det blir bra helt plötsligt när andra än Toyota och Honda och några till har det.
Men jag skulle nog välja Lexus variant ändå. Troligtvis kommer en förbättrad version av Lexus snart.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-24 11:43
Erik Rönnblom (ej verifierad)

Hej Conny! Jodå, det kan ju verka som en enkelt lösning. Men
Samtidigt ska man veta att MB tog beslut att bygga denna hybrid
2002. Så det har tagit sin lilla tid. Och teknikerna i Stuttgart (och
på Bosch) är ju inte helt vissna i plymen - så det krävs nog mer
av anpassning och finkalibrering än man kanske tänker sig.
Toyota/Lexus har som alla vet ett stort tidsmässigt försprång.
Ser man till funktion och bränslebesparing har Mercedes lyckats bra. Men det här är ju bara början! Och visst är det positivt att Mercedes sätter till alla klutar för att minska förbrukning och miljöpåverkan? Någon konkurrent vill inte Mercedes se. Men
med tanke på teknik och biltyp är nog Lexus LS 600 h närmast.
Utrymmen är kanske mindre men prestanda högre.
Sedan får vi nog medge att Conny har en poäng. BMW 730d
drar 7,2/100 km i blandad körning. Däremot är det tveksamt
om den är lika ren vid stadskörning. Men där finns ju inga
specifika krav.
Erik Rönnblom

#7 • Uppdaterat: 2009-06-24 15:02
Patrik (ej verifierad)

Det är ju bättre än ingenting men nån riktig hybrid är det ju inte, och 20hk + vid 6000 varv det tror jag inte på, elmotorn fungerar nog bara vid lägrevarvtal
start stop tekinik med hjälp motor skulle jag kalla den och det är nog bra i bilköer

#8 • Uppdaterat: 2009-06-24 19:39
Roy (ej verifierad)

Ja, jag tänkte mest på Lexus LS 600h som en konkurrent. Nu vet jag ju för all del inte vad Mercedesen kommer att kosta, men tung nog är den. Vad den kommer att få för finesser och lyxattribut vet jag inte heller.
Att Mercedes valt en lätthybrid kan vara noga övervägt. Det är vid start och plötsliga accelerationer som en bil drar mest bränsle. Även Honda har visat att man vinner mycket på att kapa topparna - och då räcker det med en enklare, lättare och mindre utrymmeskrävande teknik som kan vara nog så sofistikerad. (Och så underlättas start-/stoppfunktionen.)
Ska vi tänka framåt, på laddhybrider och bättre strömlagringsteknik, så är ju Toyotas/Lexus koncept klart bättre.
Och var jag i den lyckliga situationen att jag kunde välja, så hade jag förmodligen valt Lexusen.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-25 11:04
Conny Karlsson (ej verifierad)

Scoop !!
Här kommer det en nyhet som inte ens Vibilägare snappat upp än.
Toyota Auris och Rav 4 som hybrider i höst.
Se länk. Engelsk text dock.
http://www.4wheelsnews.com/toyota-auris-hybrid-coming-this-autumn/

#a • Uppdaterat: 2009-06-28 12:17
Tom (ej verifierad)

Så simpelt och spar så mycket bränsle. Det är så självklart att vid retardation tar man vara på energin och vid accelerationen återför man den. Allt annat borde vara förbjudet. Den här Mercedesmodellen borde vara den tystaste av allihop. Eftersom bensinmotorn inte låter vid stillastående samt svag acceleration och inte heller behöver ge lika mycket effekt vid kraftigare acceleration. En sexa låter dess utom mindre än en åtta och en tolva, plus att den inte har lika breda ljudalstrande däck. Samt att bensinare går tystare än dieselar. Och att S-klassen har den bästa isoleringen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.