Nästa artikel
Provkörning: Kia Soul
Provkörning

Provkörning: Kia Soul

Publicerad 25 februari 2009 (uppdaterad 23 september 2010)
En kartong på hjul. Fast en ovanligt väldesignad sådan. Nya Kia Soul ser både fräck och spänstig ut trots den utpräglade lådformen. Men insidan är inte lika smart som utsidan ger sken av. Dessutom är lastkapaciteten i klenaste laget.

Jag var nästan hundraprocentig säker: Kia Soul skulle presenteras som ytterligare en bil för (suck!) "välutbildade unga stadsbor med aktiv livsstil och många fritidsintressen".    

Men jag hade fel. Inte ett ord sades om några aktiva unga stadsbor när den högbyggda Kia-modellen för första gången visades upp för den europeiska motorpressen.      

Istället lanserades Soul som en bil för folk som är "unga i hjärtat", oavsett ålder. Det är en både klokare och mer sympatisk målgruppsbeskrivning. Särskilt som den nya Kian passar utmärkt även för äldre människor.  

Bilens höga sittposition gör in- och ursteg till en enkel och smidig operation. Det är bara att vända in baken, så är man på plats. Perfekt för den som är lite stel i ryggen och vill slippa alltför avancerade gymnastiska övningar för att ta sig in och ut ur sin bil.    

Bra i stadstrafik
Soul fungerar också mycket bra i stadstrafik. Kompakta yttermått och fin överblick från den upphöjda förarplatsen är guld värt i stökiga miljöer. Bilen betecknas för övrigt av Kia som en "urban crossover", så det är i första hand stan den är tänkt för.  

Men Soul klarar även den dåliga vägen till sommarstugan bättre än en vanlig personbil tack vare en högre markfrigång: drygt 16 centimeter. Någon fyrhjulsdriven version för riktigt besvärliga förhållanden finns dock inte, trots den suv-liknande framtoningen.

Hur den nya Kian uppträder vid mer aktiv körning är svårare att ha någon uppfattning om. De testslingor som erbjöds vid provkörningen var inte lämpade för att utvärdera vare sig väghållning eller andra egenskaper under pressade förhållanden.   

Men lite hann vi i alla fall registrera. Den elmekaniska servostyrningen är snabb, men samtidigt en aning okänslig och oprecis. Det gör att föraren har svårt att avgöra exakt vad som händer under framhjulen. En viss vindkänslighet noterades också på testrundornas motorvägsetapper.    

Inte heller fjädringskomforten är hundraprocentig. Bilen är för stum och struttig för att kännas behaglig, åtminstone när den är skodd med 18-tumshjul. Det är standard på den dyrare EX-versionen. I det enklare LX-utförandet rullar Soul på 16-tumsdäck och då blir färden både bekvämare och tystare.      

Snygg och prydlig
Förarplatsen är i huvudsak snygg och prydlig, med välplacerade och lättfunna reglage. Fast en miss är att ratten bara är ställbar i höjdled. Det gör det svårt att finkalibrera körställningen.  Kvalitetskänslan får godkänt och de invändigt rödlackerade facken piggar upp den annars kommunalgrå standardinteriören.

Den som vill ha det lite ljusare omkring sig kan, kostnadsfritt, välja inredningsfärgen Retro Chic. Då lättas det grå upp med stora beige-lackerade partier. Den nya Kian finns även med en knallröd interiör, kallad Street Demon, men den kommer inte till Sverige.

Inte imponerande
Soul må se smart ut på utsidan, men inredningen är inte särskilt innovativ och bagageutrymmet är riktigt dåligt.

Lastvolymen under kombiluckan är bara 222 liter: en Golf rymmer drygt 350 liter. Ett antal extra stuvfack under Kians lastgolv räcker inte för att rädda situationen. Men fällda bakre ryggstöd ökar lastkapaciteten till 700 liter, men inte heller det är särskilt imponerande.    

Desto bättre är utrymmet i baksätet på den 410 cm långa bilen (tio cm kortare än en Golf). Här sitter vuxna både bekvämt och har möjlighet att sträcka på benen. Tänk om baksätet varit skjutbart, då hade man kunnat variera ben- och lastutrymme efter behov.   

Kia Souls kaxiga exteriör kan ytterligare piffas upp med olika typer av stripes för den som vill sticka ut lite extra. Kunderna har dessutom elva lackkulörer att välja på och i kombination med de olika inredningsalternativ som finns är variationsmöjligheterna många.

Utrustningsnivån är bra redan i basutförandet, LX, för 152 000 kronor. Ljudanläggning, luftkonditionering, lättmetallfälgar, elfönsterhissar runt om och elstyrda ytterbackpeglar hör till det som följer med på köpet. Den mer påkostade EX-versionen kostar ytterligare 15 000 kronor.

Även säkerhetsmässigt är den nya Kian vettigt basutrustad. Standard är bland annat sex krockkuddar, aktivt pisksnärtskydd, bältesvarnare på alla fem platser och antisladdsystem.

Men hur bilens krockstruktur fungerar är ännu obevisat, eftersom Soul ännu inte har testats av Euro NCAP.

Kia Soul byggs i Korea och är först ut på en ny teknisk plattform. Bilen finns från start med två motoralternativ, där den lent arbetande och råstarka 1,6-litersdieseln är favoriten. Men den kostar 15 000 kronor mer än bensinvarianten med samma cylindervolym. Även bensinaren är för övrigt en klart duglig motor.

Senare, sannolikt inom något år, kommer Soul både med en snål miljödiesel och som mildhybrid, med en stöttande elmotor och start stopp-system.            

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.