Nästa artikel
Citroën C-Zero - ny elbil
Nyheter

Citroën C-Zero - ny elbil

Publicerad 10 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu presenteras Citroën C-Zero - en ny elbil med snabb uppladdning och räckvidd på 13 mil. Redan nästa år börjar bilen säljas.
Elbilens genombrott tycks komma närmre och närmre då allt fler tillverkare styr produktionen mot batteridrivna bilar. Det tycks nu vara en fråga om tid innan elbilen slår igenom på bred front.

Nu kommer Citroën med ännu ett besked i raden som bekräftar dessa tendenser.

Börjar säljas i slutet av 2010
Med nya modellen C-Zero erbjuder Citroën redan från sista kvartalet 2010 en bil med 100 procent eldrift.

C-Zero har tagits fram i samarbete med Mitsubishi och blir Citroëns andra elbil efter Berlingo First Electrique, som i sin tur var produkten av ett samarbete med Venturi.

Baserad på i-MiEV

Till grund för C-Zero står Mitsubishis i-MiEV, en bil som även Peugeot baserar sin elbil iOn på.

Under perioden mellan 1999 och 2004 tillverkade Citroën 5 500 elbilar, vilket enligt dem själva ger märket en tätposition på elbilsmarknaden.

100 procent el
Redan nu finns mycket informationen om Citroën C-Zero. Bilen drivs av en synkronmotor med permanentmagnet som ger en effekt på 64 hästkrafter, mellan 3 000 och 6 000 varv per minut. Vridmomentet är som högst 180 Nm, mellan 0 och 2 000 varv per minut.

När det gäller prestanda når bilen en maxfart på 130 kilometer i timmen och accelererar från 0 till 100 på 15 sekunder. Vid blandad körning är räckvidden 130 kilometer, enligt Citroën fullt tillräckligt för de flesta bilförares dagsbehov.

Via en reducerväxel med en utväxling förs kraften över till bakhjulen.

Mitt i bilen har Citroën placerat den senaste generationens litiumjonbatterier för att försörja motorn. Batterierna laddas upp genom att ansluta en laddkabel direkt till nätuttag.

Snabbladdning på sex timmar
Att ladda batterierna fulla tar sex timmar, men det går också att snabbladda upp till 80 procent på endast 30 minuter med hjälp av ett externt enfasuttag.

När föraren vrider om tändningsnyckeln ger bilen ifrån sig en ljudsignal som bekräftar att bilen är igång.

I övrigt ska bilen inte skilja sig i jämförelse med en automatväxlad bil med förbränningsmotor, förutom att bilen går helt tyst och att bränslemätaren har ersatts med en batteriladdningsindikator.

Bara priset som fattas
Bilen har fyra sittplatser, bagageutrymme på 166 liter, axelavstånd på 2,55 meter, längd på 3,48 meter och en vändradio på nio meter.

I standardutförande ingår ABS, ASR-antispinn, ESP-antisladd, elfönsterhissar, sex krockkuddar och luftkonditionering.

Som synes är informationen om Citroën C-Zero redan nu näst intill komplett, så när som på en detalj - priset.

Diskutera: Citroën C-Zero, tumme upp eller tumme ner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-10 19:18
monsieur (ej verifierad)

El-bilar är inte framtiden vi kommer att köra fosilt länge till minst 50 år!

#2 • Uppdaterat: 2009-11-11 01:06
Kai Svensson (ej verifierad)

Äntligen börjar det hända något. Nu gäller det att satsa på elproduktion i hemmet också.Energi från sol & vind,där vi kan sälja överskottet till andra på nätet,när man laddat klart sitt eget bilbatteri.Har mycket takyta på mitt hus.Någon som vill hyra?

#3 • Uppdaterat: 2009-11-11 17:56
gmo (ej verifierad)

Elbilar är visst framtiden, därför att:
1. distributionsnätet finns redan
2. man kan köra på vilket bränsle som helst, El är bara en effektiv mellanprodukt!
D.v.s. visst, somliga kommer att köra fossilt om 50 år, men inte i tanken, utan därför att elen görs av fosila bränslen.

#4 • Uppdaterat: 2009-11-11 18:56
Thor (ej verifierad)

"Nu presenteras Citroën C-Zero - en ny elbil med snabb uppladdning och räckvidd på 13 mil"
ingår förlängning sladd i priset ockå ?

#5 • Uppdaterat: 2009-11-11 19:12
Tobbe (ej verifierad)

Ser precis ut som en Mitsubishi iMiev. Varför? Har Citroën och Mitsubishi ett sammarbete?

#6 • Uppdaterat: 2009-11-12 06:57
Per_K (ej verifierad)

Och vad kostar batteriet? Och hur länge håller det? Ett rimligt antagande är 150000 kr resp. 10 år, vilket ger en milkostnad på 15 kr/mil vid en årlig körsträcka på 1000 mil. Dyrt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.