
Bilarna som rullar på vägarna i Sverige har aldrig varit så tunga som nu. Den genomsnittliga tjänstevikten hos en nyregistrerad bil var nästan två ton under 2024, enligt siffror från Trafikanalys som Gröna Mobilister tagit del av.
Det motsvarar en ökning med nästan 370 kilo sedan 2008, och enligt organisationen ökar vikten hos alla typer av bilar. Ökningen kan alltså inte enbart förklaras av att fler elbilar med tunga batterier rullar ut på vägarna.
– Biltillverkarna brukar skylla på att de tillverkar de bilar kunderna vill ha. Det är bara halva sanningen. Tillverkarna vill sälja uppsvällda suvar eftersom de ger större vinstmarginal. De formar kundernas önskemål med sin marknadsföring, säger Per Östborn, tf generalsekreterare i Gröna Mobilister.
Tyngre bilar sliter mer på vägarna, har högre förbrukning och ger större utsläpp under tillverkning än lättare bilar. Tyngre bilar ger också upphov till större utsläpp av partiklar från vägbana och däck.
Gröna Mobilister öppnar för att införa en fordonsbeskattning som baseras på tjänstevikten, som flera andra länder infört, eller att höja parkeringsavgifterna för större bilar.
– Alla är sedan länge medvetna om problemet att våra bilar blir allt större och tyngre, men trenden fortsätter ändå. Vi ser ingen annan råd än att bryta dödsspiralen med lagstiftning, säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (30)
- Idag 5:49 hx30 skrev: De senaste 10…
- Igår 20:48 hx30 skrev: De senaste 10…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.