
Bekväm men elektroniskt strulig.
Höststormen slog till just den kväll jag skulle köra från kust till kust genom Sverige. Med tilltagande ålder och avtagande mörkerseende har jag kunnat notera att långa resor under tuffa betingelser tröttar mer än förr. Om jag inte kör Mercedes-Benz vill säga ...
Det är omöjligt att inte imponeras av vår E-klass förmåga att sluka mil. Att man kan kliva ur efter en hel arbetsdag bakom ratten och fortfarande känna sig pigg i knopp och kropp är ett högt betyg.
Men så var det då det där med kvaliteten. Under senare tid har vi råkat ut för en del spöken i elektroniken. Häromsistens rapporterade vi om hur bilen plötsligt mitt under körning fick för sig att den blivit stulen trots att nyckeln låg i bilen! Efter en natts vila på parkeringsplatsen besinnade den sig och dagen efter var allt som vanligt.
Under min stormiga långresa dog plötsligt telefonspeglingsfunktionen. I stället för att enkelt kunna manövrera Sveriges Radio-appen via bilens pekskärm blev det till att klicka direkt på telefonen och spela upp ljudet via Bluetooth vilket förstås inte alls är lika bekvämt.
Vid ett stopp passade jag på att fabriksåterställa infotainmentsystemet varpå telefonspeglingen åter vaknade. Tyvärr tappade bilen då i stället kontakt med sin radar så den adaptiva farthållaren och autobromssystemet slutade fungera. Resans sista 30 mil skedde med höjd vaksamhet och manuellt gaspådrag. Morgonen därpå var allt normalt igen ...
- Modell: E 200 Avantgarde
- Årsmodell: 2024
- Inköpspris: 600 200 kr
- Aktuell körsträcka: 3 955 mil
- Deklarerad förbrukning: 6,7 l/100 km
- Testförbrukning: 6,6 l/100 km
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 8 december 2024 Y2K skrev: Gaston skrev: …
- 29 november 2024 Gaston skrev: ... Om du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.