Nästa artikel
Garantibolaget ändrar utskick – tveksam formulering tas bort
Nyheter

Garantibolaget ändrar utskick – tveksam formulering tas bort

Publicerad 22 maj 2023
Efter Vi Bilägares artikel och Konsumentverkets granskning väljer kritiserade Garantibolaget nu att ändra en formulering i företagets utskick.

Tidigare i maj fick Vi Bilägare tips om en ny ”garanti” som många bilägare får erbjudande om. Någon garanti är det dock inte tal om, utan företaget säljer en försäkring.

Problemet är att erbjudandet som skickas ut uppfattas som en faktura. Rubriken lyder ”Bekräftelse på tecknad fordonsgaranti”, men det är alltså inte fråga om någon bekräftelse utan om ett frivilligt erbjudande.

”Det står klart och tydligt på utskicket att det är ett erbjudande om fordonsgaranti och inte en faktura som ska betalas”, uppgav företaget Garantibolaget i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Det duger inte för Konsumentverket, som inledde en granskning av företaget och utskicket. Myndigheten hotade också att lämna över ärendet till Konsumentombudsmannen för rättsliga åtgärder.

Utskicket ger intryck av att försäkringen redan är ”bekräftad”. Högst upp står dessutom ”Nyteckning av fordonsgaranti” vilket får många att tro att det handlar om den ordinarie nybilsgarantin.

Garantibolagets juridiska ombud har nu svarat på brevet och hävdar att Garantibolagets företrädare ”inte varit medveten om kraven”, och att många av begreppen i lagtexten kan uppfattas som ”svårbegripliga”. Men bolaget uppges samtidigt inte ha haft som avsikt att lura någon.

Garantibolaget ska nu ändra formuleringen från ”Bekräftelse på tecknad fordonsgaranti” till att bilens registreringsnummer blir ”kvalificerat för vår fordonsgaranti – nyteckning”. Dessutom ska det dyka upp en tydligare text om att det handlar om ett erbjudande och inte om något betalningskrav.

”Min huvudman vill återigen understryka att Konsumentverkets anmodan har tagits på största allvar vilket innebär ändringar i framtida utskick för att konsumenten inte ska bli vilseledd på något vis”, skriver bolagets juridiska ombud.

Konsumentverket har ännu inte beslutat om ändringarna räcker eller om fler åtgärder ska vidtas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 22 maj 2023 ”försäkring”, e ju inte bara…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.